۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴
رئیس نهضت اسلامی تاجیکستان:

حضور نظامی روسیه در خاک تاجیکستان بهتر از حضور قدرت‌های ثالث است

رئیس نهضت اسلامی تاجیکستان از تمدید حضور نظامی روسیه در خاک کشورش در مقایسه با احتمال تاسیس پایگاه‌ قدرت‌های ثالث حمایت کرد.
 "محی الدین کبیری" تمدید ادامه کار پایگاه نظامی روسیه در قلمرو تاجیکستان را برای ۳۰ سال دیگر در مقایسه با احتمال تاسیس پایگاه‌های دیگر کشورها دارای کم‌ترین ضرر دانست.

کبیری با وجودی که همواره مخالف حضور پایگاه نظامی بیگانه در کشورهای مختلف بوده و آن را زیر پا گذاشتن استقلال کشورها می‌داند، خاطرنشان کرد که اگر قراردادهای به امضا رسیده به‌ویژه در زمینه واردات محصولات نفتی بدون پرداخت عوارض گمرکی، کمک به ساختارهای انتظامی و امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اجرا شوند، این توافقات بردی ۲ طرف است.

کبیری تصریح کرد، اگرچه شاید یکی از عوامل این توافق ۳۰ ساله به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۳ مربوط باشد، ولی از نظر کمک روسیه به ساختارهای انتظامی و امنیتی و نیز کمک در زمینه واردات محصولات نفتی منطقی به نظر می‌رسد.

در همین حال، "رحمت‌الله زائراف" رئیس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان، توافق ماندن ۳۰ ساله پایگاه نظامی روسیه در قلمرو تاجیکستان را تنها به نفع "امامعلی رحمان" رئیس‌جمهور این کشور دانست و افزود: از این توافق‌نامه، تاجیکستان و مردم آن نفعی نخواهند برد.

زائراف، بیان کرد که سخت است که تاجیکستان از این توافق چیزی به دست آورد، زیرا تاکنون ۱۷۰ سند و قرارداد ۲ جانبه میان تاجیکستان و روسیه به امضا رسیده، اما بیشتر آن‌ها اجرایی نشده‌اند.

وی با غیرواقعی دانستن وعده کمک روسیه به تاجیکستان در زمینه دفاعی، انرژی و صنعت، گفت: احتمال دارد تنها ۱۰ در صد آن اجرایی شود.

روز ۵ اکتبر در جریان سفر رسمی رئیس جمهوری روسیه به تاجیکستان توافق‌نامه تمدید حضور پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در خاک تاجیکستان به امضا رسید که بر اساس آن حضور این پایگاه تا سال ۲۰۴۲، یعنی به مهلت ۳۰ سال دیگر تمدید شد.
کد مطلب: 9569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *