۰
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰

مجلس از پاسخ‌های آذری جهرمی قانع شد

نمایندگان مجلس در پایان توضیحات آذری جهرمی وزیر ارتباطات، سوال حمیده زرابادی درباره اینترنت ملی و همچنین قرارد شرکت آلکاتل را وارد نداستند و از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع شدند.
نمایندگان مجلس در پایان توضیحات آذری جهرمی وزیر ارتباطات، سوال حمیده زرابادی درباره اینترنت ملی و همچنین قرارد شرکت آلکاتل را وارد نداستند و از پاسخ‌های وزیر ارتباطات قانع شدند.
به گزارش ايلنا، سیدحمیده زرآبادی در جلسه صبح امروز مجلس که به سوال از وزیر ارتباطات اختصاص داشت با بیان اینکه با توجه به قردادها از سال ۹۱ تا ۹۴ بیش ۱۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است، گفت: این خریداری تجهیزات ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز بوده و تمامی قراردادها و صنایع الکترونیک و کلیه پروژه‌های زیرساخت به صورت انحصاری و بالاتر از قیمت بازار در اختیار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی خریدها به میزان ۳۷.۵ درصد بالاتر از قیمت بازار بوده که برای یک پروژه با یک کارکرد سه بار تجهیزات خریداری شده و اینها همه مربوط به بخش انتقال است و در بحث دیتا و مدیریت کنترل هم انجام خواهد شد.
زرآبادی در ادامه به قراردادهای خرید تجهیزات توزیع در برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: این قراردادها ۲۴۷ میلیون یورو ارزش داشت که در همان زمان هم با اعتراضات فراوانی همراه بود که در ادامه میزان این قراردادها را کاهش دادند که به ۱۴۵ میلیون یورو رسید اما فساد در بخشی از امور جانبی صورت گرفت که تا انتهای الحاقیه ادامه داشت.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میزان ارزش این قرارداد باید به ۱۱ میلیون یورو می‌رسید که در قرارداد اولیه ۷۴ میلیون یورو در نظر گرفتند و در الحاقیه‌های بعدی سعی در برطرف کردن آن داشتند و آقای جهرمی این را به عنوان یک دستاورد مدیریتی مطرح می‌کند.
زرآبادی ادامه داد: در الحاقیه اول ۲۶ درصد از تجهیزات اصلی را کم کردند و قیمت تغییر نکرد و در الحاقیه‌های بعدی بحث امور بانکی را هم بر عهده زیرساخت گذاشتند و در لیست تجهیزات هم تغییر دادند.
زرآبادی به جریمه ۱۱ میلیون یورویی به علت دیرکرد در این قرارداد اشاره کرد و گفت: به جای اینکه ارز به کشور وارد کشور شود گفتند ۲۶ میلیون یورو تجهیزات می‌گیریم و از لیست تجهیزات حذف کردند و این به آن معناست که جریمه‌ای پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه خریداری تجهیزات باید برای توسعه باشد، تصریح کرد: مجلس مصوب کرده که در تغییراتی تعداد ۱۰۵ نقطه را جهت توسعه در نظر داشته باشیم اما با دریافت مصوبه‌ای دیگر از شورای عالی امنیت ملی مصوبه مجلس را بی‌اثر کردند که این بی‌اثر کردن مصوبه مجلس در نظارت تاثیر می‌گذارد.
زرآبادی با بیان این سوال از وزیر ارتباطات که اگر مصوبه شورای عالی باید اجرا شود چرا در اساسنامه شرکت زیرساخت وجود ندارد و چرا فضای سوء استفاده فراهم شده است، عنوان کرد: هر جا که می‌خواهند ارائه خدمات داشته باشند به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مراجعه می‌کنند و در غیر اینصورت به مصوبه مجلس روی می‌آورند.
این نماینده مجلس با اشاره به ناحیه‌های مختلف استانی در گستره کشور بیان کرد: اگر این مناطق و شهرها دچار زلزله‌ و بحرانی مانند کرمانشاه بشوند به وضعیت کرمانشاه دچار خواهند شد و همان اشکالات را خواهند داشت و مسیر توسعه برای آن شهرها وجود نخواهد داشت.
زر آبادی در خصوص شبکه زیرساخت کشور گفت: کلیه ترانزیت‌های ما از هرنوع صوت و تصویر و اینترنت از بستر شبکه زیرساخت می‌گذرد. اما وزیر ارتباطات می‌خواهد هزینه‌های غیرقانونی شبکه خصوصی را توجیه کند.
وی افزود: درحال حاضر مهندسی کردن ترافیک از دست رفته و تامین امنیت سرویس‌های داخلی برای مردم ممکن نیست. در آخر هم به صراحت می‌گویم بحث شبکه‌های ملی اینترنت به طور کل دروغ محض است.
زرآبادی پس از توضیحات آذری جهرمی در مجلس بیان کرد: قرارداد آلکاتل مربوط به برنامه سوم بوده که وزارتخانه مصوبه مجلس را بی اثر کرده‌ است.
وی خطاب به جهرمی بیان کرد: شما نقاط ترافیکی را ۷۵ درصد کاهش دادید و این یعنی استعداد زیرساخت از دست رفته است و دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات با این وضعیت محقق نخواهد شد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع دیگر بحث قراردادهای نگهداری است و سوال این است که چرا مهمترین بخش حاکمیتی به بخش خصوصی واگذار شده است. این مشکل در زمان وزارت آقای جهرمی بیشتر شده و وزارت کلان و ارزیابی از آن حذف شده است.
زرآبادی در ادامه به تاثیر کاهش نقاط ترافیکی و حذف نظارت ارزیابی اشاره کرد و گفت: در برخی حوادث عدم کنترل امنیتی به وجود می‌آید و این مساله، مساله استانی و شهری ما نیست بلکه مساله‌ای امنیتی و مربوط به بحث زیرساخت و ارتباطات کشور و مدیریت بحران است.
وی عنوان کرد:‌ عدم نظارت بر ارزیابی و نگهداری و کیفیت هم تاثیر می‌گذارد و زمانی که مشکلی به وجود می‌آید گزارش آن را وقتی دریافت می‌کنیم که آن اتفاق رخ داده است.
نماینده مردم قزوین به پارامترهای کیفیتی در بحث شبکه زیرساخت اشاره کرد و ابراز داشت: آستانه‌های کیفیت در شبکه دستکاری شده است و ما در حال حاضر هزینه یک بسته پرکیفیت را از مردم دریافت می‌کنیم و یک بسته بدون کیفیت به آنها ارائه می‌دهیم و در ادامه نظارت را هم حذف کرده‌ایم و در بیان علت آن می‌گوییم می‌خواهیم سیستم را چابک کنیم.
وی با اشاره به قراردادهای سال ۹۴ تا ۹۶ بیان کرد: این قراردادها برای سال ۹۶ تا ۹۸ هم وجود دارد که ما مهمترین موضوع را در آنها به پیمانکاران سپرده‌ایم و فیبرهای نوری که ۴۰ درصد افزایش داشته با هزینه ۴۰۰ میلیاردی هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.
این نماینده مجلس خطاب به وزیر ارتباطات بیان کرد: متخصصین از شبکه زیرساخت در حال خارج شدن هستند و آقای جهرمی می‌گوید دولت گفته است که کارمندان پس از ۳۰ سال باید بازنشست شوند اما شما برای شبکه زیرساخت رشته‌های کودکیاری را استخدام کرده‌اید اما لیسانس پرستاری و کودکیاری نمی‌تواند شبکه‌های زیرساخت را کنترل کند.
وی ادامه داد: معاونت‌های دیگر شما هم ضعیف شده که همه اینها به سود بخش خصوصی است و این عدم نظارت در کرمانشاه و کرمان کاملا درک شد و آقای جهرمی در بازدید از این مناطق بیان کرد ۸۵ نقطه کور داریم اما برای آن باید اپراتور تخصیص می‌دادند. کسی حرف وزارت را گوش نمی‌دهد چراکه اختیارات وزارتخانه کاهش پیدا کرده و مشکلات مربوط به آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
زرآبادی در خصوص بحث شبکه زیرساخت گفت: در بحث شبکه زیرساخت مقوله‌ای وجود دارد که بیان می‌کند همواره باید شبکه‌ای وجود داشته باشد که شبکه زیرساخت روی آن سوار شود ما در حال حاضر چنین شبکه‌ای نداریم در بحث قراردادها هم همواره معتقدم افراد حذف می‌شوند آقای جهرمی گفتند افراد بالای ۳۰ سال بازنشسته و حذف شوند من با این اقدام موافقم اما جهرمی در رفتارش تضاد دارد به طوری که فردی که فساد اخلاقی و مالی دارد را در راس مدیریت نشانده است. آقای جهرمی شما در کارهای ژورنالیستی و تبلیغاتی بسیار خوب عمل کردید اما در خصوص تکنولوژی و برنامه‌ها و تامین امنیت در شبکه‌ها اقدامی نکرده‌اید.
وی گفت: وزارتخانه در خصوص تخصص و تخصص‌گرایی هیچ حرفی برای گفتن ندارد من به آقای سیف و کرباسچیان پیشنهاد استعفا دادم اما شما از میان چندین وعده رنگارنگ رئیس جمهور در عمل به جوان‌گرایی به وزارت آمدید باید نشان می‌دادید اعتماد به مدیریت جوانان نتیجه خوبی دارد. من بارها به وزارتخانه آمدم و به صورت حضوری و غیرحضوری مطالب را خدمت شما عرض کردم شما هیچ عزمی برای حل مشکلات فعلی ندارید باید بدانید وزارت ارتباطات حساس و مهم است شما وزیر جوانی هستید و دوست ندارم به شما هم پیشنهاد استعفا دهم بهتر است عملکردتان را تصحیح کنید.
وی افزود: در حوزه مخابرات روستایی هیچ اقدامی انجام نشده است جداسازی مشاغل روستایی هم پیشرفتی نداشته است کیفیت سرویس‌ها و بسترها با مشکل مواجه است.
زرآبادی خاطرنشان کرد:‌ روی عملکرد اپراتورها هیچ نظارتی وجود ندارد و به طور دلخواه فروش می‌کنند من از خانم حسینی که پیگیر این مسائل بودند تشکر می‌کنم.
زرآبادی در انتها گفت: این سوالاتی است که سایر همکاران من هم دارند ما در حوزه انتخابیه باید پاسخگو باشیم مردم پول سرویس باکیفیت را می‌دهند اما کیفیتی وجود ندارد همکاران به نکاتی که می‌گویم توجه داشته باشند نقاط ترافیکی حذف شده و باید در خصوص حوزه انتخابیه خودتان مسئول و پاسخگو باشید.
کد مطلب: 84852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *