۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۴

پاسخ به اظهارات وزير امور خارجه کانادا

نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد به اظهارات جان بیرد، وزیر امور خارجه کانادا در مجمع عمومی سازمان ملل که اتهامات بی اساسی را به کشورمان نسبت داده و برنامه هسته ای ایران را منبع تهدید و بی ثباتی خوانده بود، پاسخ داد.
 به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، در بیانیه نمایندگی کشورمان که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت شد، با رد ادعاهای وزیر امور خارجه کانادا و برخی کشورهای غربی، از رویکرد متناقض و برخورد دوگانه دولتهای غربی انتقاد شده است.
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مانند دیگر اعضای پیمان منع گسترش هسته ای دارای حق مسلم برای توسعه، تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است.
این بیانیه همچنین تصریح کرده است: ایران هم مصمم به استیفای این حقوق مسلم خود و هم متعهد به همه تعهدات خویش در چارچوب پیمان منع گسترش هسته ای است.
نمایندگی کشورمان در این بیانیه فعالیتهای هسته ای ایران را فقط برای اهداف صلح آمیز خوانده و آورده است: عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در ایران بطور مکرر از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است.
این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران طبق موافقتنامه های پادمانی خود با آژانس بطور کامل با این نهاد همکاری کرده و همه فعالیتهای سایت های هسته ای ایران به صورت ۲۴ ساعته تحت نظارت دوربین های آژانس و بازدیدهای مستمر بازرسان مقیم در ایران قرار دارد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در جوابیه به سخنان وزیر امور خارجه کانادا تصریح کرده است: این موارد ثابت می کند که ادعاهای مطرح شده همگی بی اساس و دارای انگیزه های سیاسی است و از سوی آن دسته از کشورهای غربی صورت می گیرد که یا خود دارای تسلیحات هسته ای هستند و یا تحت چتر هسته ای کشورهای هسته ای قرار دارند.
این بیانیه می افزاید: این قبیل کشورها نیز بهتر است بجای تشکیک در مورد ماهیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، به تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش عمل و بویژه نوسازی زرادخانه هسته ای خود را متوقف و کلیه سلاحهای هسته ای خویش را منهدم کنند.
نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل همچنین سکوت مرگبار کشورهای غربی منتقد برنامه هسته ای ایران را در خصوص تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی رژیم صهیونیستی نشانه تزویر و دوروئی آنها دانسته و افزوده است: تنها منبع ناامنی و بی ثباتی در خاورمیانه و فراتر از آن، رژیم صهیونیستی است که با دارا بودن بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای، عضو پیمان منع گسترش نیز نیست.
بیانیه نمایندگی ایران می افزاید: رژیم صهیونیستی در حالی که با گستاخی سعی می کند برای فعالیتهای صلح امیز هسته ای دیگران خط قرمز ترسیم کند، خود با ارتکاب انواع جنایات، از جنایت جنگی گرفته تا جنایت تجاوز و نسل کشی از همه خطوط قرمز عبور کرده است.
این بیانیه می افزاید: این رژیم باید بدون شرط و درنگ به همه معاهدات مربوط به سلاحهای کشتار جمعی، بویژه پیمان منع گسترش هسته ای ملحق شود و همه تأسیسات هسته ای خود را تحت پادمانهای جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد.
نمایندگی ایران در سازمان ملل در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران در عین آمادگی برای مشارکت در مذاکراتی جدی و سازنده با طرفهای مقابل بر پایه عدالت، احترام متقابل و بدون پیش شرط، هرگز درباره حقوق مسلم خود مبنی بر استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای از جمله توسعه چرخه کامل ملی سوخت هسته ای مصالحه نخواهد کرد.
کد مطلب: 9217
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *