۰
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۴

از قارچ پرورشی نترسید

مسمومیت یک هزار و 17 نفر و فوت 15 تن از هموطنان به دلیل مصرف قارچ سمی در یک ماه اخیر، موجب شده تا عده ای از مردم از مصرف قارچ های پرورشی نیز خودداری کنند.
مسمومیت یک هزار و 17 نفر و فوت 15 تن از هموطنان به دلیل مصرف قارچ سمی در یک ماه اخیر، موجب شده تا عده ای از مردم از مصرف قارچ های پرورشی نیز خودداری کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال به دلیل افزایش میزان بارندگی ها شاهد رویش قارچ های سمی در بیشتر نقاط کشور از جمله استان های غربی بودیم و آمار مسمومان به این دلیل نیز از اردیبهشت تاکنون روند صعودی داشته است.
بیشترین آمار فوتی ها با هشت مورد متعلق به کرمانشاه است و در سایر استان ها نیز هر روز به آمار قربانیان اضافه می شود.
صاحب نظران گیاه شناسی و متخصصان علوم پزشکی بین قارچ های پرورشی و نوع وحشی کوهی آن از نظر وجود مواد تفاوت قائل هستند و می گویند قارچ های پرورشی بسته بندی مشکلی برای مصرف ندارد.
اما به اعتقاد این افراد، از نظر ظاهری هیچ تمایزی بین قارچ های سمی و خوراکی وجود ندارد و تفاوت آنها حتی برای یک قارچ شناس نیز به راحتی قابل تشخیص نیست.
این افراد توصیه می کنند؛ تنها قارچ هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز مصرف شود.

** وجود 50 نوع قارچ سمی
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اعلام کرد: 50 گونه قارچ سمی در ایران وجود دارد که چهار مورد آن مرگبار است.
محمدرضا آصف می گوید بررسی نمونه قارچ‌های مصرفی مربوط به بیماران مسموم نشان می دهد یک نوع از آنها، قارچ سمی و کشنده با عوارض کبدی'Lepiota brunneioncarnata' بوده و 2 نوع قارچ سمی و غیرکشنده 'Hypholoma fascicalare' و 'Coprinopsis atram entaria' نیز موجب مسمومیت افراد شده است.
وی اظهار کرد که اولین نمونه این قارچ ها از کرمانشاه و آخرین آنها از کهکیلویه و بویراحمد جمع آوری شد.
سابقه مسمومیت براثر مصرف قارچ به سال 1385 بر می گردد که در آن سال نیز با طغیان رویش قارچ های سمی در برخی نقاط کشور حدود 600 نفر از هموطنان راهی بیمارستان شدند.

** 8 فوتی و 478 مسموم در کرمانشاه
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز آخرین آمار مسمومیت با قارچ از ابتدای اردیبهشت ماه تا پنجم خرداد را اعلام کرد و گفت: در این مدت 478 نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.
دکتر صائب مدرسی، تعداد افراد بستری را 23 نفر، در بخش تخصصی را 14 نفر، در بخش ویژه را پنج نفر، بستری در اورژانس را چهار نفر، فوتی را هشت نفر و اعزام به شیراز را 18 نفر ذکر کرد.

** مردم قارچ های کوهی را مصرف نکنند
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز به اطلاعیه ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم در خصوص پیشگیری از مسمومیت با قارچ های سمی اشاره کرد و گفت: تنها راهکار جلوگیری از مسمومیت، مصرف نکردن قارچ های کوهی است.
دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد که توصیه ما به مردم این است که هیچ نوع قارچ کوهی وحشی را مصرف نکنند اما مصرف قارچ های پرورشی بسته بندی شده مشکلی ندارد.
او از مردم خواست در صورت خریداری قارچ بسته بندی حتما به برچسب بهداشتی آن توجه کنند.
او در ادامه گفت: با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa می باشد که تا حدودی به قارچهای خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.
وی همچنین یادآوری کرد که مردم باید از مصرف قارچ های خودرو بخصوص قارچ هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری کنند.
او تاکید کرد که تنها قارچ هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی می باشند، باید مصرف شود.
رحیمی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.
او گفت: بنابراین به توصیه های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.
وی اظهار کرد: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نمی باشد.
وی در ادامه گفت: برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمی بودن قارچ در همه موارد نیست.
وی با تاکید بر اینکه هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، افزود: برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی باشد.
این متخصص در حوزه مسمومیت در ادامه تصریح کرد در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل کنید.
رحیمی افزود: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ ها سم به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله بوده است.
وی بیان کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.
او گفت: بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.
وی اضافه کرد: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

** قارچ پرورشی مشکلی برای مصرف ندارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز با بیان اینکه هیچ ارتباطی بین قارچ های کوهی وحشی سمی با قارچ های پرورشی وجود ندارد، گفت: مصرف قارچ های پرورشی بسته بندی شده که دارای برچسب بهداشتی است، مشکلی ندارد.
سیدافشین صفوی به مردم توصیه کرد که قارچ پرورشی را از مراکز معتبر تهیه و مصرف نمایند و به هیچ وجه از فروشندگان دوره گرد قارچ تهیه نکنند.
او آماری از تعداد واحدهای پرورش قارچ در استان نیز ارائه کرد و گفت: اکنون 16 واحد و یک مجتمع تولید قارچ در استان کرمانشاه فعال است.
وی تولید سالانه قارچ دراین واحدها را 2 هزار و 100 تن ذکر کرد و افزود: قارچ تولیدی این واحدها به صورت بسته بندی در فروشگاه های معتبر استان عرضه می شود.
وی با بیان اینکه این قارچ های پرورشی از نوع دکمه ای و کاملا خوراکی و بهداشتی است، گفت: قارچ یکی از منابع اصلی پروتئین است و توصیه ما به مردم مصرف قارچ پرورشی به عنوان تامین کننده پروتئین است.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد که در 2 هزار و 622 روستا و 32 شهر سکونت دارند.
کد مطلب: 87621
برچسب ها: مسمومیت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *