۰
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۲

تدبیر موفق چین در مهار ریزگردها

اقدامات مسئولین منطقه خودگردان شین جیانگ در چین برای جلوگیری از توسعه مناطق بیابانی و افزایش سطح محیط زیست مناسب جامعه انسانی و بهبود فضای شهری، راهکاری است که می تواند مورد توجه مسئولان محیط زیست در ایران قرار گیرد.
اقدامات مسئولین منطقه خودگردان شین جیانگ در چین برای جلوگیری از توسعه مناطق بیابانی و افزایش سطح محیط زیست مناسب جامعه انسانی و بهبود فضای شهری، راهکاری است که می تواند مورد توجه مسئولان محیط زیست در ایران قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ارومچی، یکی از مهمترین معضلات جوامع بشری در حال حاضر کاهش نزولات آسمانی و روند رو به گسترش مناطق بیابانی است که در ادامه خود، با هر جابجایی هوا و وقوع طوفان ها، هجوم ریزگردها را به دنبال دارد.
ایران نیز در ادامه تغییرات زیست محیطی صورت گرفته طی سالهای اخیر، با مشکلات عظیم هجوم ریزگردها و آلودگی هوا در بیشتر روزهای سال در شهرهای غربی بخصوص خوزستان مواجه است که اخیرا تا مرکز کشور نیز پیشروی کرده است. با توجه به وجوه اشتراک مناطق خشک ایران و استان شین جیانگ چین از نظر اقلیمی و آب و هوایی، راهکار مسئولان این منطقه برای مقابله با خشکی هوا و ورود ریزگردها در مناطق شهری می تواند مورد استفاده مقامات مسئول در ایران نیز قرار گیرد.
بیابان گبی پنجمین بیابان بزرگ جهان است. این بیابان که یک منطقه خشک متمایل به توسعه در قاره آسیاست، در دو منطقه جنوب مغولستان و شمال غرب چین گسترش یافته است. این بیابان از سنگ های برهنه پوشیده شده و به همین دلیل در اکثر موارد باد به صورت شلاق از فلات عبور می کند.
منطقه خودگردان شین جیانگ Xinjiang با مساحت 471 هزار کیلومتر مربع، یک بیستم کل کشور چین را در بر می گیرد. کوه لونگشان که در شمال شرق شهر کورلای شین جیانگ واقع شده، در گذشته کوهستانی بیابانی و خشک بود ولی در سال 1997 مسئولین شهر با سرمایه 108 میلیون یوان اقدام به بهبود شرایط زیست محیطی کردند که در ادامه این برنامه، 66 کیلومتر مربع از مناطق بیابانی توسط اقدامات صورت گرفته به فضای سبز منطقه افزوده و حدود یکصد هزار درخت کاشته شد. این اقدامات موجب کاهش خطر توفان شن شد و محیط زیست را بهبود بخشید.
نکته قابل توجه برای جلوگیری از گسترش منطقه بیابانی، استفاده مدیران مناطق شهری ارومچی و کورلا از پوشش سبز رنگی بر روی تمام مناطق خاکی و تپه های داخل و اطراف شهر به منظور جلوگیری از ایجاد گرد و غبار است. همچنین آبیاری فضای سبز شهر و درختان این منطقه از مرکز شهر و استان تا دورترین نقاط در بیابان های شین جیانگ، توسط روش آبیاری قطره ای صورت می گیرد که بهترین روش برای جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی است.
استان خود مختار شین جیانگ (Xingjiang) با مرکزیت ارومچی در شمال غربی چین واقع است و 17 درصد سرزمین پهناور چین را شامل می شود. این استان که با 8 کشور مرز مشترک دارد، بخش مرکزی جاده ابریشم محسوب می شود.
افتتاح نمادین جاده ابریشم طی مراسمی با حضور خبرنگاران مختلف از سراسر جهان در تاریخ سوم الی دهم ماه مه (13-20 اردیبهشت) در شهر ارومچی مرکز استان شین جیانگ این کشور صورت گرفت و بازتاب بین المللی یافت.
کد مطلب: 86672
برچسب ها: چین ریزگرد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *