۰
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۷

قانونی که با تحریم های آمریکا مقابله میکند

وزیر اقتصاد فرانسه از احتمال بازگرداندن قانون مسدود کننده اتحادیه اروپا علیه آمریکا در راستای حفاظت از منافع شرکت‌های خود برای تجارت با ایران خبر داد.
وزیر اقتصاد فرانسه از احتمال بازگرداندن قانون مسدود کننده اتحادیه اروپا علیه آمریکا در راستای حفاظت از منافع شرکت‌های خود برای تجارت با ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از نشریه ووکس، بورنو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه روز جمعه از احتمال بازگشت قانون مسدود کننده (blocking regulations) که برای نخستین بار در سال 1996 در راستای حفاظت از تجارت شرکت‌های اروپایی با لیبی و کوبا از تحریم‌های آمریکا ایجاد شد، خبر داد.
به گفته او، ممکن است از آنجایی که آمریکا اعلام کرده است باید طی مدت مشخصی اتحادیه اروپا از تجارت با ایران صرف ‌نظر کند چرا که در صورت ادامه این روند تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت، این قانون از سوی اتحادیه با هدف دفاع از منافع شرکت‌های اروپایی بار دیگر اعمال شود.
به گزارش ایسنا، استفاده از این تاکتیک تجاری در آن زمان موثر واقع شد و واشنگتن از موضع خود برای تحریم این شرکت‌ها عقب‌نشینی کرد.
لمایر در این باره گفت:‌ ما باید با یکدیگر در راستای حفاظت از استقلال اقتصادی اروپایی همکاری کنیم.
پس از بکارگیری قانون مسدود کننده در سال 1996، این قانون به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌داد تا تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند و همچنین در دادگاه‌های خارجی علیه آمریکا که تحریم‌هایی را به دلیل تجارت با لیبی و کوبا برای این شرکت‌ها در نظر می‌گرفت، شکایت کنند. به نظر می‌رسد فرانسه به دنبال باز گرداندن این شرایط برای مقابله با تهدیدهای آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی است که با ایران تجارت می‌کنند.
وزیر اقتصاد فرانسه همچنین گفت که اواخر ماه می با همتایان انگلیسی و آلمانی خود در این باره دیدار می‌کند تا سناریوهای موجود را بررسی کنند.
لمایر همچنین تاکید کرد که اروپا به دنبال دستیابی به استقلال مالی خود از آمریکا در واکنش به تحریم‌های احتمالی است.
به گزارش ایسنا، پس از خروج ترامپ از برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند باید طی 180 روز این روند را متوقف کنند چرا که ممکن است مورد تحریم‌های آمریکا قرار گیرند.
در همین حال رسانه‌های خبری از احتمال دیدار میان محمدجواد ظریف با همتایان خود از سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در روز سه‌شنبه و در شهر بروکسل خبر دادند.
به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را به کار بسته است تا ایران را به ماندن در برجام راضی کند.
در همین راستا مقامات عالی کشورمان تاکید کردند که ایران تنها در صورتی در توافق هسته‌ای باقی می‌ماند که کشورهای اروپایی تضمین دهند منافع کشورمان با ادامه برجام تامین خواهد شد.
پیشتر نیز امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان ضمن درخواست از ایران برای متعهد ماندن به برجام، اعلام کرد که فرانسه همه تلاش خود را خواهد کرد که برجام حفظ شود.
کد مطلب: 86487
برچسب ها: اتحادیه اروپا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *