۰
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۰

خوش قولی دردسرساز!

ذخایر نفت خام در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به مدد پایبندی بیش از حد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید، اکنون ۲۰ میلیون بشکه پایین متوسط پنج ساله ایستاده است.
ذخایر نفت خام در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به مدد پایبندی بیش از حد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید، اکنون ۲۰ میلیون بشکه پایین متوسط پنج ساله ایستاده است.
به گزارش ایسنا، این آمار همزمان با گزارش‌هایی درباره رایزنی وزیران انرژی روسیه و عربستان سعودی درباره افزایش تولید پیش از پایان مدت اجرای پیمان نفتی منتشر شده است.
پس از اینکه قیمت نفت برنت اوایل ماه میلادی جاری به ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند از خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان خواست مسئله ثبات قیمت‌ها را مورد توجه قرار دهد.
اما آیا یک تماس تلفنی باعث شد فالح از اظهاراتش درباره قیمت‌های نفت چرخش موضع ۱۸۰ درجه‌ای داده و به بازار این اطمینان را دهد که عرضه کافی وجود دارد و هیچ دلیلی وجود ندارد که نفت برنت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شود؟ احتمالا اینطور نبوده است؛ هر چند که هند در میان بزرگترین مشتریان عربستان سعودی جای داشته و تقاضایش برای نفت سریع‌ترین نرخ رشد را در جهان دارد.
اوپک ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را به دقت رصد می‌کند و پیگیری این ذخایر تنها به دلیل این نیست که کاهش سطح آنها به میانگین پنج ساله را هدف گرفته است. چند ماه پیش صحبت‌هایی مطرح شد که میانگین پنج ساله ذخایر این کشور ممکن است بهترین معیار برای سنجش عرضه نفت جهانی نباشد. این صحبت‌ها تحت تاثیر آماری مطرح شد که نشان دادند سطح ذخایر به سرعتی که اوپک امیدوار بود، کاهش نیافته بودند اما با افت سریع تولید ونزوئلا، اوضاع تغییر کرد و قیمت‌ها صعود کردند.
اکنون که مشخص شده است مسکو و ریاض درباره امکان افزایش تولید به میزان حداکثر یک میلیون بشکه در روز صحبت می‌کنند، قیمت‌ نفت طی یک هفته همه رشدی که از ابتدای ماه داشت را از دست داد. شاید اکنون زمان اعلام اخبار خوش مانند رفع مازاد عرضه جهانی رسیده باشد. پیش از اینکه فالح به همتای هندی خود اطمینان دهد نفت کافی برای عرضه وجود دارد، اخباری به نقل از منابع آگاه منتشر شده بود که از تمایل سعودی‌ها برای صعود قیمت نفت به ۸۰ دلار یا حتی بالاتر از آن برای بالا بردن ارزش آرامکو در آستانه عرضه اولیه عمومی سهام این غول نفتی حکایت داشت.
در حالی که هدف اوپک برای کاهش سطح ذخایر سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به متوسط پنج ساله تحقق یافته است اما با وجود خوش بینی برخی مانند بانک گلدمن ساکس، نفت ۸۰ دلاری بعید به نظر می‌رسد. آن طور که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در حاشیه مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ به بلومبرگ گفت: هیچ تصمیمی برای افزایش تولید هنوز گرفته نشده است و این تصمیم در دیدار ژوئن اوپک و متحدانش گرفته خواهد شد.
به گفته برخی از تحلیلگران، دلایلی برای خوش بینی نسبت به این بالا ماندن قیمت‌های نفت وجود دارد زیرا عرضه اضافی از سوی اوپک و روسیه تنها کاهش تولید ونزوئلا و اختلالات احتمالی دیگر را جبران خواهد کرد.
با این حال هرگونه خوش‌بینی باید محتاطانه باشد زیرا روند رشد تولید و صادرات نفت آمریکا ادامه دارد. نفت آمریکا ارزانتر از سبد نفتی اوپک و نفت اورال روسیه است بنابراین به راحتی سهم بازار اوپک و روسیه را تصاحب می‌کند. این مسئله مایه نگرانی تولیدکنندگان مذکور شده که پیش از این اعلام کرده بودند ترجیح می‌دهند نفت در ۶۰ دلار در هر بشکه بماند.
کد مطلب: 87898
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *