۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۹

پشت پرده اجرای شو تبلیغاتی "نایک"

شوی تبلیغاتی کمپانی نایک برای برجسته کردن سطح تاثیرگذاری تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایطی شروع شده که تا اجرایی شدن دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های هسته ای علیه کشورمان، 2 ماه وقت باقی است.
شوی تبلیغاتی کمپانی نایک برای برجسته کردن سطح تاثیرگذاری تحریم های آمریکا علیه ایران در شرایطی شروع شده که تا اجرایی شدن دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های هسته ای علیه کشورمان، 2 ماه وقت باقی است.
به گزارش ایرنا، نخستین انگیزه این شرکت آمریکایی استفاده از ظرفیت و فضای جام جهانی برای پررنگ جلوه دادن خود در طول مسابقات است. این شرکت با بهره گیری از تاکتیک موج سواری رویداد خبری، جام جهانی 2018 روسیه را یک رسانه بزرگ و فراگیر در نظر گرفته که هر اتفاق یا خبر غیرمنتظره ای در آن می تواند بازتابی به وسعت جهان و جامعه آماری هواداران فوتبال داشته باشد.
نایکی ها خوب می دانند که در راهبرد موج سواری «نفر اول بودن» اهمیت زیادی دارد. در تعریف این تاکتیک آمده است که موج سواری رسانه ای حرکت آگاهانه روی امواج خبر با هدف هدایت فرایند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل در آوردن پیامدها و آثار یک جریان و یا بهره برداری تجاری از آن است. لذا این شرکت در آستانه جام جهانی با به راه انداختن شو تبلیغاتی - سیاسی علیه تیم ملی فوتبال ایران دو هدف را دنبال می کند؛
هدف اول، پررنگ جلوه دادن خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر روی بخش های مختلف زندگی ایرانیان از جمله ورزش است.
نایکی ها به تبعیت از سیاست های کلی آمریکا به دنبال آن هستند که عدم همراهی هم پیمانان ترامپ در خروج از برجام را به حاشیه برده و با استفاده از ظرفیت های رسانه ای جام جهانی درصد القای این کار باشند که تحریم های دستوری ترامپ علیه ایران را در سطح گسترده تری به نمایش بگذارند.
پس از خروج آمریکا از برجام، معدود کشورهایی از این تصمیم دونالد ترامپ حمایت کرده و دیگر اعضای 1 +5 همچنان پایبند به برجام ماندند و این کار موجب شد تا به گقته بسیاری از کارشناسان سیاسی، آمریکا و ترامپ در انزوای بی سابقه قرار گیرند.
دیگر هدف این کمپانی از جوسازی در آستانه جام جهانی، لاپوشانی شکست خود از آیداس در عرصه فروش البسه به تیم های حاضر در این تورنمنت است. همچنین این شرکت که یکی از کمپانی های مشهور آمریکایی به شمار می رود گام در مسیری گذاشته که سیاست های کلی آن کشور بر پایه آن بنیان شده است.
در سیاست های کلی دولت های آمریکا انزوا و به حاشیه بردن فعالیت های جمهوری اسلامی ایران به بهانه های مختلف یک دستورالعمل به شمار می رود که در 40 سال گذشته از سوی روسای جمهور این کشور و کشورهای هم پیمان آن اجرا شده است.
با کنار هم قرار دادن انگیزه شرکت نایکی برای ایجاد شوی تبلیغاتی علیه تیم ملی فوتبال ایران، معلوم خواهد شد که 2عامل خبر سازی و به حاشیه بردن تیم ملی ایران به دستمایه ای برای نایکی ها تبدیل شده تا با استفاده از رسانه جام جهانی، برای کوتاه مدت خود را در صدر اخبار رسانه ای جهان قرار داده و نگاه جهانیان را به سمت و سوی خود سوق دهند.
کد مطلب: 88463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *