۰
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۷

نمونه‌برداری ازمحل حمله شیمیایی دردوما

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی بالاخره وارد یکی از محل‌های انجام حملات شیمیایی مورد ادعای تروریست‌های سوری شدند و از محل نمونه‌برداری کردند؛ نمونه‌ها در هلند آزمایش و نتیجه در آینده اعلام خواهد شد.
بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی بالاخره وارد یکی از محل‌های انجام حملات شیمیایی مورد ادعای تروریست‌های سوری شدند و از محل نمونه‌برداری کردند؛ نمونه‌ها در هلند آزمایش و نتیجه در آینده اعلام خواهد شد.
به گزارش فارس، 18 فروردین ماه بود که تروریست‌های سوری، مدعی حمله شیمیایی ارتش سوریه به منطقه دوما شدند. دوما آخرین سنگر تروریست‌ها در غوطه شرقی بود؛ مکانی راهبردی در نزدیکی دمشق که تروریست‌ها پس از محاصره توسط ارتش سوریه و در نتیجه مذاکراتی سخت با دمشق، حاضر شدند آن را ترک و به سمت شمال سوریه راهی شوند.
در روز حمله ادعایی، عملیات تخلیه تروریست‌ها و خانواده‌هایشان، آخرین ساعات خود را سپری می‌کرد؛ ارتش سوریه از چند هفته قبل پیش‌بینی کرده بود که تروریست‌ها در حال آمادگی برای انجام یک حمله شیمیایی جدید و ایجاد دستاویزی جدید برای دخالت نظامی غربی‌ها هستند.
دولت سوریه سریعاً از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست که بازرسان بین‌المللی خود را برای بررسی ادعای تروریست‌ها به دوما بفرستند؛ در روز حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس به پایگاه‌های ارتش سوریه، بازرسان تازه به دمشق رسیده و در حال آمادگی برای رهسپار شدن به سمت دوما بودند.
حالا آنطور که سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش داده، این بازرسان بالاخره از دوما بازدید کرده و از محل نمونه‌برداری کرده‌اند؛ تیم بازرسی گفته که پس از بررسی نمونه‌ها، شاید یک بار دیگر بازرسان را برای نمونه‌برداری به محل بفرستد.
نمونه‌های جمع‌آوری‌شده برای بررسی به آزمایشگاه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر «ریس ویک» در غرب هلند فرستاده شده است؛ نتیجه تحقیقات به کشورهای دخیل در پرونده و دبیرخانه کنوانسیون تسلیحات شیمیایی ارسال خواهد شد.
بحث حضور بازرسان در محل حمله ادعایی، یکی از درخواست‌های جدی دولت سوریه و محل ایراد دمشق به نحوه کار تیم حقیقت‌یاب سازمان ملل بود.
فروردین سال گذشته هم تروریست‌ها ادعا کردند که دولت سوریه در منطقه «خان شیخون» از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؛ در آن مورد هم مانند مورد منطقه دوما، آمریکا پیش از مشخص شدن زوایای ماجرا، به یکی از پایگاه‌های ارتش سوریه حمله کرد.
بعدها بازرسان معتمد سازمان ملل بدون اینکه به خان شیخون بروند، بر اساس مصاحبه با اعضای همان گروه‌های تروریستی به این نتیجه رسیدند که دولت سوریه در این منطقه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
دولت‌های سوریه و روسیه در یکی از نشست‌های ابتدای سال جاری در شورای امنیت، به این نحوه گزارش‌دهی اعتراض کردند؛ مسکو در آن نشست تشکیل گروهی از بازرسان مستقل زیر نظر شورای امنیت برای بررسی دقیق واقعه با حضور در خان شیخون را خواستار شد

 
کد مطلب: 85253
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *