۰
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶

خاطره انگیزترین لحظات تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال ایران که با دومین صعود متوالی خود به جام جهانی، رکوردی تاریخی از خود برجای گذاشته است به رغم قرعه سخت، این بار با هدف خلق شگفتی راهی روسیه می شود.
تیم ملی فوتبال ایران که با دومین صعود متوالی خود به جام جهانی، رکوردی تاریخی از خود برجای گذاشته است به رغم قرعه سخت، این بار با هدف خلق شگفتی راهی روسیه می شود.
به گزارش ایرنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) روز پنجشنبه در گزارشی با تمجید از عملکرد ملی پوشان کشورمان در راهیابی به جام جهانی 2018 روسیه، بخشی از خاطره انگیزترین لحظات و بازیهای تیم ایران در ادوار مختلف جام های جهانی را برشمرده است.
در این گزارش آمده است: تیم ملی ایران در این دوره با اسپانیا قهرمان جام جهانی 2010، پرتغال قهرمان یورو 2016 و مراکشی که در 6 بازی مرحله گروهی دور مقدماتی منطقه آفریقا هیچ گلی دریافت نکرده، در گروه (بی) جای گرفته است و آنچه برای ملی پوشان ایران می تواند منبع الهام باشد موفقیت های آن ها در ادوار پیشین جام جهانی است.
* جام جهانی 1978: دانایی فرد یک امتیاز از اسکاتلند مدعی قاپید
تیم ملی ایران بدون متحمل شدن شکست راهی جام جهانی 1978 آرژانتین شد؛ این در حالیست که 4 سال پیش از آن، تلاش آن ها برای صعود بی فرجام ماند اما تک گل «غفور جهانی» در بازی مقابل استرالیا، صعود آن ها را به آرژانتین، در فاصله یک بازی مانده تا اتمام مرحله مقدماتی قطعی کرد.
قرعه سخت و قرار گرفتن بین تیم های پرو، هلند و اسکاتلند، به اعتقاد بسیاری بدین معنا بود که تیم ایران صرفا برای تکمیل تعداد تیم های حاضر در جام جهانی در آرژانتین حضور دارد.
شکست 3 -0 مقابل هلند، تیمی که در ادامه رقابت ها به فینال رسید، تغییری در روند بازی تیم ایران ایجاد نکرد، در بازی دوم مقابل اسکاتلند نیز شرایط بدتر از قبل شد و پاس رو به عقب «آندرانیک اسکندریان» به دروازه بان با بدشانسی وارد دروازه ایران شد و اسکاتلند با برتری، نیمه نخست را به رختکن رفت.
اما بازیکنان ایران در نیمه دوم به جای سرافکندگی، به آب و آتش زدند و در نهایت هم مزد تلاش خود را با گل زاویه بسته «ایرج دانایی فرد» گرفتند؛ تیم ایران اولین گل خود را در تاریخ جام جهانی به ثمر رساند و با به صدا در آمدن سوت پایان دیدار ایرانی ها که اولین امتیاز خود را نیز در تاریخ جام جهانی دشت کرده بودند به جشن و پایکوبی مشغول شدند.

* جام جهانی 1998: کسب نخستین پیروزی
با احتساب شکست 1-0 مقابل یوگسلاوی (سابق) در نخستین روز دیدارهای گروهی، تنها پیروزی در برابر آمریکا می توانست امیدهای تیم ملی ایران را برای صعود از مرحله گروهی زنده نگاه دارد.
جو پر تنش بازی با ضربه سر چرخشی حمید استیلی و مغلوب کردن «کیسی کلر» دروازه بان آمریکا، بنزین روی آتش بود. دو تیم تا دقیقه 83 دیدار از دل و جان مایه گذاشتند اما «مهدی مهدوی کیا» که رویای کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را در سر می پروراند کار آمریکا را تمام و سه امتیاز را به حساب ملی پوشان واریز کرد.
در این دیدار هیجان انگیز گل «برایان مک براید» آمریکایی، دقایق پایانی بازی را به چالشی نفس گیر برای دو تیم تبدیل کرد اما در نهایت این تیم ایران بود که نخستین پیروزی خود را در تاریخ جام جهانی با نتیجه 2-1 به دست آورد.
اگرچه شکست 2-0 در برابر آلمان در آخرین دیدار مرحله گروهی بار دیگر منجر به حذف تیم ملی ایران از جام جهانی شد اما «شب لیون» همواره خاطرات شیرینی را برای ایرانیان تداعی می کند.

* جام جهانی 2014: حماسه ای مقابل آرژانتین
تیم ملی ایران، پس از ناکام ماندن از رسیدن به جام جهانی 2010 ، چهار سال بعد راهی برزیل شد و با آرژانتین نایب قهرمان دوره قبل، نیجریه و بوسنی و هرزگوین تازه وارد در یک گروه قرار گرفت. بعد از متوقف کردن قهرمان آن روزهای جام ملت های آفریقا، حالا نوبت رویارویی با مسی و یارانش بود و در حالی که خیلی ها، تیم ایران را بازنده آشکار بازی می پنداشتند، در نوع بازی شاگردان «کالوس کی روش» هیچ آثاری از هراس دیده نمی شد؛ در واقع آن ها در گوشه و کنار زمین با آرژانتینی ها برابری می کردند و حتی ضربه سر جلال حسینی که مماس با تیرک عمودی دروازه نواخته شد می توانست تیم کی روش را پیروز راهی رختکن کند.
فشار تیم آرژانتین و حملات بی محابای آن ها در نیمه دوم، چندین موقعیت ضد حمله را نصیب ایرانی ها کرد و «سرخیو رومرو» سنگربان آرژانتین در دو مرحله رضا قوچان نژاد را ناکام گذاشت. در سوی دیگر میدان، دقایق برای آلبی سلسته های مستاصل از گلزنی به تندی در حال سپری شدن بود اما تنها چند لحظه برای نبوغ فردی کافی بود و سرانجام معجزه مسی خط مقاومت ایرانی ها را شکست.
صرف نظر از نتیجه، بازی شجاعانه تیم ملی ایران تیتر اول روزنامه ها شد و ملی پوشان ایران با غرور و سری افراشته، «ورزشگاه مینیرو» را ترک کردند.
آرژانتین به عنوان تیم اول گروه به مرحله حذفی صعود کرد و در نهایت هم به فینال رسید؛ در حالی که تک امتیاز مقابل نیجریه آخرین امتیاز ثبت شده برای تیم ملی ایران در جام جهانی لقب گرفت.
و حالا روسیه، میزبان بیست و یکمین دوره رقابت های جام جهانی است؛ رویدادی بزرگ که پس از مدت ها انتظار در فاصله ای تقریبا 2 هفته ای از 24 خرداد ماه سال جاری آغاز و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
کد مطلب: 87921
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *