۰
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۶

قربانیان استراتژی ضد ایرانی ترامپ

روزنامه رای الیوم با بیان این که 'اسرائیل' شروط جدید آمریکا علیه ایران را وضع کرده است، نوشت: بدون تردید برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بهای سنگین راهبرد ضد ایرانی جدید واشنگتن را، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ نظامی پرداخت خواهند کرد.
روزنامه رای الیوم با بیان این که 'اسرائیل' شروط جدید آمریکا علیه ایران را وضع کرده است، نوشت: بدون تردید برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بهای سنگین راهبرد ضد ایرانی جدید واشنگتن را، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ نظامی پرداخت خواهند کرد.

عبد الباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب روز چهارشنبه در روزنامه 'رای الیوم' افزود: مهمترین واکنش مقام های ایرانی به 12 شرط تحمیلی 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا، همان سخن 'حسن روحانی' رئیس جمهوری این کشور است که گفت: 'شما چه کاره اید که می خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید'.
وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته طی سخنانی آکنده از اتهام های بی اساس علیه ایران، 12 شرط برای تهران گذاشت و گفت که در صورت عملی نشدن این شروط، واشنگتن قوی ترین تحریم ها در تاریخ را علیه این کشور اعمال می کند.
عطوان با اشاره به استقبال برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از راهبرد جدید آمریکا علیه تهران، نوشت: مسئله تاسفبار این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس، یکی از مهمترین قربانیان این راهبرد جدید آمریکا علیه ایران هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ نظامی خواهند بود. 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا لیست هزینه جنگی را که ادعا خواهد کرد به خاطر حمایت از این کشورها به راه خواهد انداخت، پیش روی آن ها می گذارد. علاوه بر این، شهرها و پایگاه های آمریکایی مستقر در این کشورها هدف حملات موشکی ایران قرار خواهد گرفت. یعنی اگر صدمه ای به ایران وارد شود، قطعا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز که در جبهه مقابل ایران هستند، سالم نخواهد ماند. هر کس غیر از این بگوید، معلوم است که یا آمریکا را نمی شناسد و یا اطلاعی از تاریخ جنگ های منطقه و جهان ندارد.
عطوان نوشت: بدون شک، آمریکا به خاطر حمایت از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست که به لحاظ اقتصادی و نظامی با ایران می جنگند، بلکه به خاطر 'اسرائیل'، حفظ سیطره اش بر منطقه و حذف سایر رقبا از آن و مرتبط کردن منافع امنیتی کشورهای خلیج فارس با تل آویو است. با این توجیه است که آمریکا از پول و زمین این کشورها در خدمت هر گونه جنگ که 'اسرائیل' در صدر آن باشد، بهره می گیرد.
وی افزود: این 'اسرائیل' است که شروط تحمیلی پمپئو را بر ایران وضع کرده و می خواهد از قدرت نظامی آمریکا برای جلوگیری از خطر فرضی ایران در منطقه استفاده کند.
تحلیل گر مشهور عرب معتقد است: کوبا بیش از 50 سال در برابر تحریم آمریکا ایستاد و خم به ابرو نیاورد و تسلیم نشد. با وجود فشارهای شدید، نظام این کشور تغییر نکرد. همچنین نوار غزه که مساحتش 360 کیلومتر مربع است، علاوه بر مقابله با سه جنگ تحمیلی از سوی 'اسرائیل' در برابر محاصره 12 ساله تل آویو دوام آورده و سلاح مقاومتش را تسلیم نکرد. پس اگر نوار غزه با این شرایط یا جزیره کوچکی مانند کوبا با مردمی اندک و تاریخی ناچیز، توانسته مقاومت و ایستادگی کند، ایران که اکنون یک قدرت بزرگ منطقه ای است و تمدنی با قدمت بیش از هزاران سال دارد، نمی تواند مقاومت کند؟!
وی در پایان نوشت: آمریکا کم مانده مرتکب یک حماقت سیاسی و نظامی بزرگ در منطقه عربی شود و این بار نتایج آن مشخص نیست اما اطمینان داریم که این 'اسرائیل' و برخی حکومت های عربی خلیج فارس هستند که بهای سنگین آن را پرداخت خواهند کرد.
کد مطلب: 87423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *