۰
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۱

شرق کشور گرفتار خشکسالی

استاندار خراسان جنوبی گفت: شرق کشور نسبت به تمام کشور در زمینه خشکسالی و کم آبی گرفتارتر است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: شرق کشور نسبت به تمام کشور در زمینه خشکسالی و کم آبی گرفتارتر است.
به گزارش ایرنا ،محمدمهدی مروج الشریعه روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته هماهنگی خرید گندم استان خراسان جنوبی افزود: در این استان ها به ویژه خراسان جنوبی مردم را به خشکسالی عادت داده ایم و هیچ مدیریت و خلاقیتی توسط دستگاه های اجرایی داده نمی شود.
وی تصریح کرد: اینکه تهدید خشکسالی را به فرصت تبدیل کنیم به معنای تحرک مردم نیست بلکه تا ابد اگر شرق کشور اینگونه به مسائل خشکسالی بنگرد تا آخر همین شرایط را خواهیم داشت.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با تفاوت در نگاه مدیریت و عمق تفکر می توان از این فرصت استفاده کرد گفت: مخالفان دلسوز طرح انتقال آب به استان تنها مردم را به صبوری، شکیبایی، خواندن نماز باران دعوت می کنند اما تا کی باید این شرایط را تحمل کرد.
وی یادآور شد: در شرایطی که از پدیده خشکسالی نالان هستیم میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل افزایش یافت اما همچنان در چرخه تداوم خشکسالی قرار داریم.
مروج الشریعه گفت: خشکسالی و کمبود آب در استان به یک تهدید تبدیل شده است که می توان برای سازگاری با شرایط کم آبی آن را به فرصت تبدیل کرد.
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی و تشکل های این بخش و شرکت آب منطقه ای باید در این زمینه به صورت ویژه تلاش کنند.
وی به خشکی رودخانه زاینده رود اصفهان اشاره کرد و گفت: خشکی این رودخانه بهانه ای شد تا برای همه مسائل مربوط به کمبود آب این استان چاره اندیشی و آن را به فرصت تبدیل کنند.
استاندار خراسان جنوبی افزود: این در حالیست که در خراسان جنوبی به یک دلیل عمده خشکسالی، مسئولان تلاش کردند تا همیشه مردم را با سختی بسازند و وادار کردن به صرفه جویی در منابع آبی کنند.

** لزوم تغییر الگوی کشت
وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت کشاورزی در استان ادامه داد: خشکسالی و کمبود بارندگی فرصتی برای تغییر الگوی کشت است که بهترین راهبردها در همین ایام باید ارایه داده شود.
مروج الشریعه بیان کرد: کشاورز باید تکلیف خود را بداند و قبل از سال زراعی تکلیف وی برای محاسبات هزینه ای، تداوم کشت، محصولات سازگار با تنش آبی، محصولات کم آب بر مشخص شود.
وی گفت: مسئولان مربوط باید مجموعه ای ازاقدامات اجرایی، علمی و فنی را قبل از شروع سال زراعی در اختیار کشاورز قرار دهند و محققان در این زمان باید به داد مردم و کشاورزان برسند تا شرایطی مناسب برای کشاورزان فراهم شود.

** فرآیند خرید گندم اطلاع رسانی شود
استاندار خراسان جنوبی در ادامه این نشست به خرید تضمینی گندم کشاورزان در استان اشاره کرد و افزود: فرمانداران شهرستان ها باید فرآیند خرید گندم و هرگونه کمک سوبسیدی مترتب با آن را به صورت کامل شفاف اطلاع رسانی کنند.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد اطلاع رسانی در این زمینه شفاف نیست گفت: وقتی شهرستانی امسال تازه مطالبه گری حمل محصول خود را از سال قبل دارد نشانه عدم اطلاع رسانی شفاف به کشاورز است.
مروج الشریعه بیان کرد: خرید و فروش گندم از کشاورز امری اختیاری است و وی می تواند در دایره انتخابی خود دلال را برای فروش محصول انتخاب کند لذا مسئولان حوزه خرید گندم تضمینی نیز باید اطلاعات شفاف تر را در اختیار کشاورز قرار دهند.
وی افزود: خرید، کاشت، داشت، برداشت، جمع آوری و فرآوری گندم معمولا از وظایف حساس دولت ها محسوب می شود و از افتخارات این دولت است که مملکت را به مرحله ای از خودکفایی نسبی یا مطلق در تهیه و توزیع آرد و نان رساند که باید به بهترین شکل ممکن از آن پاسداری کرد.
وی تاکید کرد: ظاهر محصول گندم یک نوع کالای ساده است که به نان مردم ختم می شود اما ارزش گذای آن بسیار بالاست.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه درخواست برای افزایش قیمت و سایر اعتبارات در این زمینه باید سریع و به موقع انجام شود گفت: در حالیکه قیمت سایر محصولات بخش کشاورزی به ویژه دان و علوفه افزایش یافته اما قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل تغییر نکرده که نیازمند بازنگری است.
وی اظهار کرد: ادارات غله، جهاد کشاورزی، فرمانداری ها و سایر دستگاه های مرتبط باید هر گونه تغییر و تحول در زمینه قیمت ها یا خرید این محصول را به موقع اطلاع رسانی کنند.
وی با تاکید بر نظارت و کنترل بر خرید تضمینی گندم گفت: همچنین سازمان های مسئول خرید تضمینی گندم به ویژه اداره غله باید بر فرآیند خرید و فروش این محصول نظارت کامل داشته باشد تا برای کشاورز ابهام و مشکلی ایجاد نشود.
کد مطلب: 87228
برچسب ها: خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *