۰
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶

بحران قطر از سالها پیش برنامه ریزی شده بود

نخست‌وزیر سابق قطر اعلام کرد، تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهند بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه از سال‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود.
نخست‌وزیر سابق قطر اعلام کرد، تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهند بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه از سال‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر به مناسبت سپری شدن یک سال از آغاز بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با دوحه در توئیتر نوشت: بحران میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با دوحه از سال‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده بود.
این در حالی است که وی به جزئیات این تحقیقات اشاره‌ای نکرده است.
در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ میلادی چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین، روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه "حمایت و پشتیبانی مالی دوحه از تروریسم" قطع کردند، این درحالی است که دوحه این اتهامات را رد کرده است. این کشورها محاصره زمینی و دریایی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند.
دولت کویت از آغاز این بحران نقش میانجیگری را ایفا کرده است.
آل ثانی تاکید کرد که محاصره اعمال شده علیه قطر چیزی نیست مگر اجرای مکانیزم‌های برنامه‌ریزی‌ شده برای آن.
وی در ادامه افزود: از قربانیان این بحران سخت، شورای همکاری خلیج فارس است که متعلق به تمامی مردم منطقه است.
نخست وزیر سابق قطر همچنین تصریح کرد: ما امیدواریم که نسل جوان آنچه را پدرانشان آغاز کردند بتوانند تکمیل کنند اما متاسفانه تمامی تصمیماتی که از سوی برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گرفته شد، نابود شد. موسسات کجا هستند؟ حکمت و خرد کجاست؟
وی کشورهایی را به ربودن شورای همکاری خلیج متهم کرد و پرسید: "نظام اصلی‌ای که در آن قید شده قطعنامه این شورا با موافقت شش کشور تصویب شده است، کجاست؟ آیا شورا ربوده شده است؟ این برای چه کسی منفعت دارد؟
آل ثانی همچنین اظهار داشت: متاسفانه مردم پیشرفت می‌کنند و ما در خلیج فارس به روزهای جهالت بازگشته‌ایم.
نخست وزیر سابق قطر ضمن ابراز اطمینان از حکمت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تنظیم امور، وی را "بزرگ خانواده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس" توصیف کرد.
 در همین راستا وی  گفت: ما بحرانی را آغاز می‌کنیم و نمی‌دانیم که چگونه آن را پایان دهیم.
 
کد مطلب: 88182
برچسب ها: قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *