۰
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰

گولن دلیل دشمنی اردوغان را برملا کرد

فتح‌الله گولن اعلام کرد اردوغان می‌خواست از جنبش "خدمت" (وابسته به فتح‌الله گولن) به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مطرح کردن خود به عنوان رهبر اسلام در داخل و خارج از کشور استفاده کند.
فتح‌الله گولن اعلام کرد اردوغان می‌خواست از جنبش "خدمت" (وابسته به فتح‌الله گولن) به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مطرح کردن خود به عنوان رهبر اسلام در داخل و خارج از کشور استفاده کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ماوریک، فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه درباره علت دشمنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با وی به خصوص پس از کودتای 15 ژوئیه 2016 گفت: یکی از دلایل آن درخواست اردوغان برای استفاده داخلی و بین‌المللی از جنبش خدمت بود.
وی ادامه داد: او می‌خواست از این شبکه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای معرفی خود به عنوان رهبر اسلام در جهان استفاده کند اما جنبش خدمت این درخواست او را رد کرد و اردوغان عصبانی شد.
او افزود: اردوغان حسود بود و تصمیم گرفت که جنبشی مشابه ایجاد کند اما با وجودی که تمام قدرت در کشور را در دست دارد، باز هم نتوانست جنبشی همانند خدمت ایجاد کند.
گولن اضافه کرد: بعد از رد درخواست اردوغان او تصمیم گرفت که یک سازمان فرهنگی به نام "یونوس امره" تاسیس کند که همانند جنبش خدمت در سراسر جهان مراکز فرهنگی و مدارسی باز کند اما این سازمان نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد، پس از این ناکامی اردوغان تصمیم گرفت جنبش خدمت را کنار بگذارد.
همچنین وی معتقد است که کودتای 15 ژوئیه 2016 توسط خود اردوغان برای سرکوب کردن مخالفان انجام گرفت.
اردوغان و گولن تا مدت‌ها با یکدیگر متحد سیاسی بودند.
با این حال گولن اضافه می‌کند که او با اردوغان تنها دو بار دیدار کرده است و می‌گوید او در این دیدار به اردوغان توصیه کرده است که یک حزب محافظه‌کار و مذهبی تاسیس کند و همچنین به او یادآوری کرده است که یک ارتش سکولار با او به مخالفت برمی‌خیزد.
او با اشاره به درخواست ترکیه مبنی بر استرداد گولن از آمریکا گفت: اگر آمریکا از من بخواهد من باید به کشورم بازگردم. در این صورت من به کشور بازمی‌گردم و تا زمان مرگ در زندان خواهم ماند.
وی در پایان تاکید کرد، اما اگر تحقیقات "بی‌طرفانه، مستقل و بین‌المللی" درباره نقش او در کودتای 2016 انجام گیرد او به ترکیه بازمی‌گردد تا در دادگاه‌ حاضر شود.
کد مطلب: 87135
برچسب ها: اردوغان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *