۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۵

افشاگریهای جنجالی شاهزاده سعودی

اوضاع کنونی در عربستان سعودی شبیه آتشفشانی است که در آستانه فوران است.
اوضاع کنونی در عربستان سعودی شبیه آتشفشانی است که در آستانه فوران است.

به گزارش جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد یکی از شاهزادگان سعودی که خود را به عنوان «عضو مخالف» معرفی کرده و از سال 2013 در آلمان پناهندگی سیاسی دریافت کرده و هیچ ارتباط مستقیمی با خاندان آل سعود ندارد، در مصاحبه ای دیدگاه های تحریک آمیزی علیه حاکمان و شاهزادگان سعودی مطرح کرده است.
شاهزاده «خالد بن فرحان آل سعود» در مصاحبه با وب سایت «میدل ایست آی»  موضع خود را در مورد وضعیت عربستان تشریح کرده است.
او به میدل ایست آی گفت: «من می خواهم به اروپایی ها بگویم که اوضاع در عربستان سعودی شبیه آتشفشانی است که در آستانه فوران است. و اگر این آتشفشان فعال شود، نه تنها اوضاع در عربستان و منطقه عربی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بلکه بر شما هم تاثیر خواهد گذاشت. این بدان دلیل است که عربستان سعودی از لحاظ ساختار، چه قبیله ای، چه اجتماعی یا حتی نسلی، متنوع است.»
او توضیح داد که کودتا در عربستان می تواند «به راحتی» این کشور را به کانون تروریسم جهانی بدل کند و علت آن عدم انسجام داخلی است.
او گفت: «در حال حاضر در عربستان گروهک‌ های تروریستی مخفی وجود دارند و ایدئولوژی وهابی یک ایدئولوژی رادیکال است و همین افراطی ها هستند که بیشترین وحشت را برای اروپا و آمریکا در پی دارند. اگر عربستان وارد آشفتگی و هرج و مرج شود، هرج و مرج جهانی ایجاد خواهد شد و این کشور (عربستان سعودی) به منبع تروریسم برای همه جهان تبدیل خواهد شد زیرا این کشور از تروریسم پایدار بین المللی حمایت خواهد کرد.»
این شاهزاده همچنین  هشدار داد که اروپا و آمریکا باید هزینه فروپاشی حکومت عربستان را بپردازند؛ مسیری که به گفته او، اکنون این کشور در آن پیش می رود.
خالد بن فرحان در مورد کارزار ضدفساد سال گذشته عربستان به رهبری محمد بن سلمان ولیعهدی که قصد دارد خود را به عنوان یک اصلاح طلب جا بزند، گفت: «این کار یک شوک برای کل خاندان سلطنتی بود، زیرا شخصیت های برجسته این خاندان به شکلی بازداشت شدند که بسیار تحقیر آمیز بود. این یک شوک برای همه خاندان بود. وجهه و جایگاه این خاندان اکنون تضعیف شده است. و قطعا مشروعیت آن هم تضعیف خواهد شد.»
این شاهزاده از اقدام بن سلمان در بازداشت شاهزادگان انتقاد کرد و گفت: «بازداشت شاهزادگان یک جو آسیب روانی در کل خاندان به وجود آورد که به شکل نمود پیدا کرد: اولا آنها از آینده خود به عنوان خاندان سلطنتی در عربستان به وحشت افتادند. و دوما آنها از سیاست های کنونی که «غیرمنطقی، بی ربط و احمقانه» هستند، خشنود نیستند. این سیاست ها چنان آسیبی به خاندان سلطنتی و پادشاهی عربستان وارد کرده که به نقطه بی بازگشت رسیده است.»
با این حال وی از دو مورد از اصلاحات بن سلمان، یکی اعطای حق رانندگی به زنان و دیگری کاهش نفوذ روحانیون وهابی، تمجید کرد.
او معتقد است که بن سلمان این اصلاحات را برای مردمش انجام نداده، بلکه تنها برای «کسب محبوبیت» در آمریکا و اروپاست که دست به این اقدامات زده است.
شاهزاده خالد گفت: ماجراهایی که دولت عربستان درباره تیراندازی ماه آوریل در کاخ ریاض درخصوص سرنگون کردن «یک پهپاد اسباب بازی» ارائه داد، یک سرپوش بود که غیرمنطقی است. من شخصا معتقدم که این اتفاق لزوما کودتایی برای سرنگون کردن محمد بن سلمان نبود بلکه یک اقدام اعتراضی علیه او بود. می توان گفت که اگر محمد بن سلمان به حضورش در قدرت ادامه دهد قیامی به راه خواهد افتاد.»
وی در پایان تصریح کرد: من با استفاده از این فرصت از عموهایم «احمد» و «مقرن» که پسران عبدالعزیز هستند می‌ خواهم برای بهتر شدن وضعیت کنونی کاری انجام دهند. آنها بسیار تحصیلکرده، و قادر به تغییر وضعیت به سمت بهتر شدن هستند.
شاهزاده خالد بن فرحان یک عضو دور از خانواده سلطنتی عربستان محسوب می‌ شود اما ریاض به هرگونه جدا شدن‌ های اعضا هر چقدر هم که دور باشند واکنش نشان می‌ دهد و تلاش کرده تا او را برای بازگشت به عربستان جذب کند.  خالد در مصر فارغ التحصیل شده و در حال حاضر هیچ ارتباطی با خاندان سلطنتی در داخل کشور ندارد. با این حال خواهر او اکنون در عربستان زندگی می کند اما بر اساس قانون عربستان، بدون اذن سرپرست مردش، قادر به ترک این کشور نیست.
 
کد مطلب: 88876
برچسب ها: عربستان سعودی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *