۰
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۶

مقام عربستانی از تصمیم ترامپ شاکی شد

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان هشدار داد که انتقال سفارت آمریکا به قدس نشانه خوبی برای غرب آسیا نیست و بی‌ثباتی بیشتر را در این منطقه به همراه خواهد داشت.
رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان هشدار داد که انتقال سفارت آمریکا به قدس نشانه خوبی برای غرب آسیا نیست و بی‌ثباتی بیشتر را در این منطقه به همراه خواهد داشت.
به گزارش فارس، «ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه «سی.ان. بی.سی» تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در افتتاح سفارت جدید آمریکا غرب آسیا را به یک مکان خطرناک‌تر تبدیل می‌کند.
این مقام سابق سعودی اینگونه گفت: «آمریکا از حاکمیت قانون، عدالت، احترام برای توافقات بین‌المللی حمایت کرده است....و حالا شاهد هستیم که تمامی اینها نادیده گرفته شده است و از محاسبات سیاسی داخلی حمایت می‌کند».
الفیصل درباره انتقال سفارت واشنگتن به قدس گفت: «این گامی نیست که برای فلسطین یا خاورمیانه صلح به همراه آورد».
اظهارات ترکی الفیصل در حالی مطرح شده است که هیأتی از مشاوران ارشد کاخ سفید از جمله «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ به همراه همسرش «جرد کوشنر» برای شرکت در مراسم روز دوشنبه (امروز) انتقال سفارت آمریکا به قدس وارد فلسطین اشغالی شدند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی برای اولین بار تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را اعلام کرد و رسماً قدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.
الفیصل که در بین سالهای 2005 تا 2007 بعنوان سفیر عربستان در آمریکا فعالیت داشته است، گفت که سفارت جدید «حجمی از لفاظی‌های ضدآمریکایی را نه تنها در فلسطین بلکه در سراسر جهان عرب و اسلام برانگیخته است».
وی ادامه داد: «این اقدام انگیزه‌ای برای گروههای تروریستی به وجود می آورد که همیشه مدعی هستند آمریکا ضد اعراب است و به ایران اجازه می دهد از طریق متهم کردن آمریکا به حمایت از اسرائیل، بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند».
وی همچنین در بخشی از مصاحبه خود به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را «ناقص» توصیف کرد و مدعی شد که اقتصاد ایران تحت تحریم‌های آمریکا متحمل آسیب خواهد شد.
الفیصل در اینباره گفت که برجام «تنها بر یک موضوع از اقدامات ایران که غنی‌سازی هسته‌ای است تمرکز کرده است و باقی سیاست‌ها، مداخله‌ها و جاه‌طلبی‌های ایران را رها کرده است».
وی در توجیه اقدام ترامپ در خروج از برجام گفت که ترامپ از برجام خارج نشده است بلکه پیشنهاد مذاکره مجدد و افزودن به این توافق را داده است.
این مقام سابق سعودی به تحریم‌هایی که ترامپ با امضای فرمان اجرایی وعده بازگرداندن آن علیه ایران را داد اشاره کرد و گفت که ایران اساساً ورشکسته است و بنابراین به کشورهای خارجی برای تأمین بودجه برای هرگونه توافقات تجاری نیاز دارد.
وی ادامه داد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران هم‌اکنون «مجبور است برای یافتن هرگونه حمایتی تقلا کند و فکر نمی کنم که موفقیت چندانی کسب کند. صراحتاً این به آن دلیل است که تحریم‌های آمریکا علیه نه تنها شرکت‌های ایرانی بلکه هر آنکه با ایران تعامل می‌کند، بسیار شدید و قابل اجرا خواهد بود».

 
کد مطلب: 86653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *