۰
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۲

سنگینی سایه "برجام" بر نشست ناتو

نشست وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو ' در بروکسل پایتخت بلژیک زیر سایه سنگین اختلافات بین اروپا و آمریکا بر سر برجام و جنگ تجاری برگزار می شود.
نشست وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو ' در بروکسل پایتخت بلژیک زیر سایه سنگین اختلافات بین اروپا و آمریکا بر سر برجام و جنگ تجاری برگزار می شود.
به گزارش ايرنا، مقامات ناتو نگران هستند که اختلافات جدی اروپا و آمریکا بر سر توافق هسته ای ایران و افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم نشست وزیران دفاع این پیمان در بروکسل را تحت الشعاع قرار دهد.
یورو نیوز گزارش داد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که اختلاف نظر اروپا و آمریکا بر سر دو موضوع برنامه هسته‌ای ایران و افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم تاثیری بر نشست وزیران دفاع ناتو نداشته باشد.
وی از این که اختلاف بر سر برجام و تجارت نشست روز پنجشنبه وزیران دفاع 29 کشور عضو ناتو را دچار اختلال کند، ابراز نگرانی کرد.
قرار است که در نشست وزیران دفاع در بروکسل ،دستورکار اجلاس رهبران ناتو را که ماه آینده میلادی برگزار می‌شود،مشخص شود.
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه هنگام ورود به بروکسل تاکید کرد که جنگ تجاری «تاثیر مستقیم بر مناسبات امنیتی» دارد. 
به گفته منابع دیپلماتیک مهمترین ماموریت متیس رایزنی با مقامات اروپایی و کاهش خشم آنها از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و نیز افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم است.
متیس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به همین موضوع گفت که نباید گذاشت این اختلاف‌ها روابط امنیتی را تضعیف کند.
از سوی دیگر استولتنبرگ دبیرکل ناتو با تاکید بر اختلاف‌های آمریکا و اروپا گفت: «نمی‌گویم این مسائل مهم نیستند و نمی‌خواهم آنها را کوچک جلوه دهم. اما معتقدم که این اختلاف‌ها نباید ناتو را تضعیف کند.»
یورو نیوز گزارش داد که متیس در این نشست که پنج شنبه7 ژوئن/هفده خرداد برای اولین بار در ساختمان جدید برگزار می شود، با طرح جدید شرکت خواهد کرد. 
بر اساس طرح پنتاگون، متحدان ناتو باید تا سال 2020 آمادگی اعزام 30 گردان، 30 اسکادران هواپیما و 30 کشتی جنگی را در یک فرصت سی روزه داشته باشند.
از طرح جدید ایالات متحده با عنوان «30-30-30-30» یاد می‌شود. اندازه هر گردان در میان ارتش های کشورهای مختلف عضو ناتو متفاوت است و می‌تواند از 600 تا 1000 سرباز را شامل شود.
دبیر کل ناتو در یک کنفراس مطبوعاتی روز چهارشنبه 6 ژوئن/ شانزده خرداد گفت: «این به معنی اعزام یا استخدام نیروهای جدید نیست. این طرح در واقع ارتقاء آمادگی نیروهای موجود است.»
برخی مقام‌ها معتقدند هدف از ارائه طرح جدید تقویت توان بازدارندگی این اتحاد نظامی در برابر تهاجم بالقوه روسیه است.
به گفته مقامات آمریکایی این ابتکار عمل برای مواجه شدن با دشمن در صورت حمله سریع زمینی به کشورهای بالتیک و لهستان است.
با این حال سفیر روسیه در اتحادیه اروپا معتقد است که این تمرین‌ها و آمادگی ها، به افزایش تنش می انجامد.
 
کد مطلب: 88200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *