۰
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶

درخواست فعالان سیاسی مغرب در رابطه با ایران

شماری از فعالان سیاسی مغربی، رژیم صهیونیستی را عامل قطع رابطه کشورشان با ایران دانستند و خواستار مذاکره بین تهران و رباط برای رفع سوء تفاهم ها شدند.
شماری از فعالان سیاسی مغربی، رژیم صهیونیستی را عامل قطع رابطه کشورشان با ایران دانستند و خواستار مذاکره بین تهران و رباط برای رفع سوء تفاهم ها شدند.
به گزارش ایرنا ، «هسپرس» که پر بیننده ترین تارنمای خبری در مغرب است، امروز یکشنبه نوشت: فعالان سیاسی مغربی تاکید کردند اتهام های وارد شده به ایران و حزب الله مبنی بر کمک به جبهه پولیساریو دروغ و تلاش دشمنان برای تفرقه میان مسلمانان است.
«عبدالقادر العلمی» هماهنگ کننده کار گروه فلسطین گفت، از تصمیم مغرب برای قطع رابطه با ایران غافلگیر شده است.
وی افزود: حزب الله لبنان ضمن ابراز شگفتی از این اتهام های مغرب اعلام کرده است که امت اسلامی با مشکل چند دستگی و درگیری های مختلف مواجه است ، و بهتر است مسلمانان ، راه گفت و گو را در پیش گیرند تا بیشتر به هم نزدیک شوند.
از سوی دیگر «احمد ویحمان» رئیس دیدبان مبارزه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مغرب گفت، حزب الله و جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی ارضی مغرب حمایت می کنند.
وی با ابراز تردید نسبت به اطلاعاتی که به وزارت خارجه مغرب و دستگاه های حاکمیتی این کشور در مورد حزب الله داده شده، افزود: این حزب برای اتحاد مسلمانان تلاش می کند.
«خالد السفیانی » هماهنگ کننده کنفرانس ملی اسلامی نیز گفت: نمی توانیم به کسی اجازه دهیم مغرب را تجزیه کند اما به هیچ عنوان نمی خواهیم روابط مغرب و ایران نیز این گونه قطع شود.
وی در ادامه گفت، رژیم صهیونیستی در پی ایجاد تفرقه میان مردم مغرب و جنبش های مقاومت است ، این امر سابقه دارد؛ پیش از این، چنین اتهام هایی به جنبش حماس وارد شده بود، این تلاش دشمنان برای منحرف کردن افکار عمومی در کشورهای اسلامی از طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.
وزیر خارجه مغرب سه شنبه گذشته با ادعای اینکه حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو حمایت می کند و سفارت ایران در الجزایر به نیروهای حزب الله برای برقراری تماس با پولیساریو کمک کرده اند، اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می کند.
حزب الله لبنان، جبهه پولیساریو، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفارت ایران در الجزایر در بیانیه هایی جداگانه ، این اتهام ها را شدیدا تکذیب کرده اند ؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: با صراحت تمام بار دیگر تاکید می کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
برخی تحلیلگران توطئه های رژیم صهیونیستی و انتشار اخبار نادرست و گمراه کننده از سوی این رژیم را عامل این اقدام مغرب می دانند و از سوی دیگر برخی کارشناسان اعتقاد دارند مغرب تحت فشار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان و امارات دست به این اقدام زد و این در حالی است که مقام های مغربی می گویند این تصمیم بدون دخالت طرف های خارجی و توسط مقام های این کشور اتخاذ شده است.
کد مطلب: 86067
برچسب ها: مراکش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *