۰
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۲

صادرات گاز به عراق افزایش میابد

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با اعلام این که نخستین سال صادرات گاز ایران به بغداد روزهای پایانی خود را می‌گذراند، از افزایش حجم روزانه صادرات گاز به ۱۴ میلیون مترمکعب خبر داد.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز با اعلام این که نخستین سال صادرات گاز ایران به بغداد روزهای پایانی خود را می‌گذراند، از افزایش حجم روزانه صادرات گاز به ۱۴ میلیون مترمکعب خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت،  بهزاد بابازاده، درباره افزایش مقدارصادرات روزانه گاز به بغداد گفت: یکی از مهم‌ترین قراردادهای صادراتی ایران مربوط به عراق است که شامل دو بخش بغداد و بصره می‌شود. در دو قرارداد میان ایران و عراق مقرر شده تا صادرات گاز در سال نخست، روزانه حدود ۶ میلیون مترمکعب، در سال دوم حدود ۱۴ میلیون مترمکعب و در سال سوم تا پایان قرارداد به سقف ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب برسد.
وی میانگین صادرات گاز به بغداد را روزانه ۸,۵ تا ۹ میلیون مترمکعب گاز اعلام کرد و گفت: بر اساس این قرارداد تا خردادماه، نخستین سال صادرات گاز ایران به بغداد به پایان می‌رسد و پس از آن مقدار صادرات روزانه گاز به بغداد به ۱۴ میلیون مترمکعب خواهد رسید.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، با تاکید بر این‌که ایران همه مشکلات و سختی‌ها را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: برای صادرات گاز به بغداد نیز با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و سختی‌هایی بر ما تحمیل می‌شد، اما این قرارداد نیز به سرانجام رسید و اکنون بدون هیچ خطری، گاز را به بغداد صادر و پول آن را دریافت می‌کنیم.
بابازاده، مدت زمان جاری شدن قرارداد بصره را ۱۱ ماه عنوان کرد و ادامه داد: آغاز صادرات گاز ایران به بصره، پس از طی مراحل ساخت خطوط انتقال در خاک عراق اکنون در انتظار حل و فصل مسائلی میان پیمانکار بخش داخل عراق و کارفرما (وزارت برق عراق) است، در بخش داخل ایران نیز آمادگی کامل، چه از لحاظ تأسیسات و ایستگاه‌ها و خطوط و چه از لحاظ گاز مورد نیاز اعلام شده است.
 پیش از این، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز،  برقراری صادرات گاز به بصره را در گرو پرداخت هزینه از سوی عراق اعلام کرده بود.
به گفته وی، بغداد به عنوان پایتخت عراق مرجع تصمیم‌گیری در این باره است و اکنون درصدد حل مسائل مالی و بودجه‌ای برای دریافت گاز هستند؛   همه شرایط برای دریافت گاز ایران در بصره فراهم شده است، اکنون خطوط انتقال گاز در خاک بصره آماده شده، افزون بر این شرایط ساخت در برخی نقاط از خطوط انتقال گاز بصره مانند ساخت زیرگذر با سختی‌هایی همراه بود، که این کار نیز با موفقیت به پایان رسیده است.
کد مطلب: 86474
برچسب ها: گاز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *