۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۶

همه اعضا موافق حمله به سوریه بودند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو در اظهاراتی گفت کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس همه کشورهای هم‌پیمان در این ائتلاف نظامی را در جریان اقدام مشترکشان در سوریه قرار داده و درنهایت همه هم‌پیمان‌ها در ناتو حمایت کاملشان از این اقدام را اعلام کردند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو در اظهاراتی گفت کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس همه کشورهای هم‌پیمان در این ائتلاف نظامی را در جریان اقدام مشترکشان در سوریه قرار داده و درنهایت همه هم‌پیمان‌ها در ناتو حمایت کاملشان از این اقدام را اعلام کردند
به گزارش ايسنا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که امروز (دوشنبه) به ترکیه سفر می‌کند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی این کشور گفت: آمریکا، فرانسه و انگلیس اعضای هم‌پیمان در ناتو را در جریان اقدام نظامی مشترکشان در سوریه قرار داده و گفتند که "حجم چشمگیری از اطلاعات نشان می‌دهد حکومت سوریه در حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان در دوما" دست داشته است و در عین حال توضیح دادند که جایگزینی عملی به جز استفاده از زور علیه سوریه وجود نداشته اما اقدام نظامی آنها محدود به تاسیساتی که حکومت سوریه را قادر به تولید و استفاده از سلاح‌های شیمیایی کند، خواهد بود و در نهایت همه کشورهای هم‌پیمان در ناتو حمایت کاملشان از این اقدام نظامی را اعلام کردند.
استولتنبرگ تصریح کرد: "این حملات این پیام واضح را فرستادند که جامعه بین‌الملل قرار نیست به هنگام استفاده از سلاح‌های شیمیایی کنار ایستاده و با آن مسامحه کند. ناتو دائما استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را به عنوان اقدامی در نقض توافق‌ها و هنجارهای بین‌المللی محکوم کرده و ما می‌خواهیم که مسئولانمان پاسخگو دانسته شوند و این ائتلاف همچنان تحولات در سوریه را به شکل نزدیک پیگیری خواهد کرد."
خرید اس ۴۰۰‌ توسط ترکیه
دبیرکل ناتو در ادامه درخصوص تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه گفت: تصمیم ترکیه برای به دست آوردن قابلیت‌ها و تجهیزات نظامی یک تصمیم ملی است و در عین حال تصمیم برای خرید یا فروختن این تجهیزات نیز تصمیمی ملی است و نهادی مثل ناتو نمی‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد بلکه این خود کشورهای هم‌پیمان هستند که تصمیم می‌گیرند.

او گفت که هدف از سفر امروزش به ترکیه تدارک برای نشست آتی ناتو در بروکسل در ماه ژوئیه آتی است.

دبیرکل ناتو خاطر نشان کرد: ما در ناتو متشکل از ۲۹ کشور هم‌پیمان هستیم و با هم همبستگی داریم و این ائتلاف با ترکیه نیز همبستگی داشته و هم ترکیه برای ناتو مهم است و هم ناتو برای ترکیه. ما برای حمایت از ترکیه تدابیر اطمینان‌بخشی نظیر استقرار آتش بارهای دفاع موشکی انجام داده‌ایم و همانطور که می‌دانید ایتالیا و اسپانیا در ترکیه آتش بارهای دفاع موشکی شامل پاتریوت مستقر کردند و ما با هواپیماهای شناسایی آواکس بر فراز ترکیه پروازهای شناسایی انجام می‌دهیم و حضور نیروی دریایی خود در شرق دریای مدیترانه نیز افزایش داده‌ایم.

وی افزود: ما حمایت سیاسی نیز از ترکیه داریم چون ترکیه در میان کشورهای هم‌پیمان در ناتو بیشترین آسیب را از حملات تروریستی دیده است و ناتو فورا کودتای نافرجامی که نهادهای دموکراتیک ترکیه را هدف قرار گرفت محکوم کرد.ج
استولتنبرگ در ادامه گفت: ما همچنین در ترکیه نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه (در ارتباط با تحولات شمال سوریه) را به رسمیت می‌شناسیم و انتظار داریم که نگرانی‌ها به شیوه‌ای متناسب و سنجیده مورد رسیدگی قرار بگیرد. ما درک می‌کنیم که ترکیه باید با این تهدیدها مقابله کند و همینطور از اینکه ترکیه شفاف بوده و چندین بار ناتو را در جریان عملیاتش در عفرین سوریه چه به لحاظ عملیات نظامی و چه به لحاظ کمک رسانی انسانی قرار داده استقبال کرده‌ایم.
عراق
وی تصریح کرد: ما به طور همزمان در حال کار بر روی ایجاد یک ماموریت آموزشی در عراق هستیم و می‌خواهیم سربازان عراقی را آموزش دهیم و به ساخت دانشکده‌ها و آکادمی‌های نظامی در عراق برای کمک به عراقی‌ها در زمینه حفظ ثبات کشورشان و مبارزه با تروریسم کمک کند و این برای کشورهای هم‌پیمان از جمله ترکیه مهم است.
تقویت اقدامات دفاعی اروپا
او در ادامه درباره برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای تقویت اقدامات دفاعی گفت: من از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تقویت مواضع دفاعی استقبال کرده‌ام چون می‌تواند منجر به تقویت ناتو و ستون کشورهای اروپایی در این ائتلاف نظامی شود اما به نظر من این کار باید شفاف باشد و همچنین تا جایی که ممکن است شامل کشورهای خارج از ناتو و اتحادیه اروپا شده و قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای ناتو و عملیات‌هایش نیز موجود باشد و رهبران اروپایی صراحتا گفته‌اند که مساله مربوط به ایجاد آلترناتیو برای ناتو نیست بلکه آنچه که مهم است این است که این برنامه‌ها و طرح‌ها به شکلی انجام شود که موانع جدید برای کشورهای هم‌پیمانی در ناتو که عضو اتحادیه اروپا نیستند مثل ترکیه به وجود نیاید. ما باید به خاطر داشته باشیم که بعد از بریگزیت ۸۰ درصد هزینه‌های دفاعی ناتو از جانب کشورهای هم‌پیمان خارج از اتحادیه اروپا تامین می‌شود.
مناقشه اسکریپال و روابط با روسیه
دبیرکل ناتو در ادامه درباره واکنشی که این ائتلاف نظامی به حادثه مربوط به مسمومیت سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی سابق روسیه در بریتانیا با اخراج دیپلمات‌های روسی انجام داد، گفت: این واکنشی بود که ما بعد از حادثه حمله در سالزبری به عنوان یک پاسخ متناسب و مرتبط اتخاذ کردیم و سقف دیپلمات‌ها را در همین راستا از ۳۰ به ۲۰ کاهش دادیم. در حال حاضر واکنش‌های بیشتری در ارتباط با این مناقشه نخواهیم داشت اما همزمان وضعیت را دنبال و ارزیابی می‌کنیم و کاری که لازم است را انجام می‌دهیم.
وی افزود: گفت‌وگو با روسیه دشوار است اما دقیقا به همین دلیل اهمیت آن نیز فراوان است. روسیه قرار نیست حذف شود بلکه این کشور همواره باقی خواهد ماند و همسایه ما خواهد بود بنابراین یکی از اهداف گفت‌وگو ما ایجاد روابطی بهتر خواهد بود اما در عین حال این روابط که ما داریم می‌بایست مدیریت نیز بشود. ناتو از حفظ یک گفت‌وگوی معنادار با روسیه استقبال می‌کند.
او تصریح کرد: درهای ائتلاف ناتو باز بوده و بهترین نشانه آن افزوده شدن مونته‌نگرو به ما در سال گذشته است. ما همزمان در حال همکاری با جمهوری مقدونیه و بوسنی – هرزگوین و گرجستان نیز هستیم. ما به همه این سه کشوری که متمایل به عضویت در ناتو هستند به شیوه‌هایی مختلف کمک می‌کنیم تا مطالبات یورو – آتلانتیک خود را به پیش ببرند. ما به آنها در زمینه اجرای اصلاحات و مدرنیزه کردن ساختارهای دفاعی و امنیتی‌شان کمک می‌کنیم اما هنوز برای اعلام تصمیم‌های دقیق خیلی زود است.
کد مطلب: 84954
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *