۰
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۱

ترکیه عضو هیات مدیره صندوق بین المللی پول شد

منابع آگاه اعلام کردند با توجه به توافقات حاصل شده در هفته های اخیر ترکیه و لهستان برای نخستین بار دارای کرسی در هیات مدیره صندوق بین المللی پول شده اند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال ، گر چه عضویت لهستان و ترکیه در هیات مدیره صندوق بین المللی پول به صورت گردشی و موقتی است ولی این مساله نشانگر تغییرات و اصلاحات ساختاری در تقسیم قدرت و مدیریت در این نهاد مالی مهم بین المللی است و نشان می دهد نقش و حضور کشورهای در حال توسعه و نو ظهور در صندوق بین المللی پول افزایش یافته است .

بر اساس این گزارش ، بحران مالی و بدهی منطقه یورو و افزایش مشارکت کشورهای در حال توسعه و نو ظهور برای اعطای وام و کمک مالی به صندوق بین المللی طی سالهای اخیر تاثیر زیادی بر افزایش نقش و سهم کشورهای نو ظهور در مدیریت صندوق داشته است .

بر این اساس ، یک مقام آگاه صندوق بین المللی پول تاکید کرد صندوق روندی تدریجی را برای افزایش نقش کشورهای نو ظهور در هیات مدیره و روند تصمیم گیری ها آغاز کرده است . بی شک عضویت لهستان و ترکیه در هیات مدیره صندوق بین المللی پول یک تغییر بزرگ به شمار می رود . بر اساس این توافق نقش و قدرت کشورهای اروپایی در صندوق بین المللی پول تا حدی کاهش یافته است و این سهم به کشورهای نو ظهور واگذار شده است .

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که پس از جنگ جهانی دوم پایه گذاری شدند به صورت سنتی در اختیار آمریکا و اروپا قرار داشته اند . بر اساس این رسم دیرینه و نانوشته رییس بانک جهانی از سوی آمریکا و رییس صندوق نیز از سوی اتحادیه اروپا تعیین می شود . در صورت تصویب نهایی توافقات سال ۲۰۱۰ میلادی چین سومین حق رای بالا را در صندوق بین المللی پول در اختیار خواهد داشت و روسیه نیز نقش بیشتری در مدیریت و فعالیتهای اجرایی صندوق ایفا خواهد کرد . نهایی شدن این مصوبات بستگی به نظر اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد داشت .

بر اساس این گزارش عضویت بلژِیک و هلند در هیات مدیره صندوق بین المللی پول از این پس به صورت مشترک خواهد بود و این امکان برای ترکیه به وجود آمده است تا به صورت گردشی با اتریش جمهوری چک و مجارستان در هیات مدیره صندوق حضور داشته باشد .
کد مطلب: 95
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *