۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۹

تنش در روابط ترکیه و اتریش

قرار است نزدیک به ۶۰ امام جماعت که عمدتا به ترکیه وابسته‌اند به همراه خانواده‌هایشان از اتریش اخراج شوند.
قرار است نزدیک به ۶۰ امام جماعت که عمدتا به ترکیه وابسته‌اند به همراه خانواده‌هایشان از اتریش اخراج شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه،«سباستین کورتز» صدراعظم محافظه‌کار اتریش اعلام کرد که کشورش بنا دارد برای بسیاری از امامان جماعت را که بودجه فعالیت‌شان از خارج تأمین می‌شود اخراج کرده و هفت مسجد را نیز در این کشور تعطیل کند.
قرار است نزدیک به ۶۰ امام جماعت که عمدتا به ترکیه وابسته‌اند به همراه خانواده‌هایشان از اتریش اخراج شوند.
 کورتز اعلام کرد این تصمیم به شکل ویژه به برنامه بسیار چالش برانگیزی بر می‌گردد که طی آن شماری از کودکان همانند سربازان لباس‌ پوشیده و در یکی از مسجدهای اصلی وین که وابسته به یک اجتماع ترک‌تبار است، مراسمی یادبود نبردی معروف در تاریخ عثمانی موسوم به «گالیپولی»را اجرا کنند.
رئیس‌ دولت اتریش در یک کنفرانس خبری افزود: «اجتماعات موازی، اسلام سیاسی، و افراط‌ گرایی جایی در جامعه ما ندارد.»
در مقابل، دولت ترکیه نیز به شدت به این اقدام اتریش پاسخ داده است. «ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در توییتر خود این اقدام اتریش را حاصل موج «عوام‌گرا، اسلام‌هراس، نژادپرست و تبعیض‌گذار در این کشور» خواند.
عکس های نمایش بچه‌ها از نبرد «گالیپولی» که حدود یک هفته پیش از سوی هفته نامه چپگرای «فالتر» در این کشور منتشر شد واکنش تمامی جریان‌های سیاسی اتریش در پی داشت.
مسجد برگزارکننده این نمایش را اتحادیه ترکان مسلمان اترش اداره می‌کند که مستقیما زیر نظر اداره امور مذهبی ترکیه است. اتحادیه ترکان مسلمان اتریش این نمایش را باعث «بسیار تأسف‌برانگیز» خوانده بود.
«گالیپولی» یا جنگ «چناق‌قلعه» نام نبردی است که در جنگ جهانی اول میان امپراتوری عثمانی و نیروهای ائتلافی بریتانیا، فرانسه و آنزاکها در تنگه داردانل درگرفت و پس از هشت ماه به پیروزی عثمانی‌ها انجامید. متفقین سرانجام در جنگ جهانی اول پیروز شدند و با فروپاشی دولت عثمانی، «مصطفی کمال آتاتورک» که افسر برجسته نبرد گالیپولی بود، ترکیه جدید را بنیان نهاد.
در همین حال،«هربرت کیکل» وزیر کشور اتریش نیز گفت در حال حاضر اوضاع 40 ائمه جمعه با دقت در حال بررسی است تا مشخص شود که آیا نقض ممنوعیت حمایت مالی خارجی صورت گرفته است یا خیر.
کیکل که وابسته به حزب راستگرای«آزادی»شریک در ائتلاف حاکم بر اتریش است افزود که تا کنون مشخص شده است که در دو مورد این ممنوعیت نقض شده است که مستوجب اخراج هستند.
این وزیر افزود که مساله مربوط ائمه جماعت هایی می شود که وابسته به «اتحادیه اسلامی  همکاری فرهنگی و اجتماعی ترکیه در وین»(اتیپ) مشابه اتحادیه اسلامی- ترکیه در آلمان(دیتیپ) است.
منتقدان در آلمان بر این باورند که اتحادیه دیتیپ بازوی اردوغان در آلمان است.
ریاست امور دینی ترکیه «دیانت» همه ائمه جماعات دیتیپ که تعدادشان 960 نفر است را به آلمان می فرستد و حقوق آنها را می پردازد.
 
کد مطلب: 88250
برچسب ها: ترکیه اتریش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *