۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵

ناگفته های دکترصالحی؛ ازمردودی کلاس اول تا....

رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از کتاب خاطراتش ناگفته هایی از دوران کودکی تا وزارت خارجه وسازمان انرژی اتمی بیان کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از کتاب خاطراتش ناگفته هایی از دوران کودکی تا وزارت خارجه وسازمان انرژی اتمی بیان کرد.
به گزارش ايرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب گذری در تاریخ گفت: سعی کردم در این کتاب ، خاطرات مربوط به دوران مختلف زندگیم را بیان کنم. 
وی اضافه کرد : در بخشی از این کتاب به خاطرات دوران کودکی خود اشاره کرده ام واین خاطرات می تواند نکات آموزنده ای داشته باشد.برای مثال اینکه من در سال اول ابتدایی مردود شدم ودر آن زمان در کاظمین زندگی می کردیم وخانه مان دربازاری قرار داشت که در آن زمان کودکان در آن بازار کار می کردند وانعام می گرفتند .
وی گفت: من هم بنا بر کودک بودنم علاقه داشتم در بازار کار کنم وانعام بگیرم ولی بعدها در راستای علم تلاشم را کردم .
صالحی ادامه داد: در بخشی از این کتاب نوشته بودم که در آن زمان می خواستم سیگار بفروشم که در آن زمان سیگار کشیدن کار بدی نبود وهمه علما ومراجع سیگار می کشیدند ولی بعدا کلمه سیگار را تعدیل کردم وبه جای آن کلمه اجناس را آوردم .
رییس سازمان انرژی اتمی درباره کتاب خاطراتش گفت : خاطره نویسی باید به واقعیات بپردازد واصالت اتفاقات در آن رعایت شود البته خاطره نویسی در فرهنگ شرقی ممکن است با حذف برخی کلمات روبرو باشد .
وی در مورد نوشتن خاطرات سیاسی این نکته را بیان کرد که ممکن است ما نتوانیم یک سری امور را تا آخر عمر بیان کنیم حتی نمی توانیم انها را بر روی یادداشت بیاوریم برخی موضوعات یاداشت کردنی هم نیست .

وی گفت :این موضوعات واتفاقات را تحلیل گران باید از کیان حوادث تاریخی پیدا کنند و هیچ جای دنیا اسرار سیاسی نوشته نمی شود .
صالحی خاطر نشان کرد: برخی مطالب هم ممکن است به دلیل آنکه به فردی بربخورد نتوانیم در کتابمان بیاوریم ودر کتاب باید به رعایت انصاف وبی طرفی توجه کرد .
وی گفت : حتی ممکن است ما با کشوری اختلاف سیاسی داشته باشیم وبا یکی از مسئولان آن کشور ملاقات داشته باشیم وآن مسئول حرف حقی را بزند که ما نمی توانیم آن را در کتابمان بیاوریم ،زیرا نمی توانیم بگوییم چنین مسئول کشورمتخاصم چنین حرفی زده است .
وی ادامه داد: زمانی که به وزارت خارجه آمدم موضوع خاصی نبود وتنها پرونده هسته ای مطرح بود به یکباره موضوع تونس ولیبی اتفاق افتاد ویک عده به شوخی به بنده گفتند چقدر خوش قدم بودی، اینها مباحثی است که در کتابم آورده ام .
وی به خاطره دیگری اشاره کرد وگفت : در یکی از جلساتی که در مورد یک کشور داشتیم فردی اطلاعاتی را ارائه کرد که به نظرم ان اطلاعات با اطلاعات وزارت خارجه مغایر بود و من اصل موضوع را گفتم ابتدا برایم سنگین تمام شد ولی نهایتا مشکل حل شد .
وی اظهار کرد زمانی که کتاب می نویسیم باید حقایق را مطرح کنیم ومن در این کتاب حقایق را مطرح کردم ویک کتاب باید پیام اخلاقی برای جامعه داشته باشد .
صالحی اضافه کرد: اگر تاریخ را در کتاب تبدیل به روایت کنیم ماندگاری آن بیشتر خواهد بود از این رو تاریخ وداستان وروایت باید با هم آمیخته باشد .
وی با اشاره به اینکه در این کتاب تمامی خاطرات دوران وزارت خارجه وسازمان انرژی اتمی را ثبت کرده است اظهار کرد در سال 90 که ما وارد تحریم های فلج شونده ای شده بودیم نامه ای توسط شورای معاونین وزارت خارجه تنظیم شد که بسیار تاریخی بود .
وی گفت: نامه را خدمت رهبری دادیم که این نامه فقط هشدار نبود و مسایلی را برای برون رفت ازآن شرایط بیان می کرد که رهبری تقریر زیبایی روی آن نوشتند.
وی افزود: اگر آن نامه منتشر شود مشخص می شود وزارت خارجه در آن زمان تیز بینانه وتیزهوشانه آینده را می بیند چون همان تحلیل ها رخ داد وهمان راهکارها ارائه شد واین باعث شد در ایام تحریم راههایی را پیدا کنیم تا تحریم را دور بزنیم وفشار انچنان نباشد .
صالحی گغت : پس از آن در دولت یازدهم اقای جهانگیری بیان کردند نامه ای توسط وزارت خارجه در مورد تحریم ها نوشته شده که باید به دنبال عملی کردن آن باشیم .
کتاب دکتر صالحی با حضور اشرف بروجردی رییس کتاب خانه ملی و قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه و سجاد پور معاون وزیر امور خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی لتمی رونمایی شد .
کد مطلب: 84948
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *