۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۵

درخواست پیوستن رژیم صهیونیستی به ان پی تی

علي اكبر صالحی خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به ان پی تی و نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌يی‌ اين رژيم شد.
 علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بسر می برد ، در اجلاس مقامات عالی رتبه در خصوص مقابله با تروریسم هسته‌يی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، با توجه به ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد به نمایندگی از این جنبش سخنرانی كرد.

صالحی در این سخنرانی بر موضع اصولی جنبش عدم تعهد مبنی بر خلع سلاح کامل هسته ای به عنوان اصلی ترین اولویت تاکید کرد و نگرانی این جنبش در خصوص روند كند خلع سلاح بین المللی و فقدان پیشرفت در حذف کلی سلاحهای هسته ای از سوی دولتهای دارنده سلاح هسته ای براساس مقررات حقوقی چند جانبه را ابراز نمود.

وزير امور خارجه افزود: جنبش عدم تعهد نسبت به تداوم اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد که که مصوبات خود را برای همه کشورهای عضو الزام آور می داند ،هشدار می دهد. در این رابطه جنبش عدم تعهد بر اهمیت عدم دسترسی بازیگران غیر دولتی به سلاحهای کشتار جمعی تاکید دارد و معتقد است این امر باید در یک روش دسته جمعی توسط مجمع عمومی سازمان ملل و در نظر گرفتن دیدگاه‌های همه کشورهای عضو اجرائی شود.

وی در این رابطه تصریح کرد که جنبش عدم تعهد از همه دولت‌های عضو سازمان ملل می خواهد که اقدامات ملی خود را در جهت جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار جمعی و یا مواد و فناوری مربوط به این سلاح‌ها تقویت كنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ، جنبش عدم تعهد بر اصل تخطی ناپذیر فعالیتهای صلح آمیز هسته ای تاکید دارد و معتقد است که هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز که در حال فعالیت و یا در حال ساخت است نقض فاحش قوانین بین المللی اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود.

صالحی تصریح كرد: جنبش عدم تعهد از دبیرکل سازمان ملل و بانیان قطعنامه سال ۱۹۹۵ در خصوص خاورمیانه می خواهد که در مشورت با کشورهای منطقه حداکثر تلاش خود را برای تضمین موفقیت کنفرانسی که قرار است در ۲۰۱۲ و با حضور دولتهای خاورمیانه برگزار شود ،بکار گیرد . وی اضافه کرد در این کنفرانس موضوع ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر سلاحهای کشتار جمعی مورد بررسی قرار می گیرد و جنبش عدم تعهد تاکید دارد که تاخیر بیشتر در برگزاری این کنفرانس جایز نمی باشد .

وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از جنبش عدم تعهد تاکید کرد، رژیم صهیونیستی به عنوان تنها طرفی که در منطقه به پیمان منع و گسترش سلاحهای هسته ای نپیوسته است و حتی قصد خود را برای عدم انجام این کار اعلام نکرده، بایستی بدون هیچگونه تاخیری به ان پی تی پیوسته و تمام تاسیسات هسته‌يی خود را تحت نظارت کامل پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمى قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اضافه کرد: جنبش عدم تعهد تاکید دارد که موضوعات هسته‌يی باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود و اقدامات و ابتکارات در این رابطه باید در چارچوب قوانین بین‌المللی کنوانسیون‌های مرتبط و منشور ملل متحد باشد و این اقدامات باید به افزایش صلح و ثبات بین المللی کمک كند.
کد مطلب: 8659
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *