کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برجام، مبلغ قرارداد آلکاتل را کاهش داد

26 فروردين 1397 ساعت 15:21

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گشایش های ایجاد شده پس از اجرای برجام سبب شد قرارداد آلکاتل مورد بازبینی قرار گیرد و مبلغ آن کاهش یابد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گشایش های ایجاد شده پس از اجرای برجام سبب شد قرارداد آلکاتل مورد بازبینی قرار گیرد و مبلغ آن کاهش یابد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به نمایندگان درباره سرنوشت قراردادهای الکاتل و تدبیر افزود: برجام شرایطی را مهیا کرد تا هزینه های این قرارداد منطقی تر شود، بنابراین اصلاح قرارداد مد نظر قرار گرفت و مبلغ قرار داد از 247.5 میلیون یورو اولیه به 145 میلیون یور کاهش یافت.
وی به تکالیفی برنامه پنجم توسعه برای توسعه ظرفیت های لازم برای شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: برنامه پنجم توسعه ما را موظف به توسعه ارتباطات و نیز توسعه ترانزیت کرده که اقدام ها در این زمینه در دست انجام است.
آذری جهرمی ادامه داد: هدف از قرارداد آلکاتل نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت ترانزیت بوده و قرارداد تدبیر هم تکمیل کننده قرارداد آلکاتل است. 
وی افزود: تاخیرهایی در حوزه قرارداد الکاتل به واسطه تحریم‌ها داشته‎ایم که با توفیق برجام جبران شده است ضمن آنکه تجهیزات در قرارداد جدید به روز آوری شده اند و اکنون تجهیزات دو بخش قرارداد از گمرک ترخیص شده اند و درحال نصب و راه اندازی هستند.
وزیر ارتباطات درباره پیشرفت های ایجاد شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: اکنون مردم و نمایندگان می توانند قضاوت کنند که آیا امروز در شهرهای مختلف با پسرفت در حوزه تکنولوژی و فناوری مواجه هستیم یا اینکه پیشرفت رخ داده است. 
آذری جهرمی ادامه داد: اتحادیه جهانی مخابرات گزارش می دهد که ایران دومین کشور در جهان به لحاظ شاخص نرخ رشد توسعه بوده و در منطقه غرب آسیا در رتبه نخست بوده است؛ این افتخاری برای ما به شمار می رود که همه شاخص های فناوری در همه شهرهای کشور در 4 تا 5 سال گذشته بیش از 10 برابر شده است. 
عضو هیات دولت با بیان اینکه در مقاطعی به نوع این توسعه ها اعتراض شده است و اکنون در مجلس به یک مرکز مخابراتی اشاره شده است گفت: مرکز مخابراتی، مرکز مخابرات است نه همه بخش ارتباطات کشور؛ زمانی تکنولوژی روی سوئیچ تلفن و صوت بود که جمع آوری شده و روی سوئیچ دیتا گذاشته شده است، این به معنای تعطیلی مرکز و یا تعدیل نیرو نیست بلکه تغییر تکنولوژی بوده است . 
وی به اظهار نظر نماینده مجلس در رابطه با ترک تشریفات در قرارداد آلکاتل هم واکنش نشان داد و افزود: اصول پدافندی و اصول توسعه شبکه می گوید باید دو تولید کننده همزمان وجود داشته باشند تا وقتی شبکه دچار اشکال شود، کار معطل نماند درحالی که در ابتدا کل خرید تجهیزات از آلکاتل بوده است حال باید مناقصه بین چه کسی گذاشته شود؟ وقتی تولید کننده واحد است، آیا باید مناقصه برگزار کرد؟ 
آذری جهرمی حضور شرکت زعیم در قرارداد آلکاتل را رد کرد و گفت: این شرکت در قرارداد توسعه آلکاتل حضور نداشته است. 
وزیر ارتباطات درباره وجود فساد در قرارداد آلکاتل نیز گفت: اگر از وجود فساد در قرارداد اطلاعی دارید، گزارش کنید تا مراجع قضایی رسیدگی کنند کما اینکه این مراجع رسیدگی کرده اند . 
وی ادامه داد: این قرارداد 247.5 میلیون یورو بود که به 145 میلیون یورو کاهش یافت؛ برش زمانی که نماینده سوال کننده زده است، صحیح نیست زیرا الحاقیه اول و دوم در زمان قبل از حضور من در شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است؛ من در زمان الحاقیه سوم به این موضوع ورود کردم و آن هنگام 26 میلیون یورو پیمانکار به خاطر تاخیرها جریمه شد . 
آذری جهرمی به موضوع مطرح شده درباره سوئیچینگ اشاره کرد و گفت: سوئیچینگ صوت مصوبه شواری عالی امنیت ملی است؛ اگر قرار است در 175 نقطه سوئیچینگ گذاشته شود چرا مردم هزینه آن را بدهند؟ چرا از جیب مردم بگیریم؟ امروز از 35 نقطه دیتا به 110 نقطه رسیده ایم و شبکه مکالمات به 35 نقطه رسیده است. 
وی درباره مباحث پیمانکاری در وزارت ارتباطات نیز توضیح داد: بارها در مجلس مطرح کرده ایم که وضعیت پرسنل را مشخص کنیم که تاکنون این اتفاق نیفتاده است؛ اگر مجوز داده شود، افراد را به کار می‌گیریم.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به دو سوال حمیده زرآبادی نماینده قزوین و فاطمه حسینی نماینده تهران در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
پرسش نخست درباره سرانجام پروژه ارتقا و توسعه انتقال ارتباطات طبق برنامه ششم بود که به گفته نمایندگان سوال کننده قرارداد آن با شرکت داخلی سدید ارتباطات و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی -ایتالیایی آلکاتل در سال 90 منعقد شده اما هنوز پیشرفتی در اجرای کار حاصل نشده است.
پرسش دوم نیز به عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت و تعدیل نیرو در این شرکت اختصاص داشت.
پس از توضیحات آذری جهرمی نمایندگان با رای خود اعلام کردند که پاسخ های وزیر قانع کننده بوده است.


کد مطلب: 84881

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84881/برجام-مبلغ-قرارداد-آلکاتل-کاهش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir