۰
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹

تصمیم طلاییِ تازه ترکیه علیه دلار

رسانه های ترکیه گزارش دادند، آنکارا تصمیم گرفته طلای ذخیره شده خود در فدرال رزرو آمریکا را به داخل ترکیه باز گرداند.
رسانه های ترکیه گزارش دادند، آنکارا تصمیم گرفته طلای ذخیره شده خود در فدرال رزرو آمریکا را به داخل ترکیه باز گرداند.
یه گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، رسانه های ترکیه گزارش دادند، آنکارا تصمیم گرفته طلای ذخیره شده خود در فدرال رزرو آمریکا را به داخل ترکیه باز گرداند. در طی سال های اخیر، ترکیه 220 تن طلا از خارج از کشور به داخل منتقل کرده که سال گذشته 28.7 تن آن از آمریکا به ترکیه منتقل شده است.
بر اساس گزارش روزنامه ینی شفق، ذخایر طلای دولت ترکیه 564 تن و ارزش ان 20 میلیارد دلار تخمین زده می شود. بر این اساس ترکیه یازدهمین دارنده بزرگ طلا در جهان محسوب می شود. این گزارش ها در شرایطی منتشر می شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه موضع شدیدی علیه دلار آمریکا اتخاذ کرده است.
وی هفته گذشته از پرداخت وام های بین المللی به دلار انتقاد کرد و گفت، وام های بین المللی باید به جای دلار به طلا پرداخت شوند. اردوغان در کنگره جهانی کارآفرینی در استانبول اظهار داشت: «چرا ما باید همه این وام ها را به دلار بگیریم؟ بیایید از ارزی دیگر استفاده کنیم. من پیشنهاد می کنم که وام ها بر اساس طلا پرداخت شوند.»
وی در ادامه گفت: «با وجود دلار، جهان همواره تحت فشار نرخ ارز قرار دارد. ما باید دولت ها و ملت ها را از این فشار نرخ ارز نجات بدهیم. طلا در طول تاریخ هیچگاه ابزار اعمال فشار نبوده است.»
در طی هفته های گذشته ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به شدت کاهش یافته است.
ترکیه جزء چند کشوری است که در طی سال های اخیر به فکر انتقال ذخایر طلای خود از آمریکا افتاده اند. این موج در سال 2012 شروع شد، یعنی وقتی که ونزوئلا اعلام کرد 160 تن طلای خود به ارزش حدود 9 میلیارد دلار را از آمریکا خارج و به ونزوئلا منتقل می کند. سپس بوندسبانک آلمان تقاضای بازگرداندن 300 تن طلای خود از آمریکا را مطرح کرد، اما فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که انجام این کار 7 سال زمان می برد. هلند نیز تاکنون 122.5 تن طلا را به داخل کشور انتقال داده است.
کد مطلب: 85213
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *