۰
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۹

جزییات دیدار تاریخی سران کره جنوبی و شمالی

اجلاس سران دو کره صبح امروز (جمعه) به وقت تهران با حضور «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در بخش کره جنوبی روستای مرزی «پانمونجوم» موسوم به خانه صلح آغاز شد.
اجلاس سران دو کره صبح امروز (جمعه) به وقت تهران با حضور «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در بخش کره جنوبی روستای مرزی «پانمونجوم» موسوم به خانه صلح آغاز شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرگزاریها، رییس جمهور کره جنوبی اظهار امیدواری کرد دیدار با رهبر کره شمالی در روستای محل برگزاری این اجلاس که اکنون به دو بخش کره شمالی و جنوبی تقسیم شده است به نماد صلح نه شکاف و جدایی تبدیل شود.
 
مراسم استقبال و تشریفات از سران دو کره توسط گارد تشریفات، با لباس محلی و سنتی و در فضای باز ساختمان محل مذاکره برگزار شد رییس جمهور کره جنوبی با لباس رسمی اما رهبر کره شمالی با لباس سنتی در این مذاکرات شرکت کردند.
 
پس از یک سال پر تنش، اولین نشست بین دو کره با گذشت بیش از یک دهه با دست دادن رهبران دو کره در صبح امروز به وقت محلی آغاز شد. رهبر کره‌شمالی در میان محافظان پر تعداد و سایر اعضای هیاتش از ساختمانی بزرگ در طرف شمالی مرز در دهکده صلح پانمونجوم خارج شد و با اعتماد به نفس به سمت رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی حرکت کرد تا دیداری تاریخی را رقم بزند. 
 
رهبران دو کره خندان احوالپرسی کردند و برای مدتی طولانی دست دادند و ظاهر آنها از دور شبیه دو دوست قدیمی بود. مون در "ساختمان آزادی" که در طرف جنوبی منطقه خلع سلاح است منتظر رهبر کره‌شمالی مانده بود. دست دادن آنها در مکانی بسیار سمبلیک رخ داد چرا که هر کدام از این مقام‌ها در طرف خطی ایستاده بودند که دو کره را از هم جدا می‌کند و سپس رهبر سئول، کیم جونگ اون را برای اولین بار به خاک کشورش دعوت کرد و رهبر کره‌شمالی هم اقدام متقابلی انجام داد. در نهایت دو طرف دست در دست وارد خاک کره‌جنوبی شدند. ورود «اون» به خاک کره جنوبی، ورود نخستین مقام ارشد کره شمالی به کره جنوبی بعد از پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ میلادی بود.
 
تمام لحظات این مراسم از ورود رهبران دو کشور تا مراسم استقبال و همچنین امضای دفتر یادبود در خانه صلح توسط رهبر کره شمالی، به صورت زنده پخش شد. خبرنگاران تا پشت سالن مذاکره اجازه فیلمبرداری و عکاسی داشتند. گفت و گوی رهبران دو کره در این دیدار به بحث عاری سازی هسته ای و تضمین صلح پایدار در منطقه منحصر است.
 
سخنگوی مون جائه‌-این گفت که رهبر کره‌شمالی بابت آزمایش هسته‌ای سال گذشته و از خواب بیدار کردن مون عذرخواهی کرده است. او گفت: "ما دیگر خواب صبحگاهی شما را مختل نمی‌کنیم." این سخنان در واقع تاکیدی مجددی بر قول پیونگ‌یانگ برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای است. طبق گزارش کره‌جنوبی، مون جائه-این گفته است "امروز مذاکرات بسیار خوبی" داشته و این "هدیه‌ای به جهان" است. 
 
رهبر کره شمالی در این سفر ۹ همراه داشت که «کیم یو جونگ» خواهر او و «کیم یونگ نام» مرد شماره دو کره شمالی از آن جمله بودند. رئیس پیشین اداره اطلاعات، رئیس اداره ورزش، یکی از اعضای پولیتبورو، رئیس ستاد ارتش، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و مسئول امور اتحاد دو کره، دیگر مقام های کره شمالی هستند که رهبر این کشور را همراهی کردند. «سونگ مونگ یو» وزیر وحدت کره جنوبی، «کانک کیونگ وا» وزیر خارجه، «جیونگ کیونگ دو» رییس ستاد کل ارتش، «سونگ یونگ مو» وزیر دفاع و «چونگ یویی یونگ» مشاور امنیت ملی هم از اعضای هیات «این» بودند. همچنین پس از این دیدار یک درخت کاج در منطقه مرزی دو کره به نشانه صلح و شکوفایی کاشته شده و سران دو کشور آن را آبیاری خواهند کرد.
 
کد مطلب: 85575
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *