۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲

ارتباط بین مسمومیت اسکریپال و اوضاع سوریه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: سوریه زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی خود را امحا کرده و این مساله به تایید سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز رسیده است. وی همچنین گفت که قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" و اوضاع سوریه، گویای گستردگی دستکاری اطلاعاتی در جهان است و این دو حادثه آزمایش بزرگی برای سازمان‌های بین المللی خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: سوریه زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی خود را امحا کرده و این مساله به تایید سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز رسیده است. وی همچنین گفت که قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" و اوضاع سوریه، گویای گستردگی دستکاری اطلاعاتی در جهان است و این دو حادثه آزمایش بزرگی برای سازمان‌های بین المللی خواهد بود.
به گزارش ايسنا، کشورهای غربی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را به حمله اخیر به شهر دوما با استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده‌اند. در واکنش به این حمله ادعا شده، آمریکا، انگلیس و فرانسه روز شنبه اهدافی را در سوریه هدف گرفتند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه – 1 گفت: تسلیحات شیمیایی در سوریه نابود شده‌اند. سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز این حقیقت را تایید کرده است. تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط افراط گرایان و شبه‌نظامیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این یک حقیقت ثابت شده است و هر بار که شهرکی یا شهری توسط ارتش سوریه آزاد می‌شود، افسران ارتش در آنجا انبارهای تسلیحات شیمیایی را کشف می‌کنند. این مساله با اظهارات افراد زنده و با حقیقت‌های موجود ثابت شده است.
وی افزود: در سوریه تسلیحات شیمیایی مختلفی وجود دارند. روسیه پیشتر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد مکانیسمی به منظور تحقیق درخصوص منبع و منشا این تسلیحات ارسال کرده بود اما این پروژه از سوی گروهی از کشورها به رهبری آمریکا مسدود شد.
زاخارووا تاکید کرد: این در حالی است که آمریکا همچنان از تسلیحات شیمیایی برخوردار است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جای دیگری از مصاحبه خود گفت: از نظر آمریکا همین که روسیه در عرصه بین‌الملل حضور دارد، کافی است تا تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال کند.
وی افزود: پیشتر به ما گفته شده بود که به خاطر اوکراین تحریم می‌شویم اما در حال حاضر جمله بندی‌ها و عبارت‌ها به طور چشمگیری تغییر کرده است. آنها ما را به خاطر این حقیقت که در عرصه بین‌الملل حضور داریم مجازات می‌کنند. "نقش روسیه در امور بین‌الملل" این دقیقا همان چیزی است که آنها به شکل یک قاعده درآورده‌اند. همین و بس.
با این حال زاخارووا از اظهارنظر درباره گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اینکه جان هانتسمن، سفیر آمریکا در مسکو در نامه‌ای وزارت خارجه روسیه را از برنامه‌های واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه مطلع کرده، امتناع کرد.
روابط میان مسکو و واشنگتن اخیرا به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در تاریخ ششم آوریل سال جاری میلادی وزارت خرانه داری آمریکا در واکنش به "فعالیت‌های بدخواهانه روسیه" 38 مقام ارشد، کارآفرین و کمپانی روس را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.
زاخارووا در رابطه با تحولات اخیر در سوریه و مسموم شدن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش در سالزبری انگلیس گفت: ارتباطاتی میان این دو مساله وجود دارد. در هر دو موضوع ما درباره رسانه‌ها صحبت می‌کنیم. به گزارش‌های سرویس‌های ویژه فرانسه که فورا پس از بمباران سوریه منتشر شدند، نگاه کنید. آنها گفتند که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی استدلال‌های اصلی را تهیه می‌کنند. همین پدیده را می‌توانید در موضوع مسمومیت اسکریپال مشاهده کنید. همه چیز از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد.
وی تشابه این دو رویداد را یک "تبلیغات کُشنده" توصیف کرد.
کد مطلب: 84929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *