۰
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۷

طوفان به بازار طلا رسید

در هفته‌ای که از آمار اقتصادی قابل توجه خبری نیست، بازار طلا به رویکرد بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره معطوف خواهد شد.
در هفته‌ای که از آمار اقتصادی قابل توجه خبری نیست، بازار طلا به رویکرد بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ‌های بهره معطوف خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در میان تحلیلگران کالا، احساس نسبت به بازار طلا در حال منفی شدن است زیرا قیمت‌ها بدنبال انتشار آمار اشتغال ماهانه بهتر از حد مطلوب در آمریکا و صعود ارزش دلار، خود را با دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در ۱۳ ژوئن تطبیق داده و کاهش پیدا کرده‌اند.
در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۵.۴۰ دلار یا ۰.۴ درصد کاهش یافت و در ۱۲۹۹.۳۰ دلار بسته شد. طلا برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد کاهش ثبت کرد و در ماه مه نیز حدود ۱.۶ درصد کاهش داشت.
آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، اقتصاددانان را غافلگیر کرد زیرا نشان داد اقتصاد این کشور ماه میلادی گذشته ۲۲۳ هزار شغل جدید ایجاد کرده است در حالی که پیش بینی شده بود آمار نشان دهد ۱۸۹ هزار شغل جدید افزوده شده است. نرخ بیکاری نیز به ۳.۸ درصد کاهش یافت که پایینترین سطح در ۱۸ سال اخیر بود.
سیمونا گامبارینی، تحلیلگر موسسه "کپیتال اکونومیکس" در این باره به کیتکونیوز گفت: بدنبال انتشار این آمار، همه سیگنالها اکنون به افزایش نرخ‌های بهره در نشست ژوئن بانک مرکزی آمریکا اشاره دارند. ابزار دیده‌بان فدرال CME نیز احتمال افزایش ۲۵ واحدی نرخ‌های بهره در کمتر از دو هفته آینده را ۹۴ درصد نشان می‌دهد.
اما از آنجا که افزایش نرخ‌های بهره پیش از این تا حدودی در قیمت‌ها منظور شده است، اکثر سرمایه‌گذاران اکنون به کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته اند که قرار است بلافاصله پس از اعلام تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال برگزار شود.
مسائل مهم مورد توجه، دورنمای بانک مرکزی آمریکا درباره تورم و تنش‌های ژئوپلیتیکی هستند. در واقع سرمایه گذاران تا زمانی که نشست کمیته بازار آزاد فدرال برگزار نشود تمایلی به خرید قراردادهای بیشتر ندارند. آنها منتظرند ببینند پاول در کنفرانس مطبوعاتی چه می‌گوید و دیدگاه بانک مرکزی درباره تورم چیست.
گامبارینی سه دور دیگر افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری را پیش‌بینی کرد که مجموع افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۱۸ را به چهار دور می‌رساند. وی همچنین خاطرنشان کرد با وجود اینکه افزایش نرخ‌های بهره مانع قابل توجهی برای رشد قیمت طلا ایجاد خواهد کرد، روند قیمت این فلز زرد به واکنش دلار بستگی دارد. رشد ارزش دلار، قیمت طلا را کاهش می‌دهد اما اگر دلار در همین سطح فعلی بماند، قیمت طلا کاهش چندانی پیدا نخواهد کرد.
به گفته کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت SIA Wealth Management، عامل موثر در کاهش قیمت طلا در بلندمدت، تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای عدم توقف تحکیم سیاست پولی پس از رسیدن نرخ‌های بهره به دو درصد خواهد بود. بانک مرکزی ممکن است نرخ‌های بهره را هر سه ماه در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ افزایش دهد.
طلا به  افزایش نرخهای بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخهای بهره بالاتر از یک طرف، از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و از طرف دیگر به تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند که بازدهی ندارد لطمه می‌زند.
ریسکهای ژئوپلیتیکی که هفته گذشته تا حدودی خریداران طلا را امیدوار کردند، کم و بیش فروکش کرده اند و باعث دید منفی‌تر به دورنمای رشد قیمت طلا شده اند. حتی هفته گذشته قیمت طلا به افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله جنگ تجاری لفظی میان آمریکا و متحدانش که بدنبال اعلام تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه‌های واردات روی فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا روی داد واکنشی نشان نداد.
به گفته گامبارینی، معمولا در این موارد تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده تاثیر مثبتی روی طلا می‌گذارد اما قیمت طلا افزایش چندانی پیدا نکرد که تا حد زیادی به دلیل قوی ماندن ارزش دلار آمریکا بود.
اما سرمایه گذاران از ضعف کوتاه مدت طلا نباید مایوس شوند زیرا برخی از تحلیلگران عملکرد قوی‌تر این فلز ارزشمند در نیمه دوم سال را پیش بینی می‌کنند.
رایان مک کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیوریتیز" انتظار دارد طلا در سه ماهه چهارم امسال به بالای ۱۳۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
کد مطلب: 88088
برچسب ها: طلا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *