۰
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۰

آمار مبتلایان به دیابت در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود پنج میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و بر اساس ارزیابی های موجود، حدود پنج میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به این بیماری هستند.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود پنج میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و بر اساس ارزیابی های موجود، حدود پنج میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به این بیماری هستند.
به گزارش ایرنا، دکتر محمد هادی ایازی روز دوشنبه در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساوه در سالن سلمان ساوجی افزود: بیشتر افرادی که در آستانه ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند از وضعیت خود غافل هستند.
وی گفت: فشار خون بالا نیز از جمله عارضه هایی است که بیشتر شهروندان از ابتلای به آن آگاه نیستند و بر این اساس وزارت بهداشت تصمیم دارد همگام با سازمان جهانی بهداشت، ایجاد کانون های سلامت محله و نیز مجامع سلامت را در دستور کار قرار دهد.
وی افزود: در سال 95 حدود 333 هزار نفر مصدوم و مجروح سوانح رانندگی به ثبت رسید که به دلیل رعایت نشدن اقدامات پیگشیرانه، بسیاری از تخت های بیمارستانی کشور اشغال شد.
ایازی اظهار کرد: اقدامات خود مراقبتی و کنترلی که از سوی شهروندان انجام می شود در افزایش طول عمر و ضریب امید به زندگی بسیار موثر است و رشد این شاخص ها پس از انقلاب هم بدین معناست است که مردم برای سلامت خود اهمیت بیشتری قائل هستند.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت،‌ درمان و ‌آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه در 25 درصد از موارد مرتبط با حوزه سلامت شهروندان به ویژه بیماری های غیر واگیر،‌ مسئولیت دارد و 75 درصد مسئولیت برعهده سایر نهادها،‌ وزارتخانه ها است تا برای کاهش عوامل مرگ و میر زودرس از همه این ظرفیت ها و نیز جلب مشارکت های مردم تلاش شود.
وی ادامه داد: حاکمیت با تسهیل زمینه های زیست بهتر مانند تثبیت اشتغال، معیشت،‌ ازدواج می تواند در تامین سلامت اجتماعی نقش موثری داشته باشد و مشارکت سازماندهی شده مردم نیز سبب کاهش نابرابری ها و همگانی کردن سلامت در جامعه است.
معاون وزیر بهداشت با یادآوری بند 2 سیاست های کلی نظام سلامت،‌ اظهار کرد: این بند نیز ناظر به لزوم مشارکت سایر نهادهای حاکمیتی در کنار وزارت بهداشت و نیز مشارکت دادن شهروندان در حوزه سلامت همگانی است.
ایازی تاکید کرد: کانون های سلامت باید در همه محلات شهری برای دسترسی مردم ایجاد شود و این امر مصداق واقعی عدالت در توزیع امکانات است.
وی افزود: تشکیل مجمع سلامت محلات متشکل از نمایندگان مردم، اساتید دانشگاه و افراد شاخص نیز هر محله باید پیگیری شود و تحقق این مهم در بیشتر کشورهای جهان اجرایی شده است.
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: فلسفه اصلی شکل گیری کانون های سلامت در محلات شهری کمک به تحقق اصل عدالت اجتماعی و بررسی موشکافانه نیازهای حوزه سلامت شهروندان است.
وی گفت: کانون ها و مجامع سلامت باید به سرعت در همه شهرهای استان مرکزی به خصوص شهر صنعتی ساوه ایجاد شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت فقط به این معنا نیست که شخص از نظر جسمی بیمار نباشد بلکه باید از سایر جنبه های اجتماعی، روانی و معنوی نیز سالم باشد.
دکتر حسن طاهر احمدی اظهار کرد: هدف از اجتماعی شدن سلامت این است که هر شخص در برابر سلامت خود، اعضای خانواده و نیز جامعه احساس مسئولیت کند.
وی افزود: متوسط جهانی بار بیماری های غیر واگیر 53 درصد اما در ایران 76 درصد است و این امر به دلیل رعایت نکردن نکات ضروری در تغذیه و مصرف فزاینده موادی مانند نمک، قند،‌ ‌دخانیات، چربی و نیز نبود تحرک و ورزش است.
طاهر احمدی گفت: 10 درصد از مردم ایران به دیابت مبتلا هستند و 43 درصد از چربی بالا و 53 درصد از چاقی رنج می برند.
وی گفت: مصرف دخانیات به طرز فزاینده ای در جامعه افزایش پیدا کرده و رده های سنی پایین نمود دارد به طوری که در استان مرکزی افزون بر 100 مرکز ترک اعتیاد ایجاد شده است.
طاهر احمدی اظهار کرد: مسائلی همچون حاشیه نشینی، محیط زیست، اعتیاد، طلاق و بیکاری نیز به سلامت اجماعی جامعه لطمه می زند.
امام جمعه ساوه نیز سلامت اجتماعی و فراگیر شدن این مساله را در جامعه مهم ارزیابی کرد و آن را منطبق با آموزه های اسلامی دانست.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اظهار کرد: آلودگی محیط زیست یک جنایت است و سازمان های متولی باید نسبت به رعایت فرهنگ زیست محیطی کوشا باشند چرا که زندگی سالم اجتماعی در یک محیط زیست آلوده امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر رعایت مسائل اخلاقی در جامعه،‌ گفت: اخلاق از شاخصه های سلامت یک جامعه است و از این رو باید برای آسایش روحی و سلامت افراد تلاش کرد.
امام جمعه ساوه گفت: پیشگیری و تقدم آن بر درمان بسیار مهم و راهبردی است و درخواست ما از مسئولان بهداشتی کشور این است که مقوله افزایش جمعیت کشور را به طور جدی در دستور کار قرار دهند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ضریب امید به زندگی در ایران اکنون به 74 سال برای خانم ها و 72 سال برای مردان است که اگر سوانح خودرویی کاهش یابد، این ضریب افزایش می یافت.
محمد رضا منصوری گفت: اکنون در ساوه بیش از 55 و در زرندیه نیز 15 پزشک متخصص وجود دارد در حالی که در اوایل انقلاب شمار پزشکان متخصص بسیار پایین بود.
وی گفت: سلامت از مولفه های مهم اجتماعی بعد از امنیت و اشتغال است و در ساوه نیز وضعیت سلامت شهروندان مطلوب ارزیابی می شود.
وی طرح تحول سلامت دولت را گامی مهم برای کاهش هزینه های درمانی خانوارها برشمرد و گفت: با فراگیر کردن حوزه سلامت و مشارکت مردم از طریق ایجاد کانون و مجمع سلامت در محله ها،‌ بسیاری از مشکلات با خودمراقبتی ها برطرف می شود.
معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز در سخنانی گفت: سلامت،‌ زیرساخت اصلی عرصه های اجتماعی است و امور اقتصادی و برنامه ریزی کاربردی کشور نیز با سلامت اجتماعی ارتباطی تنگاتنگ دارد.
محمد بهاروند اظهار کرد: با وجود رتبه مناسب شاخص های بهداشت و درمان ایران در بین کشورهای خاورمیانه، لازم است نسبت به فراگیر کردن مقوله سلامت عمومی و مشارکت دادن شهروندان تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی گفت: اکنون شهروندان برای هزینه های درمانی خود کمتر از هفت درصد مجموع هزینه ها را می پردازند که این اقدام ارزشمند و قابل تقدیر است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: بیشتر ساوجی ها بین سنین 30 تا 45 سالگی قرار دارند که تا 20 سال دیگر به دوران سالمندی می رسند و این مساله لزوم ارائه خدمات بهداشت و سلامت به این اقشار را می طلبد.
دکتر عباس نیکروش گفت: 43 درصد از مرگ و میرها در شهرستان ساوه در سال گذشته به دلیل بیماری های قلبی و عروقی،‌ 13 درصد به دلیل سرطان ها و هفت درصد دیگر از مرگ و میرها به دلیل سوانح رانندگی بود.
وی اجرایی کردن سند بیماری های غیر واگیر یا NCD با هدف کاهش 25 درصدی مرگ و میرهای زودرس در ساوه را از اهداف مهم دانشکده علوم پزشکی این شهرستان برشمرد.
نیکروش گفت: 11 درصد از مردم ساوه دارای فشارخون بالا و هفت درصد نیز مبتلا به دیابت هستند و شناسایی افراد مبتلا به این بیماری ها از برنامه های اصلی حوزه بهداشت و درمان است.
شهرستان ساوه دارای 285 هزار نفر جمعیت است و اکنون 2 بیمارستان دولتی و یک بیمارستان بخش خصوصی به شهروندان خدمات ارائه می کنند.
کد مطلب: 85825
برچسب ها: دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *