۰
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۵

مجادله چين و ژاپن در سازمان ملل

وزير امور خارجه آمريكا خطاب به چين و ژاپن تاكيد كرد تا در خصوص تنش‌هايي كه بر سر جزاير مورد مناقشه ميان دو كشور در درياي چين شرقي به وجود آمده است، خونسرد عمل كنند، اما تنها چند ساعت پس از اين درخواست، ديپلمات‌هاي دو كشور در سازمان ملل بر سر اين مساله با يكديگر به بحث و جدل پرداختند.
به نقل از خبرگزاري رويترز، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا كه در حاشيه نشست شصت و هفتمين جلسه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با يانگ جي‌چي، همتاي چيني خود سخن مي‌گفت، اعلام كرد كه اين مساله بسيار اهميت دارد كه چين و ژاپن در خصوص روابط خود بر سر جزاير مورد مناقشه به يك راه حل مناسب دست پيدا كنند چرا كه هر دو كشور منافعي در اين جزاير دارند.

اين جزاير كه در زبان چيني "ديائويو" و در زبان ژاپني "سنكاكو" ناميده مي‌شوند، فاقد سكنه هستند و آب‌هاي پيرامون آن‌ها نيز سرشار از منابع نفت و گاز است. اين جزاير از سال ۱۸۹۵ ميلادي تحت كنترل ژاپن قرار گرفتند.

يكي از مقام‌هاي رسمي نزديك به وزير امور خارجه آمريكا به خبرنگاران در سازمان ملل گفت: هيلاري كلينتون بار ديگر بر خونسرد بودن پكن و توكيو و انجام مذاكره ميان دو كشور در خصوص حل بحران جزاير تاكيد كرد.

اين مقام مسئول افزود: معتقديم كه پكن و توكيو منافع، محدوديت‌ها و توانايي‌هايي براي حل اين بحران دارند تا تنش‌ها را از ميان بردارند. پيام ما به اين دو كشور اين است.

وزير امور خارجه چين نيز با اشاره به حضور خود در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل كه پنج‌شنبه شب صورت گرفت بار ديگر بر موضع پكن در خصوص اين مساله كه اين جزاير متعلق به چين است تاكيد كرد و گفت: اين جزاير از دوران كهن متعلق به چين بوده و ژاپن در سال ۱۸۹۵ ميلادي پس از جنگ براي به دست گرفتن اين جزاير آن‌ها را تصرف كرده است. بنابراين مالكيت اين جزاير توسط دولت توكيو امري غير قانوني و غير منطقي است.

اين مقام مسئول چيني افزود: اقدام توكيو در خريد بخشي از اين جزاير مورد مناقشه از صاحب شخصي آن غير قابل قبول است. در حقيقت دولت ژاپن اين جزاير را از پكن به سرقت برده و استقلال و تماميت ارضي پكن را تحت تاثير قرار داده است.

اين در حالي است كه كازوئو كوداما، معاون سفير ژاپن در سازمان ملل نيز در پاسخ به سخنان وزير امور خارجه چين گفت: مناقشات بر سر اين جزاير به سال‌هاي دهه ۱۹۷۰ ميلادي باز مي‌گردد؛ زماني كه دولت‌هاي چين و تايوان اقدام به مطرح كردن مالكيت اين جزاير كردند چرا كه منافعي را در آب‌ها و خاك اين جزاير براي خود مي‌دانستند.

وزير امور خارجه چين از توكيو خواست تا از طريق انجام مذاكره اين بحران را حل كند و همچنين اوسامو فوجيمورا، دبيركل كابينه ژاپن نيز اعلام كرد: ضرورت اين مساله كه دو كشور به روابط دو جانبه خود استحكام ببخشند و با ذهن باز و آرام به اين مساله بپردازند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

اين در حالي است كه آمريكا مكررا اعلام كرده كه هيچ موضعي در قبال استقلال اين جزاير ندارد و معتقد است كه دو كشور چين و ژاپن بايد با يكديگر به صورت صلح‌آميز اين مساله را حل كنند.
کد مطلب: 8563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *