۰
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۰

واکنش خبرگزاری آمریکایی به روحانی

خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای این کشور، آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در گرامیداشت روز ملی فناوری هسته ای این کشور، آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش ايرنا، روحانی گفت که به رغم تلاش های بسیار، آمریکا در از بین بردن توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی، ناکام مانده است. 
آسوشیتدپرس افزود: روحانی همچنین دونالد ترامپ را که بارها توافق هسته ای را توافقی «بد» توصیف کرده است، به سخره گرفت.ترامپ به رغم تائید مجدد پایبندی ایران به برجام، اعلام کرده که آمریکا در ماه می (اردیبهشت ماه) زمانی که ضرب الاجل بعدی فرا برسد، این کار را انجام نخواهد داد. 
خبرگزاری آمریکایی ادامه داد: حسن روحانی در مورد مقام های دولت ترامپ گفت که آنها مقادیر زیادی دلار خرج کردند و حرف زیاد زدند، همچنین توییت های زیادی منتشر کردند، به این تصور که این ساختمان با توییت ها خواهد لرزید.وی همچنین بر تعهد دولتش به توافق هسته ای تاکید کرد و یادآور شد که ایران اولین طرفی نخواهد بود که توافق را زیر پا می گذارد. 
این خبرگزاری افزود: روحانی با اشاره به اینکه ایران آماده است در صورت خروج آمریکا از توافق، به سرعت به وضعیت قبل از توافق بازگردد، افزود که اگر آنها توافق را نقض کنند، تاثیرات آن را ظرف یک هفته یا کمتر از یک هفته خواهند دید.
به گزارش آسوشیتدپرس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که در صورت فروپاشی توافق هسته ای، ایران قادر خواهد بود برنامه غنی سازی را از سر بگیرد و اورانیوم تا سطح 20 درصد را ظرف دو روز غنی کند. 
روحانی همچنین روز دوشنبه از دستاوردهای هسته ای ایران شامل سانتریفیوژ مورد استفاده در صنعت نفت رونمایی کرد.
وی ضمن درخواست از کشورهای عربی در خاورمیانه برای توقف همکاری با آمریکا گفت: به قدرت های کشور خود و قدرت کشورهای منطقه اعتماد کنید.
خبرگزاری فرانسه نیز سخنان رئیس جمهوری اسلام ایران را بازتاب داد و اعلام کرد که آمریکا از بابت خروج از توافق هسته ای پشیمان خواهد شد و در صورت خروج واشنگتن، ایران در کمتر از یک هفته به این مساله پاسخ خواهد داد.
به نوشته این خبرگزاری، روحانی درمراسم روز ملی فناوری هسته ای که در تهران برگزار شد، افزود: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود، اما آنها باید بدانند که در صورت نقض برجام، پشیمان خواهند شد.
وی افزود: ما بسیار آماده تر از آن هستیم که آنها فکر می کنند و خواهند دید که در صورت نقض برجام، ظرف یک هفته، کمتر از یک هفته، نتیجه آن را خواهند دید. 
روحانی با مردود شمردن تهدید ترامپ در مورد خروج از برجام، گفت: 15 ماه است این آقایی که در آمریکا سر کار آمده، ادعاهایی کرده و فراز و نشیب های فراوانی در کلام و عملش وجود داشته است. اما ساختمان برجام به قدری محکم بوده که در این 15 ماه فشار، این ساختار مقاوم مانده است. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیگر طرف های توافق هسته ای شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و اتحادیه اروپا در کنار آژانس بین المللی انرژی اتمی جملگی پذیرفته اند که ایران به تعهدات خود در قبال توافق پایبند بوده است.
روحانی گفت: حتی اگر روزی (آمریکا) بتواند به برجام لطمه زند، ما در افکار عمومی جهان به عنوان کشوری پایبند به تعهداتش، برنده خواهیم بود. اگر آنها عقب نشینی کنند، معنایش این است که آنها به پیمانشان وفادار نیستند.
رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه هدف نظامی و دیپلماتیک این کشور، مرعوب کردن همسایگانش نیست، افزود: مسیر ما مشخص است. ما در فکر تهدید هیچ کس نیستیم. قدرت های ما حتی قدرت نظامی مان برای تجاوز به هیچ کشوری نیست و روابط ما با همسایگان، دوستانه خواهد بود. 
به نوشته خبرگزاری فرانسه، روحانی همچنین در باره مخالفان خود که منتقد اقداماتش برای برقراری ارتباط با غرب بوده اند،گفت: ما به قدرت نرم و سخت نیاز داریم، برخی تنها به یک روی سکه می نگرند.
کد مطلب: 84574
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *