۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۷

غنی‌سازی 20درصدی، حاصل تلاش‌های صالحی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی غنی سازی 20 درصدی در کشور را مدیون تلاش های علی اکبر صالحی عنوان کرد و گفت: وی عَلَم توسعه علوم کوانتوم را در این سازمان برداشته است.
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی غنی سازی 20 درصدی در کشور را مدیون تلاش های علی اکبر صالحی عنوان کرد و گفت: وی عَلَم توسعه علوم کوانتوم را در این سازمان برداشته است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهروز کمالوندی روز دوشنبه در آیین رونمایی از کتاب گذری بر تاریخ که مجموعه خاطرات علی اکبر صالحی از زمان کودکی تا مسئولیت های مختلف است، افزود: امروز مسئله هسته ای به هویت انقلاب و افتخار ملی تبدیل شده و یک صنعت مهم قدرت زا است.
وی اضافه کرد: از جمله مقوله های قدرت فناوری است و امروز مسائل هسته ای بسیار اهمیت دارد و توسعه و پیشرفت در آن بسیار قابل توجه خواهد بود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دکتر صالحی امروز عَلَم توسعه علوم کوانتوم را در سازمان انرژی اتمی برداشته است که می تواند تحول عظیمی را ایجاد کند و این نوید را داده است که به زودی اولین درهم تنیدگی را اعلام می کند.
صالحی خاطرنشان کرد:بدین ترتیب ما جزو معدود کشورهایی خواهیم بود که در این زمینه صاحب فناوری هستیم البته دکتر صالحی هنوز این موضوع را اعلام نکرده است و بنا شد ما چندین بار در این زمینه تکرارهایی داشته باشیم و بعد از اطمینان آن را اعلام کنیم. 
وی یادآورشد: غنی سازی 20 درصد اوج صنعت هسته ای است که ما این موضوع را مدیون دکتر صالحی و شهید شهریاری، شهدای هسته ای و دانشمندان و متخصصان هسته ای هستیم. اگر توجه وی نبود چه بسا ما غنی سازی 20 درصد نداشتیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: توانمندی دکتر صالحی فقط به این موضوع محدود نمی شود در کوران مذاکرات وی راه حل هایی پیدا می کرد که در آن زمان طرح چین راه حل هایی نیازمند شجاعت بود مثلا درباره طراحی راکتور آب سنگین اراک مسائلی را مطرح کرد، برخی فکر می کردند این موضوع یک تابو است و نباید درباره آن حرف بزنیم اما رییس سازمان انرژی اتمی راه حل هایی را مطرح کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مسیر مذاکرات با 1+5 طرف مقابل مسائلی را قبول نمی کرد ولی با راه حل هایی که وی داد و استدلال علمی ایشان، آنان مجاب شدند و کوتاه آمدند.
کمالوندی یادآور شد:در باب مذاکرات باید کتاب ها نوشته شود البته بسیاری از مطالب را نمی توان گفت صالحی از افراد سرآمد و صاحب نظر و در حوزه سیاست خارجی هم صاحب سبک است.
وی ادامه داد: زمانی که به وزارت امور خارجه آمد انواع مشکلات بروز کرده بود و دوره پرآشوبی بود اما صالحی همیشه راه حلی داشت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: صالحی در آن زمان سیاست توجه به همسایگان و از بین آنها عربستان سعودی و ترکیه را مورد توجه قرار داد که اگر ما آن زمان روابط متوازن و متعادلی با آنان ایجاد می کردیم، ترامپ امروز نمی توانست با سرمایه گذاری روی این تخاصم و دشمنی سود ببرد. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد:کتاب خاطرات دکتر صالحی در 120 جلسه با وی مورد تدوین قرار گرفت، این کتاب ارزشمند بخشی از تاریخ کشور است که بدون مبالغه بیان شده است اگرچه این همه آن چیزی نیست که در ذهن و خاطرات دکتر صالحی است زیرا همه موضوعات را نمی توان گفت.
کمالوندی با بیان این که رییس سازمان انرژی اتمی متخصص در قلب راکتور است، یادآور شد: با حضور وی در سازمان انرژی اتمی علم و اخلاق امتزاج یافت. در وزارت خارجه هم همین رویه در پیش گرفته شد و علم و اخلاق در کنار هم قرار گرفت.
کد مطلب: 84970
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *