۰
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵

پیگیری شکارفروشی به اتباع خارجی

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع صدور پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی در کمیسیون مذکور خبر داد و مبالغ حاصل از فروش این پروانه‌ها را در برابر پیامدهایی که در بر دارند ناچیز دانست.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع صدور پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی در کمیسیون مذکور خبر داد و مبالغ حاصل از فروش این پروانه‌ها را در برابر پیامدهایی که در بر دارند ناچیز دانست.
به گزارش تسنیم، در حالی که یک ماه از حاشیه‌ساز شدن شکار اتباع خارجی در عرصه‌های ملی کشور (و نه صرفا شکارگاه‌ها و قرق‌های اختصاصی) می‌گذرد، مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مصرانه از صدور پروانه‌های شکار ویژه برای اتباع آمریکایی دفاع می‌کنند. اقدامی که هم به لحاظ کارشناسی مورد انتقاد شدید پیشکسوتان، متخصصان، کارشناسان و فعالان محیط زیست وارد شده و هم از جنبه اخلاقی و فرهنگی مورد اعتراض عموم قرار گرفته. اینکه جانورانی با شرایط نامناسبِ زیستگاه‌های کشور و عملکرد ناموفق سازمان حفاظت محیط زیست در حفظشان، در برابر کم‌آبی، کاهش علوفه و شیوع بیماری‌ها مقاومت کنند و زنده بمانند تا سازمان حفاظت محیط زیست در قبال دریافت مشتی دلار، مجوز شکارشان را صادر کند و شکارچیان خارجی را به زیستگاهشان وارد کند حقیقتی دردآور است که انجمن‌های محیط زیستی با تنظیم نامه‌هایی سرگشاده خطاب به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به آن معترض شده‌اند.
بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم طی روزهای گذشته نقدهایی را به صدور این پروانه‌های شکار وارد کرده و خبر از پیگیری این اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در کمیسیون مذکور داده‌ و حتی بابت آن از رئیس‌جمهور توضیح خواسته‌اند اما حالا شکار اتباع خارجی در ایران از زاویه دیگری هم حاشیه‌ساز شده: تهدید امنیت ملی.
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره به تسنیم می‌گوید: یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در اغلب بیانات خود گوشزد می‌کنند موضوع نفوذ است. نفوذ، امروزه ابعاد و متختصات بسیار متفاوتی دارد و صرفا به این شکل نیست که سرویس‌های جاسوسی، جاسوسان خود را به صورت فیزیکی برای فعالیت‌های جاسوسی اعزام کنند.
وی ادامه می‌دهد: پروژه نفوذ در قالب‌ها و اشکالی مختلف اجرا می‌شود و در عرصه‌هایی موفق‌تر است که کسی آنها را سیاسی نمی‌داند. یکی از حوزه‌‌هایی که همواره مدنظر نفوذ بوده گردشگری است که فعالیت در آن مستلزم نظارت و توجهی ویژه است. حالا به این گردشگری لایه دیگه‌ای هم اضافه شده و گردشگری شکار نام گرفته. این اصلا قابل درک نیست که ما چطور برای اتباع کشورهای خارجی و به ویژه غربی، مجوز صادر می‌کنیم تا وارد کشور بشوند و جانوران را در عرصه‌های محیط زیست و منابع طبیعی شکار کنند و بروند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور اتباع خارجی در زیستگاه‌های کشور با توجه به شرایط کنونی تعجب‌آور است می‌گوید: غیر از بحث کارشناسی، آسیب به حیات وحش و انتقادات متخصصان نسبت به صدور این پروانه‌ها، حضور اتباع خارجی در مناطق شاخص کشور می‌تواند به سادگی بستری برای ثبت فیلم و عکس و مختصات فراهم کند. واقعا نمی‌دانم با چه توجیهی این پروانه‌ها صادر و چنین هزینه‌هایی به کشور تحمیل شده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این توضیح خبرنگار تسنیم که مسئولان محیط زیست، ارزآوری را علت صدور این پروانه‌ها عنوان می‌کنند تصریح می‌کند: آنقدر فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد که می‌تواند برای کشور ارزآور باشد اما نه تنها زمینه را برای اجرای آن فراهم نمی‌کنند بلکه برعکس عمل می‌کنند. به جای آنکه زمینه صدور محصولات ارزآور را فراهم کنند زمینه واردات محصولات مشابه را ا فراهم می‌کنند. پیشتر معترض بودند که دولت گذشته خیانت کرده و فعالیتی در زمینه برداشت از منابع مشترک نفتی در خلیج فارس انجام نداده. می‌پرسیدند که چه کسی می‌خواهد این خیانت و خسارات را جبران کند؟ خودشان طی این 5 سال چه کردند؟ چقدر از منابع نفتی مشترک برداشت کردند؟
وی با تاکید بر اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، موضوع صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی را مورد بررسی قرار خواهد داد ادامه می‌دهد: اگر حقیقتا توجیه ارزآوری وجود دارد زمینه ارزآوری در کشور فراوان است. فعالیت‌هایی که هم به تولید داخلی و هم به اشتغال کارگر داخلی منجر می‌شوند. آیا تنها راه ارزآوری این است که محیط زیست و سرمایه‌های ملی کشور تخریب و از سوی دیگر جایگاه محیط‌بانان تنزل داده شود؟ مگر در قبال صدور این پروانه‌ها چقدر درآمد حاصل می‌شود که در برابرش چنین هزینه سنگینی پرداخت شود؟
به گزارش تسنیم، بهروز بنیادی، نماینده اصلاح‌طلب خراسان رضوی و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در واکنش به حضور شکارچیان خارجی در پناهگاه حیات وحش حیدری با تاکید بر لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به موضوع صدرو پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی گفت: با توجه به حساسیتی که در حوزه مسائل امنیتی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن مسائلی که اخیرا در رابطه با جمعی از فعالان محیط زیست پیش آمد و مشکلاتی را ایجاد کرد بدون شک، اینکه اتباع خارجی به کشور وارد شوند و مناطقی برای شکار در اختیارشان قرار داده شود مستلزم حساسیت و دقتی زیاد و نگاهی پیشگیرانه است تا شاهد ایجاد مشکلات جدید نباشیم.
تا کنون برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانند هاجر چنارانی، نصرالله پژمانفر، علی اکبری، جبار کوچکی‌نژاد، عباس پاپی‌زاده، علی بختیاری و علی ابراهیمی نسبت به صدور پروانه‌های شکار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معترض شده‌اند.
کد مطلب: 89217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *