۰
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۹

آرم سپاه چگونه طراحی شد؟

سردار یوسف فروتن از اولین فرماندهان سپاه به بیان خاطراتش از نحوه تاسیس سپاه، برخورد با باند مهدی هاشمی معدوم در اصفهان و دوره محافظت از آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت.
آرم سپاه چگونه طراحی شد؟
سردار یوسف فروتن از اولین فرماندهان سپاه به بیان خاطراتش از نحوه تاسیس سپاه، برخورد با باند مهدی هاشمی معدوم در اصفهان و دوره محافظت از آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت.
به گزارش تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 2 اردیبهشت 58 رسما تاسیس شد. با اینحال همواره اختلافاتی بر سر تاسیس سپاه است و افراد بسیاری حتی برخی از خارج‌نشینان ادعای حضور در سپاه دارند در حالی‌که سپاه‌های مدنظر آنها قبل از تاسیس رسمی این نهاد انقلابی در 2 اردیبهشت بود.
به مناسبت سالروز تاسیس سپاه و نحوه تشکیل این نهاد و بعد از آن، به سراغ فردی رفتیم که نامش در بیانیه تاسیس رسمی سپاه جزو افراد شورای فرماندهی است.
تسنیم: ماجرای آرم سپاه چیست؟
سردار فروتن: آقای منصوری گفته شهید یوسف کلاهدوز این آرم را طراحی کرده اما فکر می‌کنم به دلیل تشابه اسم من و آقای کلاهدوز دچار اشتباه شده است. من آرم سپاه را طراحی کردم.

تسنیم: روند طراحی آرم سپاه چه بود و اشکالی که در آن به کار گرفته شده نماد چیست؟
سردار فروتن: برادرانی در کنار ما بودند که طراحی بلد بودند مثلا‌ آقای عادل نامی بود که الان نمی‌دانم کجاست، او این آرم و چند طرح دیگر را طراحی کرد. بنده و کلاهدوز با هم مشورت کردیم و خصوصیات سپاه را به آقای عادل گفتیم که بر اساس این ویژگی‌ها آرمی را طراحی کنیم.
طرح اولیه، طرح دستی بود که در دستش اسلحه است و «لا»ی معروف اسلام (لااله الاالله) در‌آن بود که طرحی از قرآن بود. آیه نیز در ادامه به‌ آرم اضافه شد. برگ زیتون بیان می‌کند که ما علیرغم اینکه مبارز هستیم به حقوق کسی تجاوز نمی‌کنیم چرا که برگ زیتون نماد صلح است. کره زمین بعدها اضافه شد. سر اضافه کردن این کره زمین بحث‌های زیادی در مجلس مطرح شد. عده‌ای اعتقاد داشتند که با اضافه شدن کره زمین به آرم ما اعلام می‌کنیم که با تمام کشورها قصد جنگ داریم.
تسنیم: چه کسانی محور این بحث در مجلس بودند؟
سردار فروتن: یک عده مانند مرحوم هاشمی اعتقاد داشتد که اضافه شدن کره زمین جنبه سیاسی پیدا می‌کند و اینگونه وانمود می‌کند که ما قصد جنگ با دنیا را داریم ولی بنده و آقای محمودزاده در دفاع می‌گفتیم که باید نشان دهیم اسلام دینی فراگیر و جهانی است همچنین آقای بشارتی نیز از این آرم دفاع کرد.
در مجلس عنوان سپاه، "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" ثبت شده اما بعدها گفتند که باید نام ایران نیز به آن اضافه شود. این را همفکران مرحوم هاشمی و خود او مطرح می‌کردند. من نوشته‌ای از شهید بهشتی داشتم که هم اکنون در اختیار آقای شیخی یا منصوری است در این نوشته شهید بهشتی اذعان می‌کند که این آرم رسمی است یعنی ما در مخالف عمومی با عنوان ایران در سپاه پاسداران هستیم ولی ثبت رسمی آن بدون نام ایران ثبت شده است.
تسنیم: در قانون اساسی نیز نام ایران به شکل رسمی در نام سپاه نیست؟
سردار فروتن: بله نیست. این یعنی دایره نفوذ سپاه فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی است و البته اینکه امام فرمودند انقلاب اسلامی باید صادر شود معنی آن در نام سپاه تجلی پیدا می‌کند. درباره مُهر سپاه ناگفته نماند که مجلس تصویب کرد در تمام مکاتبات باید نام ایران در عنوان سپاه اضافه شود.
 
کد مطلب: 85317
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *