۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸

چه کسانی از جنگ تجاری آسیب خواهند دید؟

کارشناسان معتقدند که در صورتی که چین و آمریکا بر واردات از یکدیگر تعرفه وضع کنند، چنین محدودیتی باعث کاهش رشد اقتصادی هر دو کشور خواهد شد.
کارشناسان معتقدند که در صورتی که چین و آمریکا بر واردات از یکدیگر تعرفه وضع کنند، چنین محدودیتی باعث کاهش رشد اقتصادی هر دو کشور خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: دونالد ترامپ از اعمال تعرفه گمرکی 25 درصدی بر صد‌ها محصول چینی که وارد خاک آمریکا می‌ شود به ارزش50 میلیارد دلار خبر داد. هدف ترامپ ایجاد توازن تجاری در برابر چین است. 
پیشتر دولت چین هشدار داده بود که محدودیت‌ های تجاری آمریکا علیه واردات این کشور را تلافی خواهد کرد؛ اما ترامپ گفته است که به واکنش تلافی‌ جویانه چین با افزایش تعرفه پاسخ خواهد داد. این در حالی است که مذاکراتی بین نمایندگان چین و آمریکا در مورد اختلافات تجاری دو طرف حدود یک ماه است، ادامه دارد.
کسری تراز تجاری آمریکا با چین در سال 2017، 375 میلیارد دلار بود. آمریکا سال گذشته 506 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرد و حدود 130 میلیارد دلار هم صادر کرد.
دونالد ترامپ گفت: «ما بر 50 میلیارد دلار واردات محصولات فن آوری از چین تعرفه گمرکی 25 درصدی اعمال می کنیم زیرا تاکنون در این زمینه بسیار ناعادلانه با ما رفتار شده است. اما به هر حال چین و رئیس جمهور این کشور عالی هستند.»
تا کمتر از یک ماه پیش چین گمان می‌کرد می‌ تواند در این زمینه با آمریکا به توافق دست یابد، اما آمریکا قصد دارد میزان کسری تراز تجاری خود را به 200 میلیارد دلار برساند. چین متعهد شد محصولات بیشتری به ویژه در حوزه کشاورزی و انرژی از آمریکا بخرد و تعرفه گمرکی خود بر واردات خودرو را کاهش دهد. اما این برای ترامپ کافی نبود و وی همچنان اقدامات چین را ریاکارانه می‌ داند.
دونالد ترامپ همچنین اعلام کرد در صورتی که چین اقدامات تلافی جویانه‌ ای اتخاذ کند تعرفه‌ های دیگری هم اعمال خواهد کرد. چین هم تصمیم گرفته است تعرفه گمرکی بیشتری به میزان 25 درصد بر 659 کالای تولیدی آمریکا به ارزش 50 میلیارد دلار اعمال کند.
 روزنامه چاینا دیلی گفته است تغییر مکرر موضع گیری‌ های رئیس جمهور آمریکا به این معنی است که هنوز اظهار نظر در باره بروز یک جنگ تجاری میان دو کشور خیلی زود است، اما تا به این لحظه، هفته ها تلاش برای برقراری دیپلماسی بین واشنگتن و پکن به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
کارشناسان معتقدند که در صورتی که چین و آمریکا بر واردات از یکدیگر تعرفه وضع کنند، چنین محدودیتی باعث کاهش رشد اقتصادی هر دو کشور خواهد شد.
«مایکل هیرسون» مسئول بخش آسیا در گروه اوراسیا در نیویورک گفت: «دور اول تعرفه ها به ارزش 50 میلیون اعمال شده و خطر افزایش در دور دوم در حال بررسی است.»
فهرست نهایی نمایندگی تجاری آمریکا شامل 1102 قلم کالا است که از رقم اولیه 1300 مورد کاهش یافته است.
«اندرو پولک» معاون بنیانگذار شرکت «تریویوم چاینا» در پکن گفت: «ذهنیت تیم ترامپ تا حدی عجیب است. ما مالیات صادرات از چین را افزایش می دهیم، زیرا آنها می خواهند ابرقدرت جهانی باشند!»
«رجیو بیسواس» اقتصاد دان ارشد در موسسه «آی اچ اس مارکت» گفت: «در حالی که پایان بازی مصالحه در توافق تجاری است که در آن به درخواست های آمریکا جامه عمل پوشیده شده باشد، راه رسیدن به توافق تجاری بسیار ناهموار است. همزمان با اعمال این تعرفه های تنبیهی، صادرات کنندگان آمریکایی و چینی هر دو خسارت های اقتصادی چشمگیری خواهند دید و بسیاری از کشورهای آسیایی نیز که بخشی از زنجیره عرضه تولیدات چینی هستند نیز از این تشدید جنگ تجاری آسیب خواهند دید.»
کد مطلب: 88790
برچسب ها: آمریکا چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *