۰
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۷

درخشش مهاجران افغان در دانشگاههای ایران

وجود نفس های بیمار برای تفرقه بین ملل منطقه از جمله ایران و افغانستان نکته تازه ای نیست و پیوسته شاهد تلاش برای خلق فتنه هستیم اما شاید برای خنثی کردن این خباثت ها خبری بهتر از درخشش دانشجویان مهاجر افغانستان در دانشگاه های ایران نباشد که مصداق بوئیدن خود مُشک است.
وجود نفس های بیمار برای تفرقه بین ملل منطقه از جمله ایران و افغانستان نکته تازه ای نیست و پیوسته شاهد تلاش برای خلق فتنه هستیم اما شاید برای خنثی کردن این خباثت ها خبری بهتر از درخشش دانشجویان مهاجر افغانستان در دانشگاه های ایران نباشد که مصداق بوئیدن خود مُشک است.
به گزارش ایرنا ؛ اعلام نتایج آزمون سراسری کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایران نشان داد که کسب رتبه نخست در سه رشته و رتبه های چهارم و هفتم در دو رشته دیگر، به همراه بیش از 100 رتبه دو رقمی از مجموع ظرفیت های پذیرش در ایران توسط دانشجویان تبعه افغانستان به یک روند ثابت تبدیل شده است.
این نوع درخشش های فرهنگی و عملی بی سابقه نیست و در سال های قبل نیز در آزمون کنکور و انواع مسابقات عملی دانشگاه های ایران دیده شده است ، این اخبار برای افکار عمومی افغانستان پیامد های متعددی داشت که بدون شک خشنودی و احساس شعف بابت موفقیت فرزندان ملتی رنج دیده و زخمی مانند افغانستان، اولین بازخورد طبیعی آن محسوب می شود.
نباید تردید داشت، بازتاب این موفقیت به معنای آن نیست که مهاجران افغان در ایران از آن چنان آسایش و امکانات کاملی برخوردار هستند که فکر کنیم حضور 17هزار دانشجوی تبعه افغانستان در دانشگاه های ایران و کسب رتبه های برتر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حضور بیش از 450 هزار دانش آموز خانواده های مهاجر افغانستان در مدارس ایران یک فرآیند بدون مشکل است.
در اواخر فروردین ماه امسال که نمایشگاه کتاب ایران در دانشگاه کابل برپا بود، حضور اعتراضی تک دختری که روی ورقه خود نوشته بود، «من در ایران حق تحصیل نداشتم» نشان می دهد که موانع و کاستی هایی نیز در مسیر این موفقیت ها وجود داشته و دارد.
این ممکن است که میان بیش از 25 هزار دانشجوی افغان که در دو دهه گذشته از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند، افرادی باشند که از رفتار زشت و غیرانسانی فرد یا افرادی کوته بین رنج برده باشند یا به آسودگی یک دانشجوی ایرانی تحصیل را تجربه نکرده باشند اما هرگز استثناء، قاعده نیست.
اما جدا از این دست مشکلات و ناملایمات بر آمده از نقایص رفتاری در همدیگرپذیری اجتماعی که در برخی از مناطق ایران بروز داشته است، می توان با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر حذف همه موانع از پیش راه تحصیل فرزندان مهاجران افغان در مدارس ایران به این نکته باور داشت که از بالاترین مقام تا سطوح پایین دستگاه های اجرایی در ایران بر بهبود زندگی پناهجویان افغانستان اهتمام وجود دارند.
در جریان صدور روزانه بیش از یک هزار و 500 روادید برای تردد پناهجویان و خانوادهایشان بین مرز ایران و افغانستان و ساماندهی هزاران ورود غیر مجاز به ایران و تلاش برای نظام مند کردن شرایط اقامت و اشتغال مهاجران افغان آن هم در ابعاد جمعیتی به بزرگی بیش از 3 میلیون تن در کشوری مانند ایران که خود دست به گریبان مشکلاتی در حوزه اقتصاد و اشتغال است ، به طور قطع کمبودها و نابسامانی هایی بروز می کند که کتمان پذیر نیستند و تنها نیازمند تدبیر و اصلاح هستند.
این شرایط حاکم بر حضور مهاجران افغان در ایران را وقتی با موضوع فعالیت گسترده گروه های تروریستی در افغانستان، حضور نیروهای متخاصم آمریکایی و استفاده افشاء شده صهیونیست ها از پوشش این نیروها در حوزه امنیت داخلی ایران جمع کنید؛ آنگاه تصویر واقعی تری از ماهیت ارزش اعتماد ایران به مهاجران افغانستان و مساعدت برای آنها خواهیم داشت.
به ویژه وقتی به برخورد کشورهای غربی با مهاجران افغانستان نگاه کنیم، می بینیم آنها به رغم داشتن منابع مالی بیشتر و توانایی های گسترده تر در اعمال نظارت امنیتی، حضور هزاران نفری مهاجران افغان را هم بر نمی تابند و هر ماه شاهد این هستیم که درصدی از همین تعداد اندک پناهجوی رسیده به پشت مرزهایشان را به کشور مبدا عودت می دهند.
کسب رتبه اول زمین شناسی در دانشگاه خوارزمی تهران توسط زینب حسینی و قبولی عزیزالله موحدی در رشته تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه نخست و موفقیت مرتضی شفاهی برای اول شدن در رشته روابط بین‌الملل دانشگاه سبزوار تنها یک خبر ساده آموزشی نیست ، بلکه نشانگر قرار گرفتن جوانان مهاجر افغانستان در مسیر درست برای مقابله با نادانی و تحجر است که ریشه همه مشکلات جاری در افغانستان محسوب می شود.
در این انتخاب و تلاش درست مهاجران، همسایه ای همزاد مانند ایران تنها حمایت، بستر سازی و ایجاد زیر ساخت را می تواند فراهم کند و همت و حرکت برعهده خود ملت افغانستان است که خوشبختانه این درخت مشترک همکاری به ثمر رسیده است.
این همه سخن از این باب آمد که خبر موفقیت دانشجویان افغانستان در کسب رتبه های برتر دانشگاههای ایران نه تنها برای ملت افغانستان موجب خشنودی شده است بلکه هر فرد معتقد به ضرورت همبستگی و وحدت امت اسلامی و باورمند به ارتقای توانمندی دیگر برادرانش مفتخر کرده است.
پیام تبریک سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل بابت این موفقیت دانشجویان افغان ساکن در ایران به خانواده های دانشجویان و ملت و دولت افغانستان بیانگر شادی حقیقی یک ملت برای موفقیت ملت برادر است.
این خبر به همین میزان که ایجاد خشنودی می کند، سبب رنجش خاطر افرادی شده است که هرگز نزدیکی مردمان یکپارچه ایران و افغانستان را زیر پرچم وحدت آفرین اسلام ناب تحمل نکرده و نخواهند کرد.
اما تاریخ نشان داده است که این ملت های مصمم و استوار در برابر مشکلات هستند که در نهایت خواهند ماند.
کد مطلب: 88132
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *