۰
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۲

اراجیف ایران در وزارت خارجه آمریکا

مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافق هسته‌ای برجام از حکم روشنی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران برخوردار نیست.
مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافق هسته‌ای برجام از حکم روشنی برای بازرسی از مراکز نظامی ایران برخوردار نیست.
به گزارش فارس، «اندرو پیک»، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه ایتالیایی بار دیگر به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخته است. 
«پیک» که در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه «رای» ایتالیا حضور داشت مدعی شد که از زمان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، رفتار ایران «دائماً بدتر شده است.»
او گفت: «از زمان نهایی شدن برجام یا توافق هسته‌ای ایران در سال 2015، رفتار ایران دائماً بدتر شده است، یعنی حمایت‌های موجود در برجام از حیث هسته‌ای و اقتصادی و تضمین سطحی از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در ایران دست آنها را باز کرد تا رفتارهایشان را در زمینه‌هایی مانند اشاعه موشکی، تروریسم، جنگ‌های نیابتی در منطقه و غیره افزایش دهند.»
او در پاسخ به سوال مجری ایتالیایی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا واقعاً شرکت‌های اروپایی ناقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تحریم خواهد کرد گفت: «اجازه بدهید در این خصوص چند نکته بگویم. اول اینکه، ما از سال 1996 تحریم‌های ثانویه علیه ایران داشته‌ایم؛ منظورم زمانی است که "قانون تحریم‌های ایران و لیبی" به تصویب رسید.»
«پیک» یادآوری کرد که اتحادیه اروپا هم در همین سال، مقرراتی موسوم به «قانون مسدودسازی تحریم‌ها» تصویب کرد که شرکت‌های بین‌‌المللی را از پایبندی به قوانین تحریم‌های کشورهای ثالث معاف می‌کند. 
بعد از تصویب قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال 1996، اتحادیه اروپا مقرراتی موسوم به «قانون مسدودسازی» را به تصویب رساند تا از شرکت‌های اروپایی در برابر احتمال اعمال تحریم‌های مربوط به کوبا، ایران و لیبی جلوگیری کند. 
در آن سال، بعد از اجرایی شدن «قانون تحریم‌های ایران و لیبی»، تهدید اروپایی‌ها به فعال کردن «قوانین مسدودساز» و شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی عقب‌نشینی آمریکایی‌ها را در پی داشت و شرکت‌های اروپایی اجازه پیدا کردند برای یک دهه تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند.
بعد از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی گفته‌اند قصد دارند بار دیگر با فعال کردن این قوانین درباره تحریم‌ها علیه ایران از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران محافظت کرده و بدین طریق، برجام را حفظ کنند. 
«اندرو پیک» در مصاحبه روز جمعه گفت: «در همان سال (1996)، اتحادیه اروپا هم قانون مسدودساز را به تصویب رساند. بنابراین ما حدود دو دهه سابقه همکاری دیپلماتیک با همتایان اروپایی‌مان داریم تا هم به نگرانی‌های آنها بپردازیم و هم میزان سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران را کاهش دهیم که به نفع سپاه پاسداران است.» 
مقام وزارت خارجه آمریکا درباره اینکه آیا احتمال دارد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و پس از آن به میز مذاکره بازگردد، گفت: «ساز و کارهای حفاظتی موجود در داخل برجام به اندازه کافی قوی نبودند. ما هنوز هم فکر می‌کنیم که آنها مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای دارند، زیرا تحریم‌های هسته‌ای کلیدی، ظرف 10 تا 15 سال آینده از بین رفته و منقضی خواهند شد و چونکه آژانس بین‌المللی، از حکم سیاسی روشنی برای بازرسی از مراکز حساس، مانند مراکز نظامی برخوردار نیست و چون در این توافق مفادی درباره موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای در نظر گرفته نشده بود.»
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «به دلیل این مشکلات است که ما معتقدیم راه دستیابی به بمب همین الان که ایران داخل برجام است پیش روی این کشور قرار دارد.»
کد مطلب: 89107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *