۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۰
شورای امنیت سازمان ملل خواستار شد؛

سوریه و ترکیه خویشتنداری کنند

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای از دولت های ترکیه و سوریه خواست که خویشتنداری به خرج داده و مانع از افزایش تنش میان دو طرف شوند.
شورای امنیت پس از ساعت ها بحث ناموفق میان اعضای دائم ان برای صدور قطعنامه درباره حملات مرزی اخیر میان سوریه و ترکیه، در اخرین ساعات روز پنجشنبه بیانیه ای درباره این حوادث مرزی صادر کرد که در ان حملات خمپاره ای از خاک سوریه به ترکیه محکوم شده است.

این بیانیه که توسط رئیس دوره ای شورای امنیت خوانده شد، با ابراز همدردی با مردم ترکیه و خانواده قربانیان ، این حادثه را محکوم کرد.

بیانیه شورای امنیت خواستار خویشتنداری دو طرف شده و از دولت سوریه می خواهد که به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام گذارد.

بیانیه شورای امنیت همچنین این رخداد را نشان دهنده عمق تاثیر بحران سوریه بر صلح و ثبات کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه دانست و نسبت به ادامه آن ابراز نگرانی کرد.

روز گذشته در پی اصابت خمپاره به مناطقی در شهرستان مرزی ˈآکجا قلعهˈ در مجاورت مرز ترکیه با سوریه که منجر به کشته شدن ۵ شهروند و زخمی شدن ۹ تن دیگر شد ، ارتش ترکیه واکنش نشان داده و نقاطی در خاک سوریه را مورد هدف توپخانه ای قرار داد.

این رخ دادها منجر به بالا گرفتن تنش میان دو کشور شد که در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

ترکیه امیدوار بود که شورای امنیت با صدور قطعنامه ای قاطع این حملات صورت گرفته را از خاک سوریه محکوم کند.

اذربایجان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را امروز صبح به وقت نیویورک ارائه داد که در ان دولت سوریه و حملات به خاک ترکیه بشدت محکوم شده بود.

اما روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اذربایجان را نامتعادل دانسته و خواستار ان شده بود که در قطعنامه دمشق و انکارا به خویشتنداری فراخوانده شوند تا زمینه برای یک راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه به وجود اید.

ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جلسه امروز شورای امنیت تاکید کرده بود باید متن پیشنهادی قطعنامه که بشدت دمشق را به دلیل پرتاب گلوله های خمپاره به خاک ترکیه محکوم می کرد، متوازن تر باشد.

این قطعنامه پیشنهادی الزام اور نبود و برخی دیپلمات های مستقر در سازمان ملل می گویند که تصویب ان نیز تاثیر خاصی بر وضعیت سوریه نمی گذاشت.

امروز بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با ابراز تاسف از کشته و مجروح شدن شهروندان ترکیه بر اثر حمله خمپاره ای به خاک ان کشور گفت: رهبران سوریه در حال انجام تحقیق دقیق برای مشخص کردن منشا حملات هستند وهنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی دولت ترکیه را به دلیل حمایت و پناه دادن به گروه های تروریستی مخالف حکومت دمشق سرزنش کرد و خواستار عذرخواهی دولت ترکیه به دلیل اقدامات این گروه ها علیه شهروندان سوری شد.
کد مطلب: 9407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *