۰
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷

درخواست سازمان محیط‌زیست از فدراسیون فوتبال

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از فدراسیون فوتبال می خواهیم در مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوزپلنگ را بر پیراهن تیم ملی، مجددا مطالبه کند و پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه ها قرار دهد.
سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از فدراسیون فوتبال می خواهیم در مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوزپلنگ را بر پیراهن تیم ملی، مجددا مطالبه کند و پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانه ها قرار دهد.
به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی در خصوص حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران یادآور شد: ایران از سال 1375 و با تصویب مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون بین المللی حفاظت از تنوع زیستی ملحق شده است.
وی افزود: درج تصویر یوزپلنگ آسیایی بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال نه تنها واجد ارزش های زیادی در جلب توجه و نظر عموم مردم ایران و جهان به لزوم حفاظت از این گونه ارزشمند بود، بلکه بازتاب بسیار زیبا و خردمندانه ای از توجه مردم اصیل و با فرهنگ یک تمدن بزرگ به لزوم حفظ محیط زیست و تنوع زیستی در جهان بود.
ظهرابی اظهار کرد: انتظار داشتیم فدراسیون فوتبال با دقت و حساسیت بیشتری به این موضوع می پرداخت.

** حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی فوتبال، محصول نبود برنامه ریزی مناسب است
سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به موافقت فیفا با درج تصویر یوزپلنگ بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران، تعلل در این موضوع، محصول نبود برنامه ریزی مناسب برای انتخاب لباس تیم ملی فوتبال بوده است.
وی با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی از مهمترین نمادهای تنوع زیستی ایران است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یوز از جمله گونه های در معرض تهدید جهانی است، حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی و از دست دادن این فرصت مغتنم برای ارائه چهره دوستدار و حافظ طبیعت، محیط زیست و تنوع زیستی مردم ایران، منجر به نگرانی دوست داران محیط زیست کشور شده است.
ظهرابی افزود: بدون شک با توجه به اینکه تیم ملی فوتبال کشور به تیم یوزپلنگان شهره شده بود، تصویر یوز می توانست با ساخت چهره ای منحصر به فرد از تیم ملی فوتبال ایران به جلب نگاه جهانی، تماشاگران و همچنین کادرهای فنی ناظر بازی ها به این تیم شود.
وی با اشاره به اینکه نخستین بار، تیم ملی ایران در بازی دوستانه با ازبکستان با لباس فاقد نقش یوز ظاهر شده است، گفت: از زمان تصویب پیشنهاد یکی از فعالان محیط زیست مبنی بر درج تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی، همواره لباس بازیکنان ایران منقوش به تصویر این گونه ارزنده بود.
وی با یادآوری اینکه ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی با پیگیری مسئولان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم مورد موافقت فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این اقدام با بازتاب خوبی در سطح ملی و بین المللی همراه شد بنابراین اظهارات نماینده فدراسیون فوتبال در برنامه نود مبنی بر مخالفت شرکت آدیداس با ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی، توجیه مناسبی به نظر نمی رسد.

** آدیداس به دلیل عدم خروج عرق از پیراهن اعضا مخالف ثبت طرح یوز است
وی ادامه داد: بنابر ادعای فدراسیون فوتبال ایران، شرکت آدیداس اعلام کرده ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی به صورت برچسب (چاپی) مانع کارکرد صحیح پیراهن و خروج عرق از پیراهن های اعضای تیم ملی فوتبال و در نتیجه ایجاد مشکل برای آنها می شود.
ظهرابی خاطرنشان کرد: طرح این ادعا به آن معنا است که اگر از چند ماه پیش، تمهیدات لازم برای درج تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران پیش بینی و به شرکت آدیداس اعلام شده بود، درج تصویر در قالب خود پیراهن ممکن بود و دیگر نیازی به چاپ برچسبی این طرح نبود.
سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته به دلیل آنکه مخالفت آدیداس به صورت کتبی به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام نشده و بنابر نقل قول نماینده فدراسیون این مخالفت ها طی مذاکرات شفاهی در جلسات بیان شده است، موضوع مجددا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود.
یوزپلنگ آسیایی گونه ای در خطر انقراض است و چون زیستگاه این حیوان ارزشمند فقط در ایران باقی مانده از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی می گویند.
با توجه به اهمیت موضوع و با هدف ایجاد شناخت و حساسیت بیشتر نسبت به حفاظت از این گونه ارزشمند سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در دولت یازدهم تلاش کرد تا نقش یوز بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال کشور نقش ببندد که مورد موافقت فیفا نیز قرارگرفت اما در بازی های پیش روی جام جهانی این نقش از روی لباس تیم ملی حذف شد.
کد مطلب: 85188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *