کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جشنواره کن چه میگذرد؟

28 ارديبهشت 1397 ساعت 14:10

بسیاری از اهالی مطبوعات در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کردند که "کفرناحوم" شنبه شب جایزه نخل طلایی جشنواره کن را به خانه خواهد برد.


بسیاری از اهالی مطبوعات در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کردند که "کفرناحوم" شنبه شب جایزه نخل طلایی جشنواره کن را به خانه خواهد برد.
در فاصله دو روز به پایان هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن، دو رقیب دیگر جایزه نخل طلایی روی پرده رفتند: "کفرناحوم" (Capernaum) به کارگردانی نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده لبنانی و فیلم فرانسوی "چاقو + قلب" (Knife + Heart) به کارگردانی یان گونزالز.
"کفرناحوم" که یکی از 21 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن 2018 است، اولین بار در دنیا روز پنجشنبه روی پرده رفت و با استقبال فراوان روبرو شد. تماشاگران در پایان فیلم 15 دقیقه ایستاده تشویق کردند و بسیاری از اهالی مطبوعات در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی کردند این فیلم شنبه شب جایزه نخل طلایی را به خانه خواهد برد.
از "کفرناحوم" به عنوان "فیلمی توام با مضامین سیاسی" یاد شده است. بیشتر بازیگران فیلم غیرحرفه‌ای هستند. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند. لبکی یکی از سه کارگردان زن است که امسال در کن شانس دریافت جایزه اصلی بخش مسابقه را دارند. اگر لبکی 44 ساله نخل طلایی کن را از آن خود کند، بعد از جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی، دومین فیلمساز زن می‌شود که در تاریخ برگزاری جشنواره این جایزه را می‌برد. کمپیون در 1993 برای فیلم "پیانو" برنده این جایزه شد.
شرکت سونی پیکچرز کلسیکس پیش از آغاز جشنواره کن به مبلغ 1.3 میلیون دلار حق پخش "کفرناحوم" در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین را از آن خود کرد. انتظار می‌رود سونی امسال فیلم لبکی را برای رقابت در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان تبلیغ کند.
لبکی یکی از فیلمسازان محبوب کن است، اما "کفرناحوم" اولین فیلم اوست که در بخش مسابقه پذیرفته شده است. "کارامل" اولین فیلم بلند داستانی او در 2007 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن روی پرده رفت. "الان کجا برویم؟" دومین فیلم او در 2011 در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و از سوی هیئت داوران کلیسای جهانی تقدیر شد.
لبکی در 2015 نیز یکی از داوران بخش نوعی نگاه بود. هر دو فیلم "کارامل" و "الان کجا برویم؟" نماینده لبنان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بودند. فیلم دوم در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم تورنتو جایزه انتخاب مردم را برد.

 
ونسا پارادی، کیت موران و نیکلای موری در "چاقو + قلب" بازی می‌کنند. داستان فیلم در تابستان 1979 در پاریس روی می‌دهد. داستان درباره آن، کارگردان فیلم‌های پورن است که وقتی لویی تدوین‌گر و معشوقه‌اش او را ترک می‌کند، برای بازگرداندن او می‌کوشد با همکاری آرشیبالد وردست قابل اعتمادش، بلندپروازانه‌ترین فیلم خود را بسازد، اما یکی از بازیگران فیلم به شکلی وحشیانه به قتل می‌رسد آن گرفتار یک بازجویی نامتعارف می‌شود که زندگی‌اش را از این رو به آن رو می‌کند.
روز گذشته همچنین مراسم فوتوکال گری اولدمن بازیگر و کارگردان بریتانیایی برنده جایزه اسکار برگزار شد. او امروز جمعه در جشنواره کن با برگزاری یک کلاس‌ پیشرفته تجربیات خود در بازیگری را با سینماروها در میان می‌گذارد.
معرفی برندگان بخش مسابقه سینه‌فونداسیون
روز گذشته هیئت داوران بیست و یکمین دوره بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست برتران بونلو کارگردان فرانسوی، در مراسمی در سالن بونوئل، برندگان سه جایزه این بخش را معرفی کرد.
جایزه اول این بخش همراه با 15 هزار یورو جایزه نقدی به فیلم شیلیایی "تابستان شیر برقی" (The Summer of the Electric Lion) به کارگردانی دیگو سسپدس از دانشگاه شیلی – ICEI رسید.
فیلم‌ روسی "تقویم" (Calendar) ساخته ایگور پوپلاهین از مدرسه سینمای نو مسکو و فیلم چینی "توفان‌های خون ما" (‌ The Storms in Our Blood) به کارگردانی شن دی از آکادمی تئاتر شانگهای به طور مشترک برنده جایزه دوم شدند که با جایزه نقدی معادل 11.250 هزار یورو همراه است. فیلم بریتانیایی "بی‌جان" (Inanimate) به کارگردانی لوسیا بولگرونی از NFTS جایزه سوم همراه با 7.500 هزار یورو جایزه نقدی را از آن خود کرد.
حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.
کمیته انتخاب بخش سینه‌فونداسیون امسال 17 فیلم (14 فیلم داستانی و سه انیمیشن) را از بین 2426 فیلم ارائه‌شده از سوی مدارس فیلمسازی در سراسر دنیا انتخاب کرد. 14 کشور از چهار قاره انتخاب شده‌اند که فیلم 20 دقیقه‌ای "مثل بچه آدم" به کارگردانی آرین وزیردفتری از دانشگاه هنر تهران یکی از آن‌ها بود.
سال گذشته "حیوان" به کارگردانی بهمن و بهرام آرک از ایران برنده جایزه دوم بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن شد.
بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.
جایزه اصلی بخش دو هفته کارگردانان برای گاسپار نوئه
فیلم ترسناک "اوج" (Climax) تازه‌ترین ساخته گاسپار نوئه کارگردان فرانسوی متولد آرژانتین در پنجاهمین دوره دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه سینمای هنری Cicae برای یک فیلم بلند داستانی شد. این فیلم درباره گروهی رقصنده مسحورکننده است که بعد از نوشیدن یک ظرف سانگریا آمیخته با ال‌اس‌دی، سر به جنون می‌گذارند. "اوج" منتقدان و تماشاگران را به یک اندازه به وجد آورد.
برای اولین بار فیلمی به کارگردانی نوئه برای نمایش در بخش دو هفته کارگردانان انتخاب شد. این بخش اساساً غیررقابتی است، اما تعدادی از اسپانسرهای سینمایی، جوایزی اعطاء می‌کنند. نوئه که بیشتر به زبان انگلیسی و فرانسوی فیلم می‌سازد با جشنواره کن غریبه نیست. او با دو فیلم تکان‌دهنده "برگشت‌ناپذیر" (2002) و "وارد خلأ شو" (2009) در بخش مسابقه حضور داشت و در 2015 فیلم "عشق" به کارگردانی او در بخش نمایش‌های نیمه‌شب روی پرده رفت.
از سوی دیگر، فیلم فرانسوی "دردسر با تو" (The Trouble with You) به کارگردانی پی‌یر سالوادوری جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را دریافت کرد. این جایزه هر سال به فیلم‌های فرانسوی‌زبان اعطاء می‌شود.
آدل هینل، پیو مارمای، اودره توتو، دامین بونار و ونسان الباز در این کمدی رمانتیک بازی می‌کنند. هینل در "دردسر با تو" نقش یک کارآگاه پلیس در منطقه ساحلی فرنچ ریویرا را بازی می‌کند که همسرش رئیس پلیس سانتی مرده است. یک روز، او متوجه می‌شود که همسرش در واقع یک پلیس فاسد بوده است. او برای این که کارهای بد همسرش را جبران کند، سراغ آنتوان می‌رود که به طور عیرعادلانه هشت سال را در زندان گذرانده است و...
کمدی ایتالیایی "متانت لوچیا" (Lucia's Grace) به کارگردانی جانی زاناسی جایزه سینمای اروپا را گرفت که به بهترین فیلم اروپایی بخش دو هفته کارگردانان می‌رسد. این جایزه را کنفدراسیون بین‌المللی سینماهای هنری CICAE اعطاء می‌کند که یک انجمن هنری است. فیلم برنده در یک شبکه سینمایی در سراسر اروپا به نمایش درمی‌آید.
آلبا رورواچر در این فیلم نقش لوچیا مادری مجرد را بازی می‌کند که می‌کوشد بین زندگی با دختر نوجوانش، یک رابطه عاشقانه پیچیده و موقعیت کاری خود به عنوان یک نقشه‌بردار ساختمان توازن برگزار کند.
بخش دو هفته کارگردانان را انجمن کارگردانان فرانسه پس از ناآرامی‌های مه 1968 به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست.
هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.
 


کد مطلب: 86947

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/86947/جشنواره-کن-میگذرد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir