۰
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷

جوان ترین استان کشور را بشناسید

سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین آمارها با 67 درصد جمعیت زیر 30 سال جوان ترین و 3 درصد جمعیت بالای 65 سال کمترین سهم سالمندی را در کشور دارد که استفاده از این توان برای توسعه منطقه ضروری است.
سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین آمارها با 67 درصد جمعیت زیر 30 سال جوان ترین و 3 درصد جمعیت بالای 65 سال کمترین سهم سالمندی را در کشور دارد که استفاده از این توان برای توسعه منطقه ضروری است.
به گزارش ایرنا، از آنجایی که جمعیت جزو اساسی ترین مباحث مدیریتی هر کشور و نظام برنامه ریزی قلمداد می شود حفظ، تعادل و پویایی ساختار آن همواره مورد توجه حکومت ها و دولت ها در دوره های زمانی گوناگونی بوده است.
دولت ها با توجه به روند توسعه ای خود سیاست های جمعیتی مستقیم و غیرمستقیم شامل تشویق ولادت،مهاجر پذیری، سیاست ضمنی مانند تنظیم خانواده، مداخله ای همچون تغییر سن ازدواج یا سیاست تک فرزندی و سیاست داخلی و جهانی در برابر رشد و یا کاهش جمعیت در پیش می گیرند.
در جمهوری اسلامی ایران نیز چه قبل از انقلاب یعنی دهه 40 و چه بعد از پیروزی انقلاب در دهه 60 و امسال اقداماتی در حد سیاست گذاری مورد توجه قرار گرفته که نشان دهنده اهمیت موضوع در کشور است.
رهبر معظم انقلاب در 30 اردیبهشت سال 93 با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در راستای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته سیاستهای کلی جمعیت را ابلاغ کردند.

** شاخص های جمعیتی سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین سرشماری
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این استان با 19 شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسید که یک میلیون و 401 هزار و 931 نفر از این تعداد مرد و یک میلیون و 373 هزار و 83 نفر زن هستند.
بر اساس این سرشماری یک میلیون و 345 هزار و 642 نفر از مجموع آمار سرشماری سال 95 استان شامل 685 هزار و 163 نفر مرد و 660 هزار و 479 نفر زن در نقاط شهری سیستان و بلوچستان سکونت دارند.
از دیگر شاخص های مهم جمعیتی سیستان و بلوچستان که می توان مورد توجه قرار داد گروه سنی جمعیت استان است به طوری که بر اساس آخرین یافته ها در سرشماری سال 1395 این استان با 67 درصد جمعیت زیر 30 سال جوانترین استان کشور محسوب می شود.
همچنین نگاهی به نرخ ولادت سال های گذشته در سیستان و بلوچستان که همواره بالای 33 نوزاد در هر هزار نفر جمعیت بوده است موید این نکته است که این استان با سه درصد جمعیت بالای 65 سال کمترین سهم سالمندی را در میان سایر استان ها داراست.
میانگین سهم سالمندی در کل کشور برابر با 6 درصد است.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان بر اساس سرشماری سال 95 رتبه نخست جوان ترین استان و کمترین سهم سالمندی کشور را از آن خود کرده است.
رضا راحت دهمرده بیان کرد: این استان همچنین رتبه نخست در نرخ باروری کل افزون بر سه فرزند که در میانگین کشوری 1.8و همچنین بیشترین نرخ خام ثبت کل ولادت با 35 در هر هزار نفر جمعیت را داراست.
وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان در هر شبانه روز بیش از 260 واقعه ولادت و در هر ساعت 11 واقعه ولادت به ثبت می رسد.
وی اظهار داشت: همچنین درصد ثبت در مهلت قانونی نسبت به ثبت تا یکسال ولادت در سیستان و بلوچستان نیز 98 درصد است که این میانگین در کشور 98.6 درصد گزارش شده است.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: بررسی آمارهای جمع آوری شده از سرشماری نشان می دهد رشد جمعیت در استان از سال 1385 تا 1390 رشد 5.3 درصدی داشته که این عدد در سرشماری سال 1390 تا 1395 به 9.5 درصد افزایش داشته است به طوری که به طور متوسط در هر سال 1.83 درصد رشد نشان می دهد.
از منظر کارشناسان با توجه به ویژگی های خاص جمعیتی سیستان و بلوچستان به نظر می رسد باید تمهیدات لازم برای استفاده از ظرفیت ها و فراهم کردن زمینه برای تفریح، اشتغال و ازدواج جوانان فراهم تا از این توان برای توسعه و رونق منطقه بیش از گذشته بهره گرفته شود.
30 اردیبهشت روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.
کد مطلب: 87139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *