۰
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۸

رویگردانی هند از مسلمانان روهینجا

در خبرها آمده بود که یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی ( بی جی پی) هند تاکید کرده است هم مسلمانان روهینگیا که به هند پناه آورده اند و هم افرادی که از این گروه حمایت می کنند باید از هند اخراج شوند. سخنان وی بیانگر نگاه عمومی هند به بحران این مردم بی خانمان است.
در خبرها آمده بود که یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی ( بی جی پی) هند تاکید کرده است هم مسلمانان روهینگیا که به هند پناه آورده اند و هم افرادی که از این گروه حمایت می کنند باید از هند اخراج شوند. سخنان وی بیانگر نگاه عمومی هند به بحران این مردم بی خانمان است.
به گزارش ایرنا، سخنان این رهبر حزب بی جی پی چند روز پس از دیدار پریانکا چوپرا بازیگر محبوب سینمای هند از اردوگاه های مسلمانان روهینگیا در منطقه کاگس بازار بنگلادش منتشر شد.
این بازیگر هندی که سفیر حسن نیت یونیسف است که در هفته جاری از اردوگاه های مسلمانان روهینگیا دیدار کرد بحران مسلمانان روهینگیا را وحشتناک توصیف کرد. وی همچنین از مردم درخواست کرد تا به کودکان روهینگیایی کمک کنند.
اما این سخنان برای این سیاستمدار کهنه کار هندو بسیار گران آمد بطوری که روزنامه 'تایمز او ایندیا' به نقل از وی نوشت: افراد خاص و محبوب نباید از اردوگاه های روهینگیا دیدار کنند. این کار یک پیام اشتباه به دیگران ارسال می کند. وی تاکید کرد که این هنرپیشه نباید به این اردوگاه ها می رفت چون مسلمانان روهینگیا نباید در هند زندگی کنند و حامیان آنها نیز باید هند را ترک کنند.
وی افزود: مسلمانان روهینگیا هزاران هندو را به قتل رسانده و به دختران آنها تجاوز کرده اند تا هندوها را مجبور کنند کشورشان را ترک کنند.
رویکرد این سیاستمدار هندو صرفا انعکاسی از ایده رسمی در میان دولتمردان هند است که مسلمانان روهینگیا را مهمانان ناخوانده قلمداد می کند که هر چه زوتر باید از شرشان خلاص شد.
دولت هند در مخالفت با حضور رانده شدگان روهینگیا در خاک خود چنان استوار است که حتی سندی کتبی که به دیوان عالی این کشور ارایه داده است اعلام کرد خواستار خروج آنان از هند است زیرا اطلاعاتی در دست دارد که برخی از آنها با گروههای شبه نظامی در داخل و خارج هند ارتباطاتی دارند و به همین خاطر تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی کشور محسوب می شوند.
مقامات دولتی هند معتقدند یک شبکه سازمان‌دهی شده ورود غیرقانونی روهینگیاها به هند را تسهیل می‌کند تا موقعیت شبه نظامیان تقویت شود.
هند با میانمار مرز طولانی دارد و روابط دو کشور همواره گرم و نزدیک بوده است که مهمترین دلیل آن نزدیکی فرهنگی و تاریخی و حتی نژادی است. دو کشور تجارت خوبی با هم دارند اما هند اخیرا به دولت میانمار اعلام کرد که برخی گروههای شبه نظامی از داخل میانمار دست به فعالیت علیه هند می‌زنند و پس از انجام عملیات تروریستی در خاک هند دوباره به آنسوی مرزها به میانمار باز می گردند.
نارضایتی هند از این نوع اعمال تروریستی از داخل میانمار به اندازه ای بود که ارتش این کشور دو سال پیش وارد خاک میانمار شده و گروهی از شبه نظامیان ادعایی را به قتل رساند. این کار با هماهنگی دولت میانمار صورت گرفت که نشان دهنده موافقت آن با دیدگاههای هند درباره این شبه نظامیان است.
برای هند مهم است که روابط نزدیک خود با میانمار را حفظ کند زیرا این کشور یک بازار بزرگ است که اتفاقا رقیب سنتی هند یعنی چین نیز به شدت به دنبال دستیابی بر آن است.
به همین خاطر فرار مسلمانان میانماربه بنگلادش که هم مرز با هند است چالش امنیتی بزرگی برای هند ایجاد کرده است.
البته نباید از نظر دور داشت که هند اکنون با مشکل بزرگ نفوذ شبه نظامیان به خاک خود نه فقط از میانمار بلکه از سایر کشورها روبه رو است.
به همین دلیل، دهلی نو نه تنها هرگز جنایات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را که از سوی سازمان ملل به 'نسل کشی و پاکسازی نژادی سیستماتیک' تعبیر شد محکوم نکرد بلکه با محدود کردن حضورشان در هند بیش از پیش به مشکلات مسلمانان روهینگیا افزود.
در حالی که مسلمانان روهینگیا منتظر بودند که دولت هند به عنوان بزرگترین دمکراسی و ششمین کشور ثروتمند جهان درها را به رویشان بگشاید دولت هند اخیرا اعلام کرد برای اخراج بالغ بر 40 هزار مسلمان روهینگیا از این کشور برنامه ریزی کرده است.
در این میان گروههای حقوق بشری فعال در موضوع پناهجویان و همچنین سازمان های اسلامی برای حفاظت از مسلمانان روهینگیا در هند و احقاق حقوق آنان کاملا فعال بوده اند.
ازجمله آنها 'مولانا جلاالدین عمری' رئیس جماعت اسلامی هند بود که به نوشته روزنامه 'فیننشال اکسپرس' از سازمانهای بین المللی بخصوص سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد به وظیفه خود در متوقف کردن جنایت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار عمل کنند.
وی همچنین به سیاست های دولت هند درباره این آوارگان اعتراض کرده و گفت این تصمیمات در حالی اتخاذ می شود که دولت هند بخوبی می داند در صورت اخراج این آوارگان، آنها به محض ورود به سرزمین خود با خطر اعدام و شکنجه ارتش و دولت این کشورمواجه خواهند شد.
با این حال، به نوشته روزنامه 'هندوستان تایمز'، دولت هند در تصمیم خود مصر است و در همراهی با دولت بنگلادش از دولت میانمار خواسته است مسلمانان روهینگیا را به زادگاه خود بازگرداند.
ناظران منطقه ای معتقدند که همراهی دولت هند با میانمار دو دلیل دارد که اهداف مشابهی را دنبال می کند. اول آنکه هند با میانمار هم عقیده است که این افراد در واقع از نژاد بنگالی هستند و باید در بنگلادش ساکن شوند. دیگر آنکه آنها مسلمان هستند و با سیاست های رسمی دولت هندو مذهب در هند و بودایی مذهب در میانمار همخوانی ندارند.
هر دو کشور از قوت گرفتن جامعه مسلمانان در سرزمین خود واهمه دارند و به دلایل مذهبی و نژادی تمایلی به پذیرفتن آنها ندارند به همین دلیل دولت هند اعلام کرد، مسلمانان روهینگیایی به صورت غیرقانونی در هند زندگی می کنند و باید هرچه زودتر این کشور را ترک کنند. دولت دهلی نو تاکید دارد که نمی خواهد به پایتخت رانده شدگان روهینگیا در جهان تبدیل شود و می گوید مسلمانان روهنیگیا را بدون در نظر گرفتن اینکه این افراد به عنوان مهاجر در سازمان ملل ثبت شده اند یا نه، اخراج خواهد کرد.
انگیزه دیگر هند برای همسویی با سیاست های میانمار در قبال روهینگیا آن است که دهلی نو به بازار بزرگ میانمار چشم طمع دوخته و نگران است مخالفت با آن، این کشور 55 میلیون نفری را به هدفی آسان برای رقیب اتمی دهلی نو یعنی چین تبدیل کند.
بسیاری از صاحب نظران از همین نکته اظهار تاسف می کنند که هند با توجه به روابط خوب اقتصادی خود با میانمار می تواند دولت این کشور را به قطع خشونت و نسل کشی علیه مسلمانان روهینگیا متقاعد نماید اما احساسات ملی گرایانه مذهبی قوی در دولتمردان کنونی دهلی نو مانع چنین تلاش هایی می شود.
تحلیلگران ادعاهای دولت هند مبنی بر نا امن شدن مرزها با حضور مسلمانان آواره روهینگیا را توجیه دولت هند برای مخالفت با مسلمانان روهینگیا قلمداد کرده و تاکید می کنند که اصرار هند بر اخراج 40 هزار مسلمان روهینگیایی از این کشور حتی می تواند به چهره عمومی این کشورکه می خواهد خود را به عنوان بزرگترین و یا حداقل یکی از کدخداهای قدرتمند منطقه جنوب و شرق آسیا معرفی کند لطمه می زند.
سازمان عفو بین الملل نیز اخراج مسلمانان روهینگیایی از هند را اقدامی خلاف وجدان ارزیابی کرده است.
بر اساس گزارش روزنامه 'ایندین اکسپرس'، گوپال سبرامانیوم وکیل کمیته ملی حقوق بشر هند که در جلسه دادگاه عالی هند علیه حضور روهینگیا در هند سخن می گفت تاکید کرد مسلمانان روهینگیا که در ارودگاه های مهاجران در هند زندگی می کنند در شرایط بسیار بد و فقر مطلق هستند. این شرایط غیر انسانی است. آنها به مدرسه و یا بیمارستان دسترسی ندارند.
مقام های دولتی هند درحالی از افراطی شدن مهاجران روهینگیا و ارتباط آنها با گروه های تروریستی و سازمان های جاسوسی مانند سازمان جاسوسی پاکستان ابراز نگرانی کرده اند که بر اساس اعلام مقامات امنیتی هند تاکنون هیچ ارتباطی میان مسلمانان روهینگیا حاضر در هند و گروه های تروریستی یافت نشده است.
در زمانی که صدای جهان به حمایت از مسلمانان روهینگیا و تمجید از بنگلادش به عنوان همسایه مسلمان روهینگیا که به بیش از یک میلیون تن از آنان پناه داده است بلند شده بود دولت میانمار با تکیه بر همین استدلالهای دولتمردان هند برای نجات خود به شریک منطقه‌ای قدرتمندش، یعنی هند روی آورد.
هند اعلام کرده است در تعامل با رویدادهای جهان بر اساس منافع ملی و در جهت صیانت از سود مردم خود عمل می کند. اما این کشور باید بداند که به ‌عنوان یک قدرت جهانی و منطقه‌ای در حال ظهورموظف است دغدغه های انسانی را سرلوحه سیاست های خود قرار دهند و به جهان ثابت کند که به معاهدات و توافق های بین المللی ازجمله در مورد پناهندگان پایبند است.
دور جدید خشونت علیه مسلمانان روهینگیا از ماه آگوست سال گذشته با حمله ارتش میانمار به دهکده ها ی مسلمان نشین به بهانه سرکوب شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) آغاز شد که با ادامه آن نزدیک به 600 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش فرار کردند.
پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می خواند و حقوق شهروندی آنها را به رسمیت نمی شناسد.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش به آنچه نسل کشی و پاکسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در هفته های اخیر بیش از پیش هدف این قبیل حملات قرار گرفته اند.
از آغاز خشونت ها تاکنون بیش از 400 مسلمان روهینگیایی کشته و دستکم 600 هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
کد مطلب: 87636
برچسب ها: روهینجا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *