کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"سیاه بهاری" که روزگار سیاه میکند

22 ارديبهشت 1397 ساعت 17:02

"سیاه بهار" به چنین ایامی در بهار گفته می‌شود که دامداران به دلیل بارش‌های مناسب و سرسبزی مراتع، دام‌هایشان را نگه می‌دارند تا با هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر فصول، بتوانند آن‌ها را پروارترکنند و نهایتا سود بیشتری ببرند، اما نمی‌دانند این سیاه بهار می‌تواند روزگارشان را هم سیاه کند.


"سیاه بهار" به چنین ایامی در بهار گفته می‌شود که دامداران به دلیل بارش‌های مناسب و سرسبزی مراتع، دام‌هایشان را نگه می‌دارند تا با هزینه بسیار کمتری نسبت به دیگر فصول، بتوانند آن‌ها را پروارترکنند و نهایتا سود بیشتری ببرند، اما نمی‌دانند این سیاه بهار می‌تواند روزگارشان را هم سیاه کند.
به گزارش ایسنا، بازار گوشت قرمز با نوسانات بسیاری مواجه شده و هر قدر که جلوتر می رویم این محصول پروتئینی گران‌تر از قبل می شود و بر اساس آخرین آمار موجود از بانک مرکزی، قیمت گوشت قرمز در هفته منتهی به هفتم اردیبهشت امسال ۴.۶ درصد نسبت به هفته قبل از آن و ۱۹.۹ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش قیمت را تجربه کرده است.
در این بازه مورد بررسی بانک مرکزی، هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی استخوان ۴۲ هزار و ۸۵۸ تومان و گوشت گوسفند با استخوان نیز ۵۱ هزار و ۶۷۲ تومان به بازار عرضه شده است که البته این محصولات پروتئینی به صورت جداگانه نیز افزایش قیمتی معادل ۱۵.۳ درصد و ۲۱.۳ درصد را نسبت به هفته مشابه سال قبل را تجربه کرده‌اند.
در چنین شرایطی علت افزایش قیمت گوشت قرمز را از علیرضا عزیزاللهی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران- جویا شدیم و از او پرسیدیم که تکلیف مردم در بازار امروز که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم چه می‌شود و آیا درست است که دامداران دام‌شان را عرضه نمی‌کنند تا گران تر بفروشند؟ که اینگونه پاسخ داد: اینکه می‌گویند هم اکنون عرضه دام زنده کاهش یافته و افزایش قیمت گوشت قرمز نیز به دلیل کمبود عرضه است، طبیعی به نظر می رسد، چراکه در این ایام که بارندگی بسیار مناسب بوده و مراتع سرسبز است و به "سیاه بهار" معروف شده، دامداران دام های خود را بیشتر نگه می‌دارند و به بازار عرضه نمی کنند تا بتوانند دام های خود را سنگین تر کرده و با سود بیشتری عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه که متولی تنظیم بازار محصولات مختلف مانند گوشت قرمز اتحادیه دامداران نیست و ما نیز باید مدافع حقوق دامداران باشیم و از آن ها حمایت کنیم، تصریح کرد که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان تنظیم بازار می تواند نسبت به واردات و خرید داخلی گوشت قرمز اقدام کند تا بازار ماه رمضان به نفع مردم کنترل شود، مانند همان کاری که در ایام نوروز و شب عید برای تنظیم بازار میوه  و دیگر محصولات انجام می‌دهد.
نهایتا این مقام مسئول در واکنش به سوال ایسنا مبنی بر اینکه عرضه نکردن دام زنده در چنین ایامی که بازار تشنه بوده و با نوسانات قیمتی مواجه شده، نوعی سودجویی تلقی می شود و اتحادیه دامداران نیز باید به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند تا با عرضه حداقلی نیاز بازار تامین شود؟ اینگونه پاسخ داد که به هیچ وجه این مسئله سوء استفاده و سودجویی نیست و دیگر تمایلی به ادامه صحبت ندارم.
این اظهارات در حالی مطرح شد که علی خندان‌رو جوان - رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی - در این باره به ایسنا گفت: گرچه قیمت و هزینه تولید با افزایش دستمزد کارگران، افزایش قیمت علوفه و ... بیشتر از گذشته شده است اما نگه داشتن دام به اسم سیاه بهار و برای اینکه بتوانند دام خود را سنگین‌تر و گران‌تر به بازار عرضه کنند در آینده بلند مدت می‌تواند به زیان دامداران تمام شود، چرا که هر قدر این محصول گران‌تر شود میزان تقاضا و قدرت خرید مردم نیز کمتر می‌شود و نهایتا این دامداران هستند که زیان می بینند.
البته وی درباره وضعیت تولید و بازار گوشت قرمز نیز اینگونه توضیح داد که به اندازه کافی دام سنگین در بازار وجود دارد و تا یکی - دو هفته گذشته قیمت آن نیز ثابت بود و کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان هم اکنون فروخته می شود. از سوی دیگر با توجه به عرضه گوشت وارداتی گوسفندی به قیمت کیلویی ۳۳ هزار تومان بعید است که مشکلی برای بازار ماه رمضان به وجود بیاید.
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تصریح کرد که شاید از سوی دامدران نگه داشتن دام در این ایام برای سود بیشتر منطقی باشد اما باید نیم نگاهی هم به بازار و تقاضای مردم به عنوان مصرف کننده داشت که همواره قدرت خریدشان برای گوشت قرمز کمتر می شود و این مسئله می تواند زنگ خطری برای تولیدکننده باشد.
در چنین بازاری که دائما با نوسان قیمت محصول و کاهش قدرت خرید مواجه هستیم انتظار می‌رود دستگاهای متولی و نظارتی از وزارت کشاورزی تا وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و غیره پاسخگوی این مسائل و ابهامات باشند و اگر کسی مرتکب تخلفی شده است باید با آن برخورد شود تا احیانا منافع ملی و مردم به نفع عده‌ای معدود ترجیح داده نشود.


کد مطلب: 86478

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/86478/سیاه-بهاری-روزگار-میکند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir