کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانه‌ای که پس از یازده‌سال برای اهالی تئاتر شد

26 فروردين 1397 ساعت 15:27

بیش از یازده سال زمان برای ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر به طول انجامیده و در این زمان دولت‌ها و هزینه‌های ساخت و ساز تغییر کرده است و در نهایت با 3 میلیارد و 500 میلیون ساختمان ساخته شده است.


بیش از یازده سال زمان برای ساخت و ساز ساختمان جدید خانه تئاتر به طول انجامیده و در این زمان دولت‌ها و هزینه‌های ساخت و ساز تغییر کرده است و در نهایت با 3 میلیارد و 500 میلیون ساختمان ساخته شده است.
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، خانه تئاتر در سال 78 توسط عده‌ای از هنرمندان و مسئولان وقت تئاتری پایه گذاری شد. در آن زمان حسین سلیمی رییس مرکز هنرهای نمایشی بود.
سلیمی به همراه مجید شریف خدایی رییس وقت شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، لاله تقییان مسئول انتشارات نمایش ، حسن قرایی مسئول وقت امور مالی مرکز، ایرج راد بازیگر و کارگردان ، آتیلا پسیانی بازیگر و کارگردان تئاتر و محمود عزیزی بازیگر و کارگردان تئاتر در دفتر هنرهای نمایشی گرد آمده و این صنف را پایه گذاری کردند. هیئت مؤسس خانه تئاتر شامل مجید شریف خدایی ، ایرج راد ،  اصغر همت، آتیلا پسیانی و حسن قرائی بود.
هیئت موسس پس از عضو گیری در جلسه مجمع عمومی به منظور تصویب اساسنامه و و انتخابات موقت برگزار شد و ادامه فعالیت آن به هیئت مدیره واگذار شد. 
در نخستین انتخابات هیئت مدیره خانه تئاتر ایرج راد، آتیلا پسیانی، اصغر همت ، محمدرضا خاکی، بهزار فراهانی، بهروز غریب پور، رویا تیموریان، داود فتحعلی بیگی، فرشید ابراهیمیان و داود آریا به عنوان هفت عضو هیئت مدیره و دو عضو علی البدل هیئت مدیره ، بازرس و بازرس علی البدل خانه تئاتر انتخاب شدند.
پس از ثبت مجوز خانه تئاتر، هشت انجمن صنفی تئاتر شامل انجمن بازیگران،‌  کارگردانان، نمایشنامه‌نویسان، منتقدان،نویسندگان، نمایشگران عروسکی، طراحان صحنه و لباس، کارکنان و طراحان فنی و هنری و انجمن تئاتر خیابانی تشکیل شد.
با توجه به اینکه سال‌هاست خانه تئاتر در تلاش است تا ساختمان جدیدی برای خود دست و پا کند و از این ساختمان کوچک و فاقد استانداردهای لازم در ایرانشهر رها شود و مدتهاست که برای ساخت ساختمان جدید در خیابان سمیه تلاش دارد ، روز گذشته این ساختمان جدید با حضور اهالی تئاتر افتتاح شد.
اما درباره وضعیت ساختمان و شرایطی که دارد بازدیدی با حضور ایرج راد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر و مسئول فراهم آوری این ساختمان صورت گرفت.
در ابتدای ورود مخاطبان به خانه تئاتر با راهرویی مواجه می‌شوند که در آن جایگاه‌هایی برای قرار گرفتن تابلوها و تصاویر است. تصاویری که در این قاب ها قرار گرفته شامل عکس‌های قدیمی تئاتر و آنچه در ارتباط با تئاتر است. تمام طاقچه‌ها در سراسر مجموعه به عنوان گالری‌هایی که بخشی از تاریخچه تئاتر این کشور است و به شکلی موزه مانند طراحی شده است.
ایرج راد دراین باره می‌گوید: «آنچه درباره سرتیرهای برق دوران گذشته بود، ما در اینجا نصب کردیم همه طراحی شده به صورت بشقاب‌ها و حباب‌هایی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپا تهیه شده تا حال و هوای دوران گذشته را برای تئاتری‌ها تداعی کند.»
در طبقه همکف که سالن انتظار حضار است قرار شده کافی شاپی طراحی شود. سه راه ورود و خروج به سالن نمایش از طبقه همکف طراحی شده که هر یک در جهت متفاوتی است.  راد حباب‌های سالن انتظار و کافی شاپ را هم حباب‌های قدیمی جمع آوری شده از حداقل 50 سال پیش به شمار آورد. 
در نیم طبقه اول به سمت زیرزمین فضایی برای گریم آقایان و بانوان در نظر گرفته شده که البته چند نفری هم برای کار گریم مراسم افتتاحیه مشغول به گریم بودند. اتاق فرمان بلک باکس و تنظیم تصویربرداری و نور و صدا نیز در این بخش قرار گرفته است.
 


کد مطلب: 84884

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84884/خانه-ای-یازده-سال-اهالی-تئاتر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir