۰
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱

گرانفروشی۱۰هزار تومانی برای هرکیلو میوه!

بازار میوه در حالی با افزایش قیمت همراه شده که این افزایش قیمت فقط مربوط به نوبرانه‌ها نیست و همه محصولات این شرایط را دارند. به گونه‌ای که در فروش هر کیلوگرم هلو، زردآلو، شلیل و گیلاس ۱۰ هزار تومان و انگور ۱۳ هزار تومان، انبه ۹۰۰۰ تومان و هندوانه هزار تومان گرانفروشی صورت می‌گیرد.
بازار میوه در حالی با افزایش قیمت همراه شده که این افزایش قیمت فقط مربوط به نوبرانه‌ها نیست و همه محصولات این شرایط را دارند. به گونه‌ای که در فروش هر کیلوگرم هلو، زردآلو، شلیل و گیلاس ۱۰ هزار تومان و انگور ۱۳ هزار تومان، انبه ۹۰۰۰ تومان و هندوانه هزار تومان گرانفروشی صورت می‌گیرد.
به گزارش ايسنا، قیمت انواع میوه در بازار این روزها به گونه‌ای است که گرانی تنها مشمول میوه‌های نوبرانه نمی‌شود. تقریبا همه میوه‌ها در بازار با قیمت‌های مختلف و بالایی فروخته می‌شوند که مشخص نیست در این میان سودجویان و متخلفان چه کسانی هستند؟ آیا فروشندگان میوه بیشتر از آنچه قانون برایشان مشخص کرده، (۳۵ درصد نرخ سود منطقی) سود برای خود محاسبه می‌کنند یا آنکه حلقه سودجویان و متخلفان را باید در جای دیگری در بازار میوه جست‌وجو کرد.
نگاهی به جدول کشف قیمت عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار استان تهران که از ۲۱ تا ۲۷ خردادماه امسال اعتبار دارد و به امضای مسئولان میدان مرکزی میوه و تره بار جهاد کشاورزی استان تهران و اتحادیه‌های صنفی مسئول در این زمینه رسیده است، نشان می‌دهد که قیمت‌های موجود در بازار مصرف بسیار بالاتر از قیمت عمده‌فروشی با احتساب سود منطقی ۳۵ درصدی است.

به عنوان مثال هر کیلوگرم زردآلو بسته به انواع آن از ۲۰۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران فروخته می‌شود و متوسط نرخ منطقی هر کیلوگرم زردآلو از ۶۷۵۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است. اما این محصول در میوه فروشی‌های سطح شهر تا ۲۵ هزار تومان نیز فروخته می‌شود؛ یعنی ۱۰ هزار تومان بیشتر از قیمت منطقی برای هر کیلوگرم زردآلوی درجه یک!
گیلاس که متوسط قیمت منطقی آن برای مصرف کنندگان کیلویی ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است، در سطح شهر کیلویی ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد؛ یعنی هر کیلوگرم گیلاس هم کیلویی ۱۰ هزار تومان بیشتر از قیمت حداکثری آن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد!
همچنین انبه باید کیلویی ۱۶ هزار تومان فروخته شود که با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود؛ یعنی ۹۰۰۰ تومان فاصله قیمت.
هلو و شلیل نیز درجه یک نیز باید کیلویی ۹۴۵۰ تومان فروخته شود اما مصرف‌کنندگان این میوه‌ها را تا کیلویی ۱۹ هزار تومان در بازار مشاهده می‌کنند؛ یعنی گرانفروشی ۱۰ هزار تومانی در بازار مصرف برای هلو و شلیل.
انگور نیز کیلویی ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود در صورتیکه انگور درجه یک باید کیلویی ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان در میوه‌فروشی‌ها عرضه شود که به معنای افزایش دو برابری و گرانفروشی ۱۳ هزار تومانی انگور است!
همچنین هندوانه کیلویی ۴۰۰۰ تومان عرضه می‌شود که نوع درجه یک آن باید کیلویی ۲۹۷۰ تومان فروخته شود؛ یعنی کیلویی هزار تومان گران تر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.
قیمت انواع میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران و قیمت منطقی براساس قیمت عمده فروشی به اضافه نرخ سود ۳۵ درصدی در جدول پیوستی محاسبه شده است.
کد مطلب: 88605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *