۰
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۷

تلاش جهت افزایش تجارت تهران و داکار

همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال در داکار با شرکت وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر تجارت سنگال برگزار شد.
همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال در داکار با شرکت وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر تجارت سنگال برگزار شد.
به گزارش ایلنا، همایش اقتصادی مشترک ایران و سنگال در داکار با شرکت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر تجارت سنگال برگزار شد. 
متن سخنرانی ظریف در نشست مشترک سنگال ایران و سنگال به شرح زیر است: 
در ابتدا مایلم از مهمان‌‌‌‌نوازی گرم دولت و ملت شریف جمهوری سنگال از اینجانب و هیات همراه تشکر نمایم.
بسیار خوشوقتم که به همراه هیاتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌‌‌‌های بانکی، سرمایه‌‌‌گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل ونقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت‌‌‌‌های بزرگ دانش‌‌‌بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی جمهوری سنگال حضور داریم.
برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه‌‌‌‌های حضور، مشارکت و نقش‌‌‌آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سنگال به عنوان دو کشور مهم در غرب آسیا و غرب آفریقا و جهان اسلام می‌‌‌‌توانند به عنوان پل ارتباطی این دو منطقه مهم، نقشی تاثیرگزار در توسعه و شکوفایی اقتصادی این دو منطقه مهم، همچنین بسط و گسترش صلح و ثبات منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی و وحدت و انسجام جهان اسلام ایفا نمایند.
تلاش جهت افزایش تجارت بین دو کشور با رویکردی برد – برد که نه تنها متضمن صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی و نیز انتقال فناوری از سوی شرکت‌‌‌های ایرانی به سنگال، بلکه تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش کشاورزی و معدن از طریق فعالان اقتصادی  سنگال است. 
هر دو طرف نسبت به افزایش مبادلات تجاری و همکاری‌‌‌های اقتصادی تاکید داریم. افزایش مراودات اقتصادی در سایه همکاری بانکی میسر است و این مهم نیاز به فعالیت بیشتر بخش خصوصی و حمایت دو دولت دارد.
بخش‌‌های خصوصی دو کشور از مقامات دولتی انتظار دارند که به موازات توسعه مناسبات سیاسی و همکاری‌‌‌های بین‌‌المللی، دستورکار مشخصی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم نمایند چراکه افزایش فعالیت بخش خصوصی، مستلزم توجه و اهتمام مقامات سیاسی دو کشور است. 
لذا ترسیم چشم‌‌اندازی برای همکاری‌‌‌ها، هدف‌‌‌گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری دو کشور به میزانی قابل قبول و متناسب با ظرفیت‌‌‌های موجود در آینده نزدیک باید در دستورکار قرار گیرد.
جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری دولت و بخش خصوصی جمهوری سنگال، این کشور را به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا تبدیل نماید. چه اینکه گام‌‌‌های اساسی و اولیه آن حدود 10 سال پیش با احداث و راه‌‌‌اندازی کارخانه «سنیران اتو» برداشته شده و امروز نیز با حمایت دولت محترم سنگال و رفع برخی مشکلات فنی و موانع زیرساختی توسعه فعالیت‌‌های این شرکت به یاری خداوند توسعه خواهد یافت.
در ملاقات با مقامات سنگال پیرامون راه‌های تسهیل حضور و ارتباطات تجار ایرانی و سنگالی و توجه ویژه به همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه تجارت، خدمات فنی و مهندسی، خودروسازی، نفت و پتروشیمی، برق و صنایع غذایی و فناوری‌‌‌های نو که دو کشور در آنها دارای مزیت نسبی هستند، گفت‌وگو خواهم کرد.
امیدوارم تجار دو کشور از فرصت این همایش نهایت بهره‌‌‌برداری را به عمل آورده و به توافقات خوبی در جهت افزایش همکاری‌‌‌ها دست یابند. 
در پایان مجددا از حسن میزبانی دولت و ملت شریف جمهوری سنگال، به‌خصوص از برادرم جناب آقای علیون سار (Alioune Saar) وزیر محترم تجارت سنگال، رئیس اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی دو کشور که در برگزاری این مجمع تجاری مساعدت کردند، تشکر می‌‌‌کنم.
برای شما تجار و میهمانان عزیز آرزوی موفقیت دارم و اطمینان می‌‌‌دهم که همه ظرفیت‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران در اختیار توسعه مناسبات بخش خصوصی و دولتی دو کشور خواهد بود.
کد مطلب: 84556
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *