۰
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴

برداشتها از دیدار تاریخی رهبران کره

تحلیلگران اعتقاد دارند رهبران کره شمالی و جنوبی در دیدار خود به بسیاری از جزئیات به ویژه در مورد برنامه های هسته ای پیونگ یانگ نپرداختند و مباحث اصلی به دیدار «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» واگذار شد.
تحلیلگران اعتقاد دارند رهبران کره شمالی و جنوبی در دیدار خود به بسیاری از جزئیات به ویژه در مورد برنامه های هسته ای پیونگ یانگ نپرداختند و مباحث اصلی به دیدار «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» واگذار شد.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سرانجام پس از بیش از 6 دهه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با عبور از مرز زمینی این کشور با همسایه جنوبی در بنای خانه صلح در روستای مرزی «پانمونجوم» با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی یک دیدار تاریخی را انجام داد. این نخستین حضور رهبر جدید کره شمالی در خاک همسایه جنوبی و سومین دیدار رهبران دوکشور از سال 1953 تاکنون است که در دو نوبت صبح و بعد از ظهر جمعه برگزار شد.
دو رهبر پس از دیدار دوم در بیانیه ای از تلاش دوجانبه برای دستیابی به صلح و تقویت آتش بس و غیرهسته ای ساختن کامل شبه جزیره کره حمایت کردند. آن ها ادامه این گفت وگوها را در چارچوبی سه یا چهار جانبه با حضور آمریکا و چین مورد تایید قرار دادند.
براساس تحلیل رسانه های غربی به نظر می رسد رهبر کره شمالی برای اتخاذ تصمیمی مهم در این مسیر قدم گذاشته است. وی اظهار کرد که برای انجام یک گفت‌ وگوی صادقانه در زمینه حل مسائل دو کره آمادگی دارد تا برخلاف گذشته این بار مذاکرات به شکست منجر نشود.
به نوشته سی.ان.ان محور این دیدار میان دو رهبر تنها بر موضوع توقف فعالیت های هسته ای به عنوان بخشی از فرایند دستیابی به صلح متمرکز و برگزار شد. کیم جونگ اون نسبت به پایان آزمایش های هسته ای وعده داد و با سخنان خود امیدواری برای پایان داده به کابوس جنگ در این منطقه را کم رنگ ساخت و دورنمای صلحی مطلوب برای همه را ایجاد کرد.
خواهر رهبر کره شمالی که در مذاکرات حضور داشت هم پیشنهاد داد روند وحدت دو کره با سرعت بیشتری دنبال شود. افزایش مبادلات و تسهیل سفر اتباع دو طرف به ویژه اتصال راه آهن دو کشور از مسائل مطرح شده در دیدار مقام های ارشد دو کره بود.
تارنمای «گلوبال نیوز» نوشت کره شمالی و جنوبی با توافق بر سر غیرهسته ای سازی کامل شبه جزیره، گام مهمی را برای پایان دادن به تنش و جنگ میان دو کره برداشتند. همچنین دو رهبر در بیانیه پایانی بر پیگیری روند کاهش نیروهای نظامی، توقف اقدامات خصمانه و تبدیل بخش های مرزی به مناطق صلح تاکید کردند.
مون جائه و کیم جونگ بر ادامه روند با حضور دیگر کشورها نیز موافقت کردند. ضمن اینکه آن ها اعلام کردند به خاطر 80 میلیون کره ای و سراسر جهان تلاش می کنند تا جنگ بیشتری رخ ندهد و عصر تازه ای از صلح را دنبال کنند. ایجاد یک دفتر ارتباطی در کنار قطع برنامه های تبلیغاتی و تسهیل عبور خانواده ها از مرز برای دیدار با بستگان از دیگر توافقات دو طرف بود.
با این حال کارشناسان در روند موفقیت آمیز دیدار دو رهبر در دستیابی به صلح ابراز تردید می کنند به ویژه آن که تاکنون رهبران دو کشور در سال های 2000 و 2007 دو بار در پیونگ یانگ با یکدیگر دیدار کردند اما آن تلاش ها نتوانست به صلح منجر شود.با توجه تاریخچه شکست در مذاکرات، هر دو رهبر می گویند این بار تلاش دارند تا دیدارهای موفقیت آمیزی را داشته باشند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در یک پیام توئیتری ضمن ابراز خوشحالی از شنیدن خبرهای خوش از شبه جزیره کره عنوان داشت که تنها زمان نتیجه این تلاش ها را مشخص می کند.

** مقدمه ای بر دیدار ترامپ و کیم
رهبران کره شمالی و جنوبی با یکدیگر در دو مرحله گفت وگو داشتند و درخت صلح و دوستی را نیز در محل مذاکرات کاشتند و در نخستین مرحله دیدار گرمی را برنامه ریزی کردند. با اینکه آن ها در بیانیه خود بر حیاتی بودن موضوع غیرهسته ای شدن کره شمالی تاکید داشتند و مسئولیت هر یک از طرفین را متذکر شدند اما هنوز تردیدهای جدی نسبت به آینده وجود دارد. ارزیابی روزنامه انگلیسی گاردین به صورت تلویحی دیدار را تاکنون موفق دانست و نوشت: در این مرحله کره شمالی و جنوبی یک قدم واقعی را به سوی صلح برداشتند اما کارشناسان بسیار زیادی از همه طرف ها شاهد تحولات هستند و با احتیاط مشاوره های خود را ارائه می کنند.
اگرچه این جلسه تاریخی بود و در فضایی صمیمانه برگزار شد اما به نظر تحلیلگران ممکن است همچون «دیپلماسی آفتابی» دهه 1990 (بی نتیجه) باشد. آن زمان دو طرف تصمیم گرفته بودند تا جزئیات مربوط به ظرفیت های هسته ای و موشکی خود را با یکدیگر مبادله کنند. با این حال سیاست های ناپایدار و متناوب در همسایه جنوبی نقش مهمی را در بی ثمر بودن آن فرایند بازی کرد.
براساس دیدگاه تحلیلگر گاردین، در شرایط کنونی بیانیه های دیپلماتیک چندان پراهمیت نیستند اما همیشه خطراتی در مورد تعابیر ثانویه از معانی اظهارات وجود دارد. با وجود این نشانه ها برای امیدواری به آینده کم نیستند. این بار رهبر کره شمالی به همسایه جنوبی سفر و ابراز کرد که برای پایان دادن به تاریخ جنگ میان دو طرف آمده است. فعلا می توان امیدوار بود زیرا این اظهارات کیم فرصت هایی را برای خوش بینی به اینده ایجاد کرده است.
سی.ان.ان هم با وجود همه تردیدها با استناد به سخن رهبر کره شمالی نسبت به آینده ابراز خوش بینی کرد. کیم جونگ اون گفته است امید دارد مسیری را که امروز پیموده است به زودی از سوی شهروندان کره شمالی و جنوبی مورد استفاده قرار گیرد زیرا وی می گوید خواهان صلح و سعادت در شبه جزیره کره بدون هراس از جنگ شد.
از نگاه برخی کارشناسان این دیدار مقدمه دیدار بزرگتر رهبران کره شمالی و ایالات متحده بود. تحلیل روزنامه فایننشال تایمز نیز آورده است با اینکه رهبران دو کره از صلح و پایان دادن به جنگ سخن گفتند اما در مورد کنار گذاشتن تسلیحات هسته ای و از کار انداختن برنامه های هسته ای پیونگ یانگ هیچ اطلاعاتی را ارائه نکردند. آن ها البته به کاهش تدریجی تسلیحات دو طرف اشاره داشتند.
کارشناسان سیاسی در سئول اعتقاد دارند محور اصلی مورد توجه در دیدار خصوصی مون جائه با رهبر کره شمالی، اهمیت موضوع توقف فعالیت های هسته ای کره شمالی در دیدار کیم با ترامپ بوده است. تحلیلگران و رسانه های کره شمالی اما چندان تحت تاثیر بیانیه پایانی این نشست قرار نگرفتند زیرا آن را بازتاب و مشابه بیانیه ملاقات های پیش در سال های 2000 و 2007 ارزیابی کردند.
قرار است تا دو ماه آینده دونالد ترامپ و کیم جونگ اون با یکدیگر دیدار مستقیمی داشته باشند. از این رو تحلیلگران ملاقات سران دو کره را در شکل دهی به ملاقت ترامپ و کیم بسیار مهم و تاثیرگذار می دانند.
تحلیل روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اهمیت این موضوع آورده است: این نشست از نزدیک مورد ارزیابی قرار می گیرد زیرا اساس و بنیان دیدار اصلی میان رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری ایالات متحده را تشکیل می دهد. دیدار کیم با ترامپ نقطه اوج دیپلماسی طوفانی خواهد بود که در چند ماه اخیر برای انجام آن تلاش بسیاری صورت گرفته است.
کد مطلب: 85649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *