۰
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۳

بیکاری، عامل تولید غیرقانونی ذغال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ رضوی با بیان اینکه تاکنون برخوردهایی با باندهای مافیایی قاچاق چوب انجام شده، این اقدامات را تاحدودی بازدارنده دانست و گفت: به خاطر مشکلات بیکاری افرادی به قطع تاغ زارها روی آورده و به شکل غیرقانونی به تولید ذغال می‌پردازند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ رضوی با بیان اینکه تاکنون برخوردهایی با باندهای مافیایی قاچاق چوب انجام شده، این اقدامات را تاحدودی بازدارنده دانست و گفت: به خاطر مشکلات بیکاری افرادی به قطع تاغ زارها روی آورده و به شکل غیرقانونی به تولید ذغال می‌پردازند.
علیرضا صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه چون ذغال تاغ از نظر کیفیت سه برابر قیمت دارد، انگیزه‌ای برای سودجویان شده است، اظهار کرد: سعی بسیاری شده تا باندهای مافیایی را از بین ببریم.
وی با بیان اینکه تاکنون با کوره‌های ذغال‌سوزی برخوردهایی صورت گرفته است، از کشف و متلاشی شدن دو کوره در مشهد که باندهای قاچاق چوب هایی را از این منطقه جهت تبدیل به ذغال حمل می‌کردند خبر داد و عنوان کرد: با اقدامات انجام شده اکنون به شکل گسترده‌ای که در گذشته قاچاق تاغ زارها را داشتیم نداریم اما بازهم در تلاش برای شناسایی دیگر باندها و یا کوره های متخلف هستیم.
گشت‌زنی مداوم در تاغزارهای استان
تاغزارهای استان این روزها نه از سر ناآگاهی بلکه از روی آگاهی زغال می‌شوند تا آوندهای آن‌ها که نویدبخش حیات در کویر است لحظه‌ای محفل قلیان سراها شود و در نهایت روسیاهی را برای ما و نسل آینده بر جای بگذارد.
در همین خصوص فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا گونه تاغ دارای مقاومت بسیار زیادی در مناطق خشک و نیمه خشک بوده و مواردی که اغلب گیاهان تاب تحمل شرایط منطقه را به واسطه نبود آب ندارند می تواند به خوبی در خاک مستقر و یا ایجاد پوشش گیاهی مناسب از فرسایش بادی آبی جلوگیری نموده و مانع از حرکت شن های روان گردیده و از بروز طوفان های شنی جلوگیری نمایند.
سرهنگ امین رمضانیان با اشاره به اینکه در راستای حفظ و جلوگیری از تخریب تاغزارها توسط افراد سودجو یگان حفاظت استان با به کارگیری نیروهای مجرب و مسئول ادارات تابعه و همچنین به کارگیری نیرو و شرکت های حفاظتی در مناطقی که با کمبود نیرو مواجه هستند اقدام به برقراری اکیپ‌های گشت و مراقبت به طور شبانه روزی نموده است، افزود: در پی این اقدامات بسیاری از متخلفین در عملیات شبانه گشت و مراقبت توسط مامورین دستگیر و بازداشت و محموله هایشان توقیف گردیده و پرونده مربوطه به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی همچنین در خصوص آمار باندهای مافیایی در سطح استان بیان کرد: شاید در حد و حدود چند گروه فعال و فرصت طلب کمتر از تعداد انگشتان یک دست به صورت پنهانی وجود داشته باشند.
فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اعلام اینکه بحمدالله طی سال گذشته تعدادی از این گروه‌ها با تلاش شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت در شهرستانهای سبزوار، نیشابور و مشهد دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، افزود: در حال حاضر گشت زنی مداوم در تاغزارهای استان و نقاط بحرانی حتی به صورت شبانه روزی در حال انجام است.
وی در ادامه همچنین به آمار تخلفات 12 ماهه سال 96 استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در این مدت 45 فقره کشفیات به میزان 976 اصله، 73 متر مکعب چوب، 7228 کیلوگرم ذغال، 80 استر بوته، 45 باب کوره ذغال در 17 فقره تخلف توسط پرسنل یگان حفاظت کشف و تخریب گردیده است.
رمضانیان با تاکید براینکه در برخورد با باندهای قاچاق هیچ مشکل خاصی وجود ندارد به طوریکه هم قوانین شفاف و کارآمد در این مورد وجود دارد و هم همکاری مراجع قضایی و انتظامی بسیار خوب است، افزود: با برخورد قاطع و قانونی با متخلفین مانع تجری افراد سودجو و فرصت طلب گردیده و از سرایت جرایم مذکور به سایر افراد جلوگیری به عمل می آید.
وی بیان کرد: اگر چه کمبود نیرو در ادارات منابع طبیعی واقعیتی انکار ناپذیر است اما با تلاش وافر و از خودگذشتگی مامورین دلسوز شاغل در ادارات مذکور تاکنون خللی در برخورد با متخلفین ایجاد نگردیده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که این باندها بیشتر در چه مناطق و شهرستان‌هایی از استان خراسان رضوی فعالیت بیشتری دارند، گفت: اصولا این باندها در شهرهای جنوبی استان که تاغزارها در آنجا جهت تثبیت شن، بیشتر کاشت شده فعالیت می‌کنند به طوریکه در یک ماه اخیر چند نمونه دستگیری شبانه و توقیف ذغال و تاغ‌های قطع شده در شهرستانهای سبزوار و نیشابور وجود داشته است.
وی افزود: البته قسمتی از تشکیلات این باندها نیز در مرکز استان مستقر بوده که طی کمین‌های مناسب شناسایی و اعضای آن دستگیر و به مراجع قانونی قضایی معرفی گردیده‌اند.
رمضانیان ضروری ترین اقدام برای جلوگیری از تخریب تاغزارها را ترویج فرهنگ منابع طبیعی و بیان اهمیت تاغزارها در حفظ آب، خاک و بهبود اکوسیستم منطقه برای مردم و مسئولین دانست.
وی همچنین پیش بینی تمهیداتی برای جایگزین سوخت مناسب دیگری برای ذغال و احداث اجاق‌های گازی در پارک ها و تفرجگاه‌های عمومی را ضروری دانست و گفت: به این طریق مصرف ذغال ساخته شده از گونه‌های جنگلی کاهش خواهد یافت.
حراج ثروت ملی کیلویی 1500 تومان
مناطق کویری بر خلاف باور مردم که خالی از پوشش گیاهی و ثروت است اما به دلیل وجود درخچه های تاغ این روز ها سفره ای از نعمت برای قاچاقچیان گسترانیده است که دود کمبود نیرو در حفاظت از این عرصه ها و در مقابله با این سوداگران به چشم مردم این مناطق می رود.
به رغم اینکه بسیاری از روستاهای منطقه در معرض پیشروی شن های روان و ریزگردها قرار دارند، اما قاچاقچیانی هستند که به بهانه تامین معیشت تیشه به ریشه طبیعت می زنند.
در همین خصوص  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر  با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یک تن ذغال تاغ را کشف و ضبط کرده‌ایم، اظهار کرد: با هماهنگی دادستانی و اخذ مجوزهای لازم اطلاعیه هایی در خصوص ممنوع بودن فروش و میزان جرائم صادر شده است.
سیدرضا نجفی با اشاره به اینکه در قهوه خانه های منطقه نه تنها تاکنون ذغال‌هایی کشف شده بلکه حتی کوره دستی داشته و اقدام به تهیه ذغال می کردند، عنوان کرد: برای این افراد پرونده تشکیل شده است.
وی با اعلام اینکه اگر بخواهیم نسبت به این مسائل بی تفاوت باشیم قطعأ تاغ زارهای منطقه از بین خواهد رفت، گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو تاغ زارها را می‌شکنند و در محل‌های دیگری به ذغال تبدیل می کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با اشاره به اینکه اگر گیاهی به خاطر خشکسالی و آتش زدن آن توسط افراد سودجو از بین برود دیگر امکان جایگزینی آن به سادگی نیست، اظهار کرد: برای کاشت 225 اصله نهال در هر هکتار با پنج دوره آبیاری به یک میلیون و 200 هزار تومان اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه تنها 40 تا 50 اصله در هکتار به خاطر خشکسالی خود را به مرحله دو تا سه سالگی می رسانند، افزود: با توجه به ارزش بالای ذغال تاغ در منطقه شاهد باندهای مافیایی هستیم که به همین تعداد اندک هم رحم نمی‌کنند.
نجفی با اشاره به اینکه برخی افراد فرصت‌طلب و سوء استفاده گر معتادین را تحریک می‌کنند و آن‌ها نیز به اسم هیزم خشک تاغ زارها را می‌کنند، بیان کرد: این افراد شبانه و دور از دید ما50 تا 100 کیلو تاغ را در خانه ها انبار می کنند و با سیاه کردن آن‌ها در در اجاق‌ها در کارتن‌های موز به اسم ذغال شبانه و مخفیانه به قیمت بسیار ناچیز به باندهای قاچاق می‌فروشند.
وی با اعلام اینکه هرچند جریمه درخت تاغ بیش از یک میلیون است اما این افراد هر 5 تا 10 کیلو ذغال را به کیویی هزار تومان به باندهای مافیایی بیشتر نمی فروشند، اظهار کرد: از سویی اغلب سودجویان این ذغال‌ها را به کیلویی 7 تا 8 هزار تومان به قهوه خانه ها می‌فروشند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر  با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع این ذغال‌ها در  تهران بیش از 20 هزار تومان به فروش می رسد، گفت: متاسفانه کسانی که اقدام به تخریب تاغ زارها می‌کنند از عواقب و ضررهای آن بی‌اطلاع هستند.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب تاغ زارها به دنبال شناسایی باندهای قاچاق ذغال هستیم، افزود: تاکنون تعدادی از این باندها که خرید و فروش می کردند شناسایی شده‌اند.
نجفی با اعلام اینکه بیشتر قاچاقچیان ذغال های تاغ از منطقه بردسکن و خلیل آباد هستند که تعدادی شناسایی و دستگیر شده اند، بیان کرد: برخی از افراد در کوره های در اراضی زراعی کوهسرخ مبادرت به تهیه ذغال می کنند.
وی با اشاره به اینکه فرصت طلبانی هم از طریق نیشابور اقدام به این کار می کند، اظهار کرد: تاکنون هقت تا هشت کوره در بخش کوهسرخ شناسایی شده‌اند که برخی مواقع تخلفاتی در این کوره‌ها دیده می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشمر با بیان اینکه بیشتر افراد دستگیر شده معتاد و سابقه دار هستند و باندهای اصلی در سایه هستند، اظهار کرد: تلاش بسیاری کرده‌ایم تا بتوانیم جلوی تقاضاها را بگیریم.
وی با بیان اینکه خرید و فروش چوب و ذغال تاغ ممنوع بوده و در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است، افزود: بدون شک اگر تقاضا نباشد عرضه ای هم صورت نخواهد گرفت.
نجفی با اشاره به اینکه چون شهرستان و روستاها در جنوب هستند و بادها شرقی، غربی هستند این تاغ زارها به شکل کمربندهای سبز بوده که از این مناطق در برابر ریزگردها حفاظت می کنند، بیان کرد: اکنون 250 هکتار را برای کاشت جهت مناطقی که 10 درصد بیشتر پوشش گیاهی ندارد جهت جلوگیری از ریزگردها مصوب داریم و اکنون نیروها در منطقه کار می کنند.
کد مطلب: 88925
برچسب ها: قاچاق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *