کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنجالهای سهمیه پنج درصدی کنکور ارشد

23 خرداد 1397 ساعت 18:32

اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات مبنی بر اعمال مصوبه مجلس مبنی اعمال سهمیه 5 درصدی در آزمون کارشناسی ارشد 97 با واکنش های مختلفی مواجه شده است .


اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات مبنی بر اعمال مصوبه مجلس مبنی اعمال سهمیه 5 درصدی در آزمون کارشناسی ارشد 97 با واکنش های مختلفی مواجه شده است .
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا ، بر اساس سهمیه های اعلام شده در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد 97 ، پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل به ' جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان ' و ' همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ' اختصاص دارد .
داوطلبان مشمول این سهمیه ، می بایست بیش از 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل را کسب نمایند تا سهمیه مذکور برای آنان اعمال شود .
اعمال افزایش سهمیه ها در کنکور ارشد 97، تجمع اعتراضی برخی داوطلبان غیر سهمیه ای مقابل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین اعتراض برخی کاربران فضای مجازی با هشتگ «نه به سهمیه» را به همراه داشت. معترضان به افزایش سهمیه ها در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد 97، تغییر قانون سهمیه ها را خواستار بودند.
در واقع با افزایش سهمیه 5 درصدی ، مجموع سهمیه اختصاص یافته به افراد خاص با شرایط تعیین شده در قانون 30 درصد است ، این افزایش درصد در بررسی برنامه ششم توسعه و دی ماه 95 توسط نمایندگان به تصویب رسید .
داوطلبان آزاد آزمون کارشناسی ارشد معتقدند: افزایش سهمیه ضمن تاثیر منفی در رتبه آنان، انگیزه ساعت ها تلاش برای دستیابی به رشته مورد علاقه آنها را از بین برده است .
گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا در گفت وگو با دو نماینده مجلس و یک کارشناس آموزشی به بررسی دلایل مخالفان و موافقان اعمال سهمیه ها در کنکور پرداخته است.

** فاصله گرفتن از عدالت آموزشی
«پروانه مافی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا عنوان کرد؛ اعمال این سهمیه ها موضوع عدالت آموزشی در محاق قرار می دهد و آنگونه که باید و شاید آنچه به عنوان برقراری عدالت آموزشی مورد نظر مسئولان و برنامه ریزان نظام آموزش عالی کشور است، صورت نمی گیرد.
مافی در ادامه اظهار کرد : مجلس به دنبال این است که قوانین و موضوعاتی از این دست که عدالت را از ساختار آموزشی دور می سازد، از بین برده و به عدالت هرچه بیشتر نزدیک سازد حال آنکه امکان برقراری عدالت کامل نیز وجود نداشته باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد : پیشنهادی به مجلس در باره بررسی این موضوع وجود دارد که پس از اعلام در صحن مجلس، موافق و مخالفان صحبت خواهند کرد و شک و شبهه برخی نمایندگان به بررسی گذاشته سپس رای عادلانه توسط نمایندگان صادرخواهد شد.

** لزوم حفاظت و صیانت از ساحت علم
«محمد بیرانوند» نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ضمن اشاره به اینکه موضوع در دست بررسی نمایندگان است و هفته آینده نیز در مورد آن بحث و گفت وگو خواهد شد، تاکید کرد: قرار بر این بود که برای افراد سهمیه ای از ظرفیت مازاد استفاده شود نه اینکه از سهمیه عادی استفاده شود. افزایش ظرفیت مازاد برای این پنج درصد خواست ما است.
این نماینده مجلس افزود: افزایش درصد علمی داوطلبان سهمیه ای به 85 درصد برای رشته های تخصصی راهکاری است که می توان در این زمینه به کار گرفت تا به حیطه علم و دانش آسیب وارد نشود.
به گفته بیرانوند، درپیش گرفتن چنین اقداماتی ممکن است موجب آسیب به ساحت علم شود و اعمال 85 درصد شاید تا اندازه ای مانع این آسیب گردد.
این نماینده مجلس با ابراز امیدواری نسبت به برقراری کامل عدالت آموزشی در آینده تصریح کرد: درنظرگرفتن راهکارهای دیگری برای جبران رشادت و ایثارگری ها می تواند تا اندازه ای از احساس نابرابری های آموزشی بکاهد نه جبران از طریق حوزه علم و دانش ، در واقع چنین اقداماتی به ساحت علم لطمه می زند.
وی تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان در آستانه ورود به دانشگاه به ما مراجعه می کنند و پیگیر عدالت آموزشی هستند. آنان می گویند افرادی که از علم و دانش بهره مندند باید بتوانند کرسی های علم و فناوری این مملکت را به دست بگیرند.

** اعمال سهمیه تاثیر زیادی در پذیرش داوطلبان عادی ندارد
اما یک کارشناس آموزشی نظر دیگری دارد ، «عبدالمهدی امیراقبال» مشاور و برنامه ریز آموزشی با بیان اینکه اعمال سهمیه ها در برخی موارد به ظرفیت های مازاد بازمی گردد، به پژوهشگر ایرنا گفت: اعمال سهمیه ها از پیشترها مطرح بوده است.
وی افزود: در برخی از سهمیه ها مانند شاهد از ظرفیت های مازاد و با حمایت سازمان بنیاد شهید استفاده می شود. این در حالی است که از سال های 83 و 84 به این طرف، بسیاری از سهمیه ها پر نمی شد و مازاد آن به مناطق دیگر سرازیر می شد. اما در یکی دو سال گذشته سهمیه های خالی مانده به جز تهران بین دو مناطق دیگر نیز تقسیم می شود، پذیرش برای تهرانی ها سخت شد.
امیراقبال همچنین، اشاره کرد که موضوع سهمیه برای همه رشته ها تاثیر نداشته و بیشتر مربوط به رشته های مهمی چون پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی است و در مابقی رشته ها تاثیر زیادی ندارد.
سخنان این کارشناس در حالی بیان می شود که در زمان حاضر اصلی ترین رقابت بین داوطلبان کنکورسراسری به ویژه در رشته تجربی در سه تا چهار رشته اول است و اگرنه در اغلب رشته های میانی و پایین تجربی ظرفیت ها تکمیل نمی شود .
این کارشناس معتقد است: افزایش سهمیه ها در آزمون ارشد به دلیل کرسی های کمتر و داوطلبان بیشتر، اندکی ملموس تر و دشوارتر خواهد بود. بنابراین نه می توان گفت خیلی اثرگذار است و نه می توان گفت چندان بی اثر است.
با توجه به اظهارات موافق و مخالف می توان گفت به طور حتم کمتر کسی وجود دارد که نسبت به سهمیه فرزندان شهید و جانبازانی که زمانی برای دفاع از خاک وطن جان خود را فدا کرده و اکنون یا سایه آنان بر سر خانواده و فرزندان شان نیست یا با انبوهی از دردهای حاصل از بمب های شیمیایی و مشکلات اعصاب و روان همراه خانواده زندگی می کنند؛ اعتراضی داشته باشد .
اما اصلی ترین بخش اعتراضات صورت گرفته به افزایش پنج درصدی سهمیه ها است که طیف گسترده تری از داوطلبانی که حتی 6 ماه در جبهه حضور داشته اند را شامل می شود. حال باید دید نمایندگان مجلس در بررسی های خود به چه نتایجی می رسند و اینکه آیا این رویه با همین روند ادامه خواهد یافت یا اینکه راهکاری جدید برای آن اندیشیده می شود ؟


کد مطلب: 88648

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/88648/جنجالهای-سهمیه-پنج-درصدی-کنکور-ارشد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir